Sida 1 av 1

BIL VILL EJ GÅ EFFTER MOTORTVÄTT s80 t6

Postat: fre 13 okt 2006, 07:18
av mustang12
Hej jag gjorde en motortvätt en dag senare när jag va på motorvägen och skulle varva den lite så la den av helt vid 2000rpm sedan motorn svalnat så gick den igen tills den blir varm sen vill den ej på tomgång utan den vill bara på 1500rpm och över jag har kollat så det inte var vatten vid tändstiften någon som har en ide om var det ät typiskt för s 80 99 t6 var det kan stå vatten eller vad det äår för fel tacksam för snabbt svar
mvh stefan

Postat: fre 13 okt 2006, 08:34
av buuyuu
Hade en Saab 900i-88 med samma symptom, då var det topplocks packningen som var dålig. Den bytte jag själv, men det gör jag aldrig om. Bilen funkade bra de resterande åren jag hade den. Men vilket slit, och man var lite nervig när man skulle försöka fixera kamkedjan så inte kedjespännarn hoppade.

Nåja, nog med anekdoter. :roll:

Postat: fre 13 okt 2006, 08:46
av Daddan
Förvänta dig inte byte av topplockspackning, kolla till att börja med vatten i elektroniken. Det kan tränga in vatten i databoxar och liknande om man inte plastar in dem innan motortvätt.

/David

Postat: fre 13 okt 2006, 09:09
av mustang12
vet du var exagt man ska leta på min modell

Postat: fre 13 okt 2006, 09:29
av Daddan
Om du gjort motortvätt själv med högtryckstvätt kan det vara väldigt många ställen det kommit in vatten på. Har du lyft och tittat under kåpor och följt hela tändkedjan från stift till spole osv? Jag har inget exakt tips på var, använd sökfunktionen så hittar du kanske bra tips. Jag tror på vatten i elektroniken.

Enda sättet att göra motortvätt på ny bil är att använda gnuggande med diskborste och avfettning och skölja varsamt om man nu absolut vill tvätta motorn. Vatten förstör elektronik medans olja och damm smutsar ner dina händer...

/David

Postat: fre 13 okt 2006, 11:01
av VolvoB20
Motortvätt brukar kunna förstöra följande.

-Tändstift (vatten runt stiften)
-Tändspolar (vatten tränger in)
-Tändmoduler (vatten tränger in opch pajjar elekrtoniken)
-Övriga elektronikboxar (bränsle, ABS, automatlåda osv )
-Kontaktdon (Korsluts)
-Givare pajjar (kamaxel, temp, luftmassa osv)
-Kablar och slangar (gummit tar stryk av avfettingen)
-Lager pajjar(tex lager i spännrullar till drivremmar och fläktrem)
-Generator och AC kompressor (pajjar lager tex)

-Dessutom så eldar man ofta upp katalysatorn om man kör med bilen och den går ojämt (oförbränd bensin åker ned i katten) för att "torka upp motorn"

Så kolla alla boxar, kontaker och givare (montere isär, torka, rengör och lägg i fuktutdrivande)

Fins npg inget som sabba bilar så mycket som just motortvätt...

Postat: fre 13 okt 2006, 14:55
av mustang12
oki jag har endast spolat varsamt med vatten då jag avfettat men tydligen inte försiktigt nog får leta igenom igen

Ett kul inlägg rörande motortvätt

Postat: sön 15 okt 2006, 15:17
av Harry T6
Va på praktik hos en volvohandlare en vecka för ett par år sedan. Va lite inne i rekonden bl.a och där motortvätta man alla begangnade bilar men högtryck, jag fråga killen om det var något som man skulle va försiktig med. Men fick till svar att det va ingen fara alls, bara köra på det aldrig något som pajat. Hehe så gör dom på volvo iallafall

Re: Ett kul inlägg rörande motortvätt

Postat: sön 15 okt 2006, 15:24
av VolvoB20
Harry T6 skrev:Va på praktik hos en volvohandlare en vecka för ett par år sedan. Va lite inne i rekonden bl.a och där motortvätta man alla begangnade bilar men högtryck, jag fråga killen om det var något som man skulle va försiktig med. Men fick till svar att det va ingen fara alls, bara köra på det aldrig något som pajat. Hehe så gör dom på volvo iallafall
Visst, ofta går det bra, men inte alltid.

Sen kommer ju inte felen direk heller, det kan ta allt från en vecka till ett halvår tills givaren pajjar eller lagret i generator, ACkompressor eller spännrulle skär pga vatten där inne som man lyckdes pressa förbi fuktspärren/tätningen med hjälp av högtryck.