Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kuskenkling
Jag har fått problem med att min stereo och cigarettuttaget 12V fram på min volvo V70 2005 inte fungerar under stora delar av tiden. Ibland fungerar den men numera allt mer sällan. Nu var det tre dagar sedan den senast fungerade. Och jag har fått förklarat för mig att det är CEM modulen som inte fungerar som den skall längre och då den är väldigt dyr att ersätta och jag kan leva utan 12V uttaget men gärna vill att radion/CD skall fungera så tänkte jag koppla in den med den matning som inte kommer via CEM modulen. Och då har jag några frågor, då jag läst lite här på forumet att man kan lätt ställa till det med dagens "smarta" elsystem i bilarna. Och jag vill ju inte förvärra det.....................

Jag hade tänkt att ta matningen till någonting annat och skarva på en kabel för att matat stereon, den kabeln man tar bör ju vara avsäkrad, då jag förutsätter att allt i en bil är avsäkrat. Frågan är bara om det finns någon som kan rekommendera vilken kabel man skall ta, Helst någon som är i samma "fack" som stereon när man ändå plockar bort den hade ju varit bra.

Sedan har jag läst om att detta med CEM boxen nästan är ett fabrikationsfel, men då bilen är så gammal och gått så långt 16500 så kan man väl inte hävda garanti, eller................?
Såg även att man kunde laga CEM boxen hos en firma men då måste man ju plocka ner den och det var väldigt mycket jobb för en som inte är så van att mecka med bilar.

Hoppas att tråden inte fanns och att någon kan svara mig.
Passar också på att önska alla på forumet ett Gott Nytt År.

Må 2015 bli det året bilen fungerar felfritt............
Användarvisningsbild
av wissel
Detta är nog en fråga som "Johnnype" är rätt man att svara på MEN
jag skulle inte ens vara i närheten den dan du skall försöka koppla in din radio
på egen pluskabel. Radion är integrerad i ditt CAN nät så min tanke är = Omöjligt att få detta att fungera.
Vem har läst av dina felkoder och med VILKEN läsare ?
Känns inte som om det är CEM som spökar för dig !
Det är något här som inte stämmer, ......!
PMa " johnnype" här på forumet och fråga honom, han kan dessutom laga din CEM bättre än VolvoÅF osv......
Användarvisningsbild
av johnnype
Jag kan iaf tipsa om denna tråd där man lagar ett liknande problem! Det är bara inte samma relä i ditt fall! Svårighetsgraden ligger på kanske 3 av 10 om du är någotsånär duktig på att löda. Sen är det klart, vilka felkoder har du igentligen? Om det ÄR CEM som är orsaken ja då har du lösningen nedan..

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... 33#p178633

Det svåraste i hela projektet är troligen att inte glömma de skruven i torkardiket som håller CEM :)
av kuskenkling
Jag kan försöka beskriva felet jag haft. En dag för ca en månad sedan så åkte jag med bilen och efter ca 20 min så slutade stereon att fungera, bara för att efter någon minut fungera igen, och så fungerade den och 12V uttaget fram ungefär lika läng. Och så höll det på i ca någon vecka. Varje gång som den gick till eller ifrån så lät det som ett relä drog, respektive släppte.

Och då den alltid fungerade med kall motor så kändes det nästan som när motorn blev varm så bröt den och sedan när den varit bruten ett tag, (blivit kall) så gick den igång igen.
Det var då som jag fick bekräftat av bilia att det trodde det var CEM boxen som kände av "något", typ spänningsfall som orsakade att 12 volten bröts.

Så höll det på ända till en dag då den dog helt och var sedan död i ca 3 dagar för att när jag körde lite längre en dag, kanske 1 timmer gå igång igen och sedan fungerade den konstant i ca 3-4 dagar.
Men så en dag så dog den igen, kanske 10 dagar sedan och efter det har den varit död.

Att det har med CEM boxen att göra kommer alltså från bilia. Men jag kanske fattade fel, kanske var det någon annan box de menade, men då den boxen de menade var väldigt dyr, hade han som förslag att ja kunde koppla in den (som gammal elektriker) på en 12volt som fungerade men som bröts bort av tändningen. Och jag har inte haft någon felkod.
Detta verkar vara ett känt problem som man löste på 2007 modell om jag förstått det rätt, läs följande länk för att förstå "CEM box reperation".
I länken står det att man även kan ha problem med ABS, hastighetsmätaren och värmen fram inte fungerar, tack o lov har jag inget av dessa problemen. Än..........!

http://www.bildelshuset.com/Reparationer.htm#CEM

Nu har ju inte jag någon garanti kvar på bilen så jag blir nog tvungen att försöka få igång stereon på något annat sätt. Inte kan väl hela bilens system balla ur bara för att jag kopplar en 12V+ till stereon........?
Användarvisningsbild
av leiwi
Inte så att du har något anslutet i 12voltsuttaget
Eller att det är något skräp i botten på det
CEM kan då " tro" att det är överbelastat
av fredriknilsson
Hej!

