Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#951410
Fick lite roliga fel med bilen nu i helgen, Instrumentpanelen dog fullständigt, inget bakgrundsljus och inga mätare som fungerade.
Efter ett tag kom instrumentpanelen tillbaka och den fungerade som vanligt dock med felmeddelandet "SRS Airbag Service snarast". Nu idag "dog instrumentpanelen till och från".

Några tips? kanske någon kabel som är dålig, säkring?


Edit: Bilen är en S60 2003 års modell
Senast redigerad av 1 Whey, redigerad totalt 0 gånger.
#964946
svda skrev:Uppe till vänster. Avancerad sök, markera rätt kategori i Sök i denna kategori, söktext "obd tuning" eller "DIM"

Tack hittade nu till massa olika svar, det blir nog att lämna in den.

Jag Monterade ut instrumentpanelen från bilen idag för jag ville titta på den själv innan jag skickar den till tex obdtuning.
Problemet är att jag efter det inte kan låsa bilen, och använder jag nyckeln för att låsa så låser den endast förarsidan
Och inte nog med det lamporna vid fötterna lyser konstant.

Nu har jag satt tillbaka instrumentpanelen och centrallås o allt fungerar som vanligt igen.

Hur ska man kunna skicka iväg denna när man inte kan låsa bilen?
#966408
Jag har nu upptäckt att en av bakgrundslamporna för hastighetsmätaren är trasig, kan detta påverka att att den hela tiden dör eftersom folk verkar skriva att den är känslig för spänningsfall.


johnnype skrev:Du kan köpa en färdigprogrammerad DIM av mig för 1500kr som fungerar och är nollad, så slipper du skicka på lagning. PM med din bils VIN om intressant.
tack för erbjudandet, hur är skicket på din? kommer jag slippa framtida problem?
#975380
Hade exakt samma fenomen på min V70 -02, som jag för övrigt fick köpa för rena vrakpriset när tidigare ägaren hade frågat på Volvo vad det skulle kosta att fixa. 8)

Tog in panelen på bänken (lyset i bilen slocknar tydligen efter en stund) och skruvade isär den. Använde en lödstation med hetluft samt blyfri pasta (chipquik) och gick över de flesta "vior" och kretsar som alla såg ut att ha mer eller eller mindre dåliga lödningar.
Det jobbiga var att de större kretsarna hade förseglats med något slags blått silicon på benen. Detta klet gick dock med viss möda att tvätta bort med isopropanol och ganska många bomullstops... Sen var det bara att fortsätta med hetluft och ytterst lite pasta för att inte brygga några ben.
Efter avsyning så blev det återmontering i bilen. Fungerade perfekt och gör så även ett halvår senare! :)
(airbag-meddelandet och en del andra felkoder fick jag ta bort med DiCE + Vida)

Har väl skrivits spaltmeter om det här redan på forumet, men vad jag förstår så beror problemen på att man gick över till blyfri elektronik och därmed nya lödprocesser i den vevan.
Som vanligt uppstod det barnsjukdomar innan rätt legeringar, lödtemperaturer och processer arbetats fram.
#1508262
Jag är så ny och jag vet inte var jag ska börja lägga inlägg
volvo xc70 2.5t årsmodell 2003

Jag åkte till min garage med min Volvo xc70 min andra bil Mercedes clk 200 år 2003 var batteriet urladdad och fick ta start kablar för att starta den med hjälp av min Volvo xc70 öppnade bagaget tog bort kåpan som skyddar batteriet satte plus kablen på Volvo och lika dant på Mercedes och minus också. Starta Mercedes bilen medans Volvo bilen va igång. Tog av båda cable och jag tänkte att jag kör en runda med min Mercedes för att ladda batteriet jag parkera ner Volvo xc70 inga problem så långt. Kom tillbaka parkerade Mercedes i garaget och sedan satte mig i Volvo xc70 vred på nyckeln men den startade ej kollade igenom säkringarna i bagaget och vid ratten de va 2 säkringar som slog ut. Bytte dom sen gick det igång. Efter det kom SRS Airbag Service snarast lampa Up, jag visste inte vad de betyder utan bara körde så i två dagar sen börja instrument belysning strula den visade 39 grader varmt ute, inte så långt efter medans jag kör så dör all elektronik i bilen radio, heljus alla lampor all elektronik död instrument panel med hastighet mätare bensin mätare alla mätare helt död motorn fortfarande är igång så jag parkera till närmaste pakrering stängde av motorn sen gick den ej att starta mer

Kollade alla säkringar igen inget fungerade men efter ett kort tid medans jag håller på med kolla säkringar fick jag all ström tillbaka förutom radio och instrument panelen helt död och bilen startar inte men start motor snurrar runt när man vrider på nyckel. Lämnade in den på Volvo de gjorde felsökning men fick en osäker svar dom sa att CEM elcentral är problem men dom är osäkra de ville göra ytterligare felsökning för att säkerställa att det är CEM som är problemet och det skulle kosta mig bara 5000 för undersökningen vilket jag tyckte är för mycket för en gammal bil. Vet någon vad felet kan va? Har någon haft samma problem eller liknade på era Volvo?? Uppskattar alla svar och hjälp
#1508276
Dessa bilar är känsliga i batteriet. Vid hjälp med kablar ska båda bilarna vara avstängda. Sedan plus från Volvon till Mercans batteri plus. Sedan minus från Volvons batteri till Mercans minus. Sedan startar man Volvon och därefter en stund senare Mercan. Eftersom du kanske gjort fel så tror jag CEM fått stryk. Kostar 2500 på obd tuning att laga
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]