Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pesciatini
Hej!
Har en V70N -01. Köpte den för snart 2 år sedan. Ända sedan då har kupéfläkten startat när den själv velat, även om bilen är avstängd och larmad. Ibland kör fläkten för fullt i 10 minuter. Någon har sagt att det är AC´n som luftar sig men det har nu börjat ta på batteriet och jag undrar om det verkligen skall vara så?
Tacksam för alla tips jag kan få.

Mvh Paul
Användarvisningsbild
av G-kraft
Pesciatini skrev:Hej!
Har en V70N -01. Köpte den för snart 2 år sedan. Ända sedan då har kupéfläkten startat när den själv velat, även om bilen är avstängd och larmad. Ibland kör fläkten för fullt i 10 minuter. Någon har sagt att det är AC´n som luftar sig men det har nu börjat ta på batteriet och jag undrar om det verkligen skall vara så?
Tacksam för alla tips jag kan få.

Mvh Paul
hur märker du att det tar på batteriet,,samt det är vanligt att kupefläkten, den lilla bakom de små gallren på klimatorn är på ca 3 min efter man stängt av bilen....men 10 min låter inte så normalt....
Användarvisningsbild
av _Rick_
all eftergång, motorvärmare etc. har ju batterivakt. Är batteriet för dåligt eller du har för lite bensin i bilen (bensinvärmare) så startar inte 'tjänsten'

Så normalt så skall ju inte eftergång riskera att man inte kan starta bilen sen.

Iom att det är en 01:a Efter 3-5 år så är ett batteri oftast förbrukat i dagens läge. Så märker man att man har lite seg start eller så. Byt batteri innan man blir ståendes.

(förr hade batterien mer bly och tungmetaller, medans dagens batteri skall vara miljövänligare, och lättare. Då håller de inte lika lång tid)

Jag borde nog byta mitt snart
Användarvisningsbild
av Loner
Det du beskriver är AC'n som blåser bort fukt ur systemet,
men om den bara går 10minuter är det väl ingen fara för ditt batteri? Den är konstruerad så att den skall stanna om batteriet börjar bli klent..

/L
av Pesciatini
Tack för era svar!
Jag har haft problem att starta bilen på sista tiden, laddat batteriet ofta men fått använda startkablar ibland. Trots detta envisas fläkten med att starta av och till, så den visar inte mycket hänsyn till ett dåligt batteri. Är väl dags att byta batteri nu i alla fall. Tyckte bara det var märkligt att fläkten kunde starta långt efter att jag lämnat bilen, kan gå en halvtimme ibland innan den sätter igång. Men då tror ni detta är normalt?

Tack för hjälpen!!

Paul
Användarvisningsbild
av Mikko
Jag har för mig att det står i instruktionsboken att fläkten startar 50 minuter efter det att man stängt av motorn. Ska kolla upp det själv också... :roll:
av JK24T
Jepp, om fukt kvarstår så startar kupefläkten för att torka ut, annars luktar det ... inte gott.

Batteri, om du märker att det börjar att bli dåligt... lite slö på startmotorn och så, köp nytt direkt nästa morgon kan du stå där annars. Moderna batterier dör kvickt och inte som på 60-talet då det tog ett par månader från symptom till död.

- Johan
av poan
Det går att stänga av den funktionen. Gör man det är det bara att vara lite eftertänksam när man använder AC:en. man stänger av den 10:min innan man kommer fram. Komfortförlusten är försumbar. Man har en funktion mindre att bekymra sig över. Mottot är: TA KONTROLLEN ÖVER DIN BIL.
P-O
av JK24T
Varför bry sig, det funkar som det ska och Ac skall vara igång även på vintern... är det automatiskt så är det.
Elförbrukningen vid avstängd bil är ändå relativt hög så om fläkten startar har inte någon betydelse.

- Johan
Användarvisningsbild
av Loner
Ja det är lite så JK24T, har man en modern bil får man leva med att det mesta är automatiskt. Kallas utveckling, sen får man ju tycka att det är "skit" om man vill.

/L

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]

V-parts.se eller din lokala volvohandlare.