Sida 1 av 3
Knakljud från handbroms? vid backning?
Postat: sön 08 okt 2006, 20:07
av Hemgårn
V70n -03. Det knackar till när jag ska backa ut från parkeringsplatsen då hadnbromsen varit i. Det låser sig inte eller uppför sig knepigt. Ska jag be volvo kolla detta?
Om det inte är hadnbromsen, vad kan det isåfall vara?
Postat: sön 08 okt 2006, 23:43
av tupac_z
Jag har precis samma problem med min volvo s60 - 04. dock knakar inte min varje gång handbromsen har varit i utan bara ibland.
Postat: mån 09 okt 2006, 08:14
av Hemgårn
Nej, det är nog inte varje gång men 5 av 8 kanske. Undrar om jag ska våga ta bilen till Volvo och hoppas att de inte pajjar bilen för mig... ;)
Postat: mån 09 okt 2006, 12:04
av matzen10
Det kan väl vara så att den "beckar ihop" lite. Speciellt om handbromsen inte används så mycket samt på vintern.
Jag har inte det problemet på min Volvo men på Forden. Mitt tips är att använda handbromsen flitigt för att den inte ska "becka ihop". Men som sagt, inte på vintern då minsta lilla fukt kan frysa samman med bromsen och förvärra det.
När jag märker det på Forden så brukar jag dra upp handbromsen lite försiktigt när jag kör (kanske 10 meter) och på så sätt slipa bort rosten som orsakar fastsättningen. Då funkar det fint några veckor igen.
M V H
---> Matz
Postat: mån 09 okt 2006, 12:07
av elmuppo
Hemgårn skrev:Nej, det är nog inte varje gång men 5 av 8 kanske. Undrar om jag ska våga ta bilen till Volvo och hoppas att de inte pajjar bilen för mig... ;)
Min far hade samma problem med sin S80 T6 2002:a.
Han har ju service avtal på bilen så han åkte till bilia.
Försök 1 slutade med:
Bärgning. Bägge bakhjulen låste sig.
Mekaniker hade glömt returfjädrarna.
Försök 2 slutade med:
Brändfälg, blåaoxiderade bromskiva och förstört hjullager.
Det började ryka från ena bakhjulet, Far ringer biliamekanikerns som säger "ja det kan ryka lite i början, de nya backarna behöver sätta sig. Det är bara att köra på som vanligt."
På RV40 så övergick det från rök till bolmande. Bärgare.
tredje försöket så fick han en ny mekaniker som lyckades med jobbet.
över 20kkr kostade kalaset, då är det gott att ha service avtal.
//Branx
Postat: tis 10 okt 2006, 22:11
av BrooklynT
Så där lät min V70N-02 innan jag upptäckte att handbromsspaken började ta högre upp.
När den gjorde det var det försent!
Beläggen släppte från backarna, som rostat underifrån. Tydligt ett vanligt fel.
Nya belägg och monteringsfjädrar monterades.
Belägg ca 430:- på volvo samt monteringsfjädrar 100:- på mekonomen.
Volvo hade slut på fjädrarna.
Jobbet tog 1/2 timme per sida.
// Brooklyn Tigers //
Postat: tis 10 okt 2006, 22:39
av Noodles
Här finner du lite mektips, jag vill minnas att jag betalade 600:- för backar och fjädrar på Volvo.
Postat: tor 12 okt 2006, 07:45
av rolle83
hade samma problem på min.. då va de vinter.. backade jag efter att haft handbromsen i så kunde den låsa något utav däcken o gled över isen. Har för mig att dom bytte bromsbackar bak :)
Postat: lör 14 okt 2006, 22:19
av Hemgårn
Ok! Jag ska ta det med Volvo. Jag har ju garanti kvar. ;) tack för svar!
Postat: tis 17 okt 2006, 20:03
av Magnum 28
Jag råkade precis ut för detta förra veckan. Handbromsbeläggen släppte från backarna vilket medförde bärgning och konstaterande att spindeln (hjulaxeln) tagit stryk och måste bytas. Bilen är en V70N -02 som jag tog ut ny i april 2002. Den har 13.000 mil på mätaren och är fullservad. Har inte rört en skruv på bilen själv utan har alltid låtit Volvoverkstaden ta hand om allt.
Detta kalas kommer att gå på 9.000:- enligt verkstaden, eller 7.000:- med begagnade delar (om de får tag på några).
Jag har fått uppfattningen att felet är MYCKET vanligt då det första kundmottagaren sade i telefonen var "det är säkert bromsbeläggen som släppt", likaså sade bärgningskillen. Orsaken verkar vara att Volvo här pressat priserna och använt sig av undermåliga leverantörer. Beläggen är limmade på backarna och det är limmet som släpper med tiden.
Jag blir förbannad på att man inte kan få information om sånt här när man servar bilen. Man borde i alla fall få chansen att byta ut skiten i tid så att man besparar sig dessa ständiga extrakostnader som Volvo lyckas pumpa en på. Detta är tyvärr inte det enda som hänt med bilen...