Som johnnype skriver så kan det vara CEM-boxen som spökar för dig. Dessa sitter lite otacksamt till och fukt verkar tyvärr ha möjlighet att leta sig ner där. Om man tittar på ett elschema över en V70 '05 så för stereon strömmatning över säkring nr 10 och 11 i säkringsboxen som du kommer åt när du öppnar förardörren. Sedan kommer tillslagsströmmen från CEM och går över säkring 28 i den.
För 12-voltuttaget så går den över säkring 11 i CEM.

Du kan nog koppla direktmatning till stereon på A:2 och få den att hoppa igång om du vill ta en enkel väg, men det är kanske inget jag skulle rekommendera. Försök få ur CEM och öppna upp den istället. Den har många plasthakar och det krävs lite tålamod att få upp den men det går :)
Är du själv inte så kunnig så be någon om hjälp, se över lödpunkter och mät upp relän. Det är ju inte så roligt om problemet växer och det börjar slå ut mer vitala delar i systemet. Dessutom är den CEM inte så rolig att läsa ur och klona om man vill gå en billigare väg än via Volvo.

God fortsättning av det nya året!
av kuskenkling
Jag har i dagsläget inget kopplat på 12V uttaget, eftersom det inte finns någon 12V där... :wink:

Annars har jag till och från haft en 12v laddare till mobilen inopplade där, den köpte jag i somras och den har fungerat så länge fram tills nu då alltså.

Men det här med säkringar i CEM boxen var intressant, även om jag inte vet hur jag skall få ut den, såg en film på youtube och filmen var på 30 minuter för att ta loss den (gud vet hur länge han höll på egentligen) och då var han en van bilmekaniker och varmt och ljust hade han också. Men jag har iaf kollat säkringarna som du beskrev i säkringsboxen vid dörren nr 10 och 11 och de är hela. Tyvärr! Jag har "ringt" dem och de är hela.

Om jag förstår dig rätt så går stereon över en säkring nr 28 och 12V-uttaget över en annan säkring nr 11 i CEM boxen. Och eftersom båda dessa saker är döda så är sannolikheten större att det är något "elektroniskt" fel i CEM boxen än att båda dessa säkringar skulle gå sönder samtidigt. Iaf i min automationsbransch.

Men jag förstår inte vad du menar med att jag skulle kunna koppla in stereon på A:2. Var finns den här A:2 och vad är det? En säkring, kontakt or what?

/ Lars
av kuskenkling
Ville bara tillägga att jag alltså inte har någon felkod från CEM burken, borde inte det innebära något? Typ att den inte tror att det är något fel?
Och vad kan det i så fall innebära.

Tackar för er feedback!

/Lars
av kuskenkling
Okey, då förstår jag vad du menar, men jag är inte säker på att du har rätt.
Först vill jag bara understryka att jag inte är van att läsa ritningar av detta slag även om jag själv konstruerar automationsanläggningar. Men förstår jag rätt så går det in en direkt 12V från säkring 10 som sitter i säkringshållaren vid förardörren. Den säkringen matar direkt in på uttag A:1, 30 i stereon. R som de kallar den tolkar jag som i Röd kabel.

Den som går in på A:2, X i stereon som kommer från säkring F28, A:6 i CEM burken är jag lite mer tveksam till om det är en 12V, men det kanske är jag som luras av att i min bransch kan man beteckna minusen (noll volt) med V0. Men den ligger ju då inte efter en säkring......

Och om det är en 12V som ligger in på A:2 så borde man bara kunna bygla A:1 med A:2.
Men det är väl alldeles för enkel lösning för att det skulle gå. :D

Tänk att jag för 25 år sedan innan man ens var torr bakom öronen kunde koppla in stereon i 3 olika bilar och det var aldrig några problem................. :roll:

Vad tror du om att bygla A:1 och A:2, du skrev att du inte rekommenderade det, tror du att något annat kan gå sönder eller bara sluta att fungera, jag kopplar i så fall givetvis bort kabeln som går in på A:6 F28 på CEM modulen.

/ Lars

Hej! Min bil har börjat sluka glykol som jag […]

Spolade lådan på min förra -14 xc[…]

0w20 är för tunn. Sen om det hjälpe[…]

Vi våtslipar och kör klarlack på […]