Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PromB
#951446
Startade och tog en tur med bilen för två timmar sedan, bilen varvade inte upp och accelererade väldigt väldigt dåligt.
La märke till att varvtalsmätaren stannade på 1000 varv oavsett gaspådrag och ingen acceleration bilen gick som en snigel fast full ös på gasen på 1:an växel, samma problem på alla växlar 1:an - 5:an.

Ibland skutta den igång och kom igång på 1:an växel upp till 1500-2000 varv och la då i 2:an men effekten sögs ut och det dröjde länge innan mätaren visade ökning på varvmätaren och fick lite fart men fortfarande ingen acceleration jämfört med gaspådraget, och det hände på alla växlar.

Stannade bilen på en mack försökte lyssna och kika under huven men kunde inte höra eller se något.

På hemvägen så kändes lite bättre och kom upp i 2000-2500 varv på ettans växel men fortfarande samma fel med dålig accelereration.
Jag kom upp i 60-70 km/h med 5:an växel i och i uppförsbacke tappade bilen kraft och km/h mätaren sjönk kraftigt.

Summering: Problem med accelererationen alla växlar, varva motorn alla växlar och tappar kraft alla växlar, ibland kom motorn igång.

Bilen är en V70, årsmodell 2006, fordonsår 2005, 140 hästar, Sport Edition, manuell 5 växlar + R, bensin.

Ingen erfarenhet detta problem, möjligtvis tändstiften?

Tackar i förskott
PromB
Senast redigerad av 1 PromB, redigerad totalt 0 gånger.
#951539
läs ut felkoder med VIDA hos volvo service

eller be någon här på forumet hjälpa dig läsa ut felkoder. Bara att skriva ut postort
#951566
milktrucker skrev:läs ut felkoder med VIDA hos volvo service

eller be någon här på forumet hjälpa dig läsa ut felkoder. Bara att skriva ut postort
Ska höra med en bekant som jobbar på Volvo om han har tid annars så bor jag i Vendelsö.

Glömde skriva att ingen lampa lyser.

Tack
PromB
#951576
svda skrev:Av beskrivningen kan det vara antispinn som går in.
Kolla spinnvarningslammpan. Du kan ochså prova att hålla in DTSC tills DTSC av visas i displayen. Prova igen.
Tittade på lampan för jag misstänkte det men den var igång och blinkade en gång någon sekund efter jag körde iväg ifrån p rutan annars va den inte igång alls.

Skall testa dtsc.

Uppdatering1: Testade slå av dtsc men samma problem.
Dåliga accelerationen fortsatte och tyckte bilen lät annorlunda vid start och varvmätaren flippade ur lite.
Tog en liten tur och samma problem som sagt med och utan dtsc, stannade vid en lyktstolpe och gick igenom alla vätskor igen, lät bilen stå på tomgång och komma upp i temperatur.
Körde hemmåt och bilen fungerade som vanligt.

Ska ta mig en titt på luftfiltet och tändstiften, fortsättning följer.

Tack
PromB
#956696
Tillägger att jag inte har haft ytterligare problem med accelerationen än dem två morgon körningarna, kommer addera information om jag får reda på vad som orsakade det.

Hur som så har jag i alla fall bytt tändstift och luftfilter på bilen och det var väl på tiden antar jag
Bild
Bild
#956719
PromB skrev:Tillägger att jag inte har haft ytterligare problem med accelerationen än dem två morgon körningarna, kommer addera information om jag får reda på vad som orsakade det.

Hur som så har jag i alla fall bytt tändstift och luftfilter på bilen och det var väl på tiden antar jag
Bild
Bild
Det vore nog idé att även byta bensinfiltret.
#961780
En månad senare och problemet var tillbaka.
Startar bilen, väntar 15-20 sekunder, släpper på bromsen med backen i fast kopplingen fullt nere och börjar glida bakåt då går varvmätaren banan.
Lägger i ettans växel och ingen acceleration, sen blir det som vanligt igen sen kommer det tillbaka senare i 60 km/h+ när jag lägger i femmans växel och bilen slutar att accelerera men blir normal igen när jag växlar ner till fyran, kommer in på en liten grusväg och bromsar in för ett fartgupp och lägger i tvåans växel men absolut inget händer när man försöker gasa, som att kryp köra på ettans växel och det går inte att få upp någon fart fast pedalen i mattan.
Växlar ner till ettans växel och samma problem ingen acceleration alls och efter ett tag blir det som vanligt igen.
Motorn var kall och hade inte kommit upp i arbetstemp och det gick fram och tillbaka hela resan tills motorn blev varm och då försvann problemen. (Dock vare kortare sträcka med varmmotor så ska inte säga att det är det än)


Har nu återställt till bilens original programvara eftersom den var trimmad med trim ifrån BSR.

Fortsättning följer..

Med vänliga hälsningar
PromB

För det mesta så hoppar den igång[…]

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]

ljud vid generering

2021 utanför garantin förstås. L&a[…]

Jag svarade i din tidigare tråd också […]