Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#926353
Volvo S80 2.4 1999

Detta händer när jag sätter på tändningen alla lampor lyser/tänds som dom skall och dom som skall släckas släcks, alla reglage och funktioner fungerar.

Inget fel meddelande på displayen, och när jag vrider på nyckeln för att starta händer ingenting mer än att halvljuset dörr, startmotorn ger inte ett liv ifrån sig.

Om det vore startspärren borde den väl tända till och sedan dö ?

Vi har fått ut en felkod som är p0607 och raderat den.

Det finns 2 nycklar och det är samma resultat oavsett vilken jag använder.

Vad har den samlade expertisen för diagnos och tips till mig ?

Jag tror på jord fel men vet inte vart jag skall börja felsöka.
Jag har använt sökfunktionen men inte hittat något med den här kombinationen av fel.
#926356
wissel skrev:Du har en liten vit "styrkabel" på startmotorn som sitter med ett flatstift, pilla på den o nyp ihop den lite....??
Jag har testat det, kan Du bekräfta om startmotorn skall snurra vid aktiverad startspärr ?

Vad tror Du om att halvljuset slocknar ?

Jag glömde skriva att om jag tjuvkopplar startmotorn med en skruvmejsel över kontakterna på den, med tändningen på, då snurrar den och tänder till och dör precis som det skall vid aktiverad startspärr.

Men jag har mest jobbat med startspärr på VAG bilar, därför blir jag osäker på det här med startmotorn och halvljuset.
Batteriet är full laddat och i bra kondition.
#926365
Jag tror också på att ström från tändningslåset inte når startmotorns stift, prova att mäta eller bara förbättra kontakten vid stiftet.
Min startspärr gick in av okänd anledning för några år sedan och då snurrade startmotorn med full fart så länge jag höll i nyckeln men motorn tände inte.
Jag fick meddelande i inforutan typ: startspärr aktiverad...
#926366
Nu är jag lite osäker faktiskt, har något svagt minne att det förekommer bägge alternativen !
Vet inte om det "uppgraderades" bort via servicar på Volvo ÅF !
Tycker det verkar rätt att halvljuset slocknar vid startförsök.
Så din teori om startspärr verkar logisk tycker jag.
#926373
wissel skrev:Nu är jag lite osäker faktiskt, har något svagt minne att det förekommer bägge alternativen !
Vet inte om det "uppgraderades" bort via servicar på Volvo ÅF !
Tycker det verkar rätt att halvljuset slocknar vid startförsök.
Så din teori om startspärr verkar logisk tycker jag.
Okey jag googla på (No Crank No Start S80) men hittar inget som beskriver min kombination.

Det vore rimligt att halvljuset slocknar om startmotorn jobbar, men det gör den ju inte.

Jag hittade något om en jordfläta under baksättet som skulle kunna ställa till det om den inte var okey, så nu åkte baksätet ut, men där fanns ingen jordfläta.

Ös på med tips, tack
av rid54
#926438
Till startmotorn går typ två förbindelser. En tunn ledare, som är manöverledning till "solenoiden" och en tjock som är direkt från batteri + och bär drivströmmen till startmotorn. När du lägger tändlåset i startläge, ska det finnas +12 V på manöverledningen, den tjocka har +12 V hela tiden. Detta bör vara fallet oavsett startspärr, tror jag; ofta tycks startspärren gå på bränslepumpen, men det finns olika varianter. Om du får fram +12 V på manöverledningen men startmotorn går inte igång, är det fel i anslutningen eller i själva solenoiden. Får du inte fram +12 V i manöverledningen kan det vara nåt med tändningslåset eller någon annan del av kablaget (skarvar, säkringar etc). Släckning av halvljuset ligger nog i tändingslåset och beror inte av om startmotorn faktiskt funkar eller inte.
#926476
rid54 skrev:Till startmotorn går typ två förbindelser. En tunn ledare, som är manöverledning till "solenoiden" och en tjock som är direkt från batteri + och bär drivströmmen till startmotorn. När du lägger tändlåset i startläge, ska det finnas +12 V på manöverledningen, den tjocka har +12 V hela tiden. Detta bör vara fallet oavsett startspärr, tror jag; ofta tycks startspärren gå på bränslepumpen, men det finns olika varianter. Om du får fram +12 V på manöverledningen men startmotorn går inte igång, är det fel i anslutningen eller i själva solenoiden. Får du inte fram +12 V i manöverledningen kan det vara nåt med tändningslåset eller någon annan del av kablaget (skarvar, säkringar etc). Släckning av halvljuset ligger nog i tändingslåset och beror inte av om startmotorn faktiskt funkar eller inte.
Tackar för svaret, det lutar åt att bägge varianterna förekommer jag hittade en pdf med diagram felsökning på startspärr som jag slängde upp på fildirekt.se någon annan kanske har nytta av den.

Felsökning fortsätter i kväll, tack för er hjälp.

http://www.fildirekt.se/dl/1418178009.pdf
#926781
Nu är felkoderna inringade ordentligt, och det finns 2 stycken, att det är immon är jag helt på det klara med men var skall jag börja byta och hur felsöka kablar med mer byta ECM eller och kräver det då att någon kodar den om jag har fattat rätt?

Felkoder:
ECM A020
ECM 720A

Startmotorn skall inte aktiveras när startspärren är i.
Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]

Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Anders And (Danske Kalle Anka)