Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#973560
Tjena

Har ett problem med bilen
Volvo s60 140hk 03

Styrväxel läcker i ingående rattaxel. Det är en zf med nr p8684268

Tydligen väldigt svår o få tag i.


Nu till frågan vad är skillnaden på en annan styrväxel som sitter på en s60 v70n
Anslutningarna?

Måste byta den börja bli trött på skiten

Mvh
#976414
volvoandreass skrev:Så nu sitter nya styrväxel på plats o fungerar ☺ äntligen slipper man zf skiten
Bytte du styrväxeln själv? O i så fall hur knepigt vad det? Vad hade du för symptom på bilen?
#977043
volvoandreass skrev:Japp bytte själv är bilmekaniker i grunden ☺men första gången jag bytte på en s60 . Gick smidigt



Symtomet va att den läckte från ingående axel från rättstången.
Tack för ditt svar!

Jag blir tokig snart på min servo.... det är inget som läcker, nybytt rattaxelknut, nivån i behållaren är ok kanske lite för mycket vätska. Det blev ingen förbättring efter byte av knuten. Är det styrväxeln som är boven tro? Det är ju ingen billig historia...

Finns det någon som har ett tips på hur jag ska gå vidare? ?:-/
#977058
F-bird400 skrev:Vad är problemet då? Hugger den eller går den tungt? Kan ju va pumpen som är dålig oxå.. Vad har du för årsmodell? Har en par styrväxlar liggandes..
Ja den hugger och är trög. känns nästan som en bil utan servo. I rondeller tex så går trögt att svänga tex vänster, om du vill svänga lite till så är det som ett stopp sen släpper det med ett ryck? Det känns obehagligt och man ser ut som en nybörjare för hela bilen vinglar till. står jag still och vrider ett halvt varv oavsett håll så är rycket och huggen där. Alla dessa symptom tyder ju på rattaxelknuten vad jag läst här, men allt är nytt där ju....

Det är en 07:a uttagen 06, gått 24000 mil.
#977520
De här med s60-01 och styrväxlar verkar vara ett återkommande problem. Min glappade som gör att ratten glappar nån cm i rak riktning. Dyrt att åtgärda och ett helvete att laga då man saknar bra verktyg.

En ny motor i snitt var 15000 mil...

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]

Najs Biiiiiiimer! :-D

Skoj att meka med nya fina grejer! :-)