Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1444762
Hade samma problem. En spetsig tång fick tag på nyckeln medans den var i och som hjälpte till att vrida och problemet var väck! Kanske en lösning för någon som får problemet när de inte är nära hemma (som jag... ).
Var en bärgare som gjorde det på min och han sade att han gjort det på flera P2or.
#1444792
Problemet löst nu.
Provade med att öppna luckan med låset på plats, där fanns en hel del lösa delar. Plockade ur och gjorde rent ordentligt. Hjälpte inte, problem kvarstod.
Tog loss hela låset och fixade rattlåset som i videon men inte med en sprint som kan få för sig att röra på sig och i värsta fall aktivera rattlåset på e4’an i 150 :-o
Bytte sprinten mot en skruv, kapade av skallen.
Skruvade ihop allt igen. Funkar galant.
Vem behöver rattlås 😀
(Undrar vad det hade kostat att lämna bort det här jobbet? Nytt tändningslås kodat och klart kostar ca 3700kr hos Volvo. Jobbet säkert lika mycket, om inte mer).

Viktigt att tillägga att utan en kompis och Dremel hade uppdraget varit omöjligt för mig.
#1484288
Var på resa m V70N 2006 och räddades av bra foruminlägg (som jag inte hittar nu)! Storyn:

Tändningslåset gick till läge 1 (knappt). Tog loss kåpan under ratt o knackade på låscylindern m hammare & mejsel från vänster (försiktigt) enligt googlat forumtips. Fick starta bilen så varje gång tills jag kommit hem. Tricket funkade 4 starter. Sedan avfettning (Tech-7) & tryckluft i låset och det fick verka över natten. Lite låsolja och ny knackning, sedan har låset funkat.

Analys:
15 års skit fyllde låset o hindrade en liten fjäderbelastad kula e dyl. från att röra sig. "Rätt" vibration löste det tillfälligt: Bäst resultat fick jag med hammare och ett måttligt slag på en träpinne, anbringad mot cylinderns utskjutande bleck/ metalltunga (slå från vänster).

Hoppas ni slipper detta :-)
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]