Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#917080
Min startnyckel gick bara till position ett en dag på vår Xc70 2006.
Denna lösningen fungerar på andra inom Volvo familjen.

Tittade lite på länkad video och kollade sprängskisser.



Ta bort undre plastpanel på rattstången den sitter fast med 3 torx skruvar och efter detta så ser du plåtbiten som du skall snitta i.

Det första jag gjorde var att öppna botten på låset då det satt kvar i bilen.
Jag använde mig utav en Dremel med en liten kap skiva på för att göra tre snitt där volvo körnat fast plåtbiten.
Med hjälp av en liten mejsel kunde jag öppna plåtbiten och på så sätt nå den trasiga biten som blockerade startnyckeln från att nå position II och III.
Det var en liten avslagen bit på ca 3x5 mm som jag tog bort.
Bryt EJ bort denna plåtbit utan bara öppna så ni når de lösa bitarna!

Nu kan man sluta gör någonting mer och använda Volvon som vanligt då allt fungerar som innan.

Vill man fortsätta så är det Volvo för service eller att bara köpa ett nytt lås för några tusen....
Eller som jag åka till skroten och hämta ett för 250kr.

Som man ser i länkad video så är det bara att flytta över dina gamla låskolvar samt avläsningen runt tändningshålet för att få allting att fungera.
När man tar bort låset i bilen så är det 2 skruvhuvuden som är kvar på ovansidan, det ser ut som "vagnsbult" men är avdragna skallar som man måste körna och sedan borra ur.
Sedan gör man som i video och text ovan.

Det finns att köpa nya Volvo bultar som skjuvar sig efter åtdragning eller så kan du använda andra standard bultar som du kanske har liggandes i garaget.

Tror det mesta ger sig när man börja rota i det :-)
Lycka till och hoppas ni kan använda er utav ovan lösningar.
#920239
Glömde att skriva in att det är bra om man tejpar upp plåtblecket som man skurit loss under rattlåset.
Ta lite silvertejp eller nåt liknande som kan hålla upp det :-) Det är mer så är det inget som ev slits inne i rattlåshuset om man nu väljer att INTE byta det direkt.
#1444289
Det där är ju hur krångligt som helst... plocka ur låscylindern och flytta över den i ny kolv.... :-(
Eller menar du att det räcker med att kapa bort plåten och hoppas på att det ligger lösa delar där? Är det samma fel på alla menar du? Hade du lösa delar under din plåt? Jag kan fortfarande starta min bil men lite mickligt.
#1444518
iRunfast, det är som sicnarf säger att bara lösgör plåten under låset!
Du kan inte missa var Volvo har körnat/slagit fast plåten....bara litet snitt så plåten blir lösgjord och samla ihop eller tom att de bitarna som strular kommer att trillar ut. Tejpa sedan upp den lösa plåten så den får stöd.
Roligt att så många kollat på trixet.... :-)
#1444525
Tack för förtydligandet. Men är det så att alla har samma fel mer eller mindre och att det samlas lösa bitar som man då kan plocka bort och så funkar låset igen? Låter konstigt men värt att prova innan jag köper nytt lås.
Återkommer…
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]