Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bubbe
Tjenare!

Nu har min ac-panel börjat slockna på ena sidan. Jag har pillat ut ett par små, små dioder. Åkt runt till olika återförsäljare för bildelar. De har missbrukat skjutmått, slagits med sina datorsystem och svurit och svettats. Men ingen har kunnat tala om för mig vad sockeln heter, vad lampan/dioden heter och vad det är för styrka i dem.

Volvo har originalnumren på de som sitter i ac-panelen, jag citerar den information jag fick:
2 st i hörnen: 30739356 kostnad: 82 kr styck.
4 st i mittenpartiet: 30739358 kostnad: 82 kr styck.

Jag tycker det är på tok för dyrt. Ekonomisk och snål som man är vill man ju hitta något likvärdigt för en billigare peng.
Det jag googlat fram som liknar dessa små dioder kostar runt en dollar styck i utlandet. Till och med inklusive frakt så lönar det sig även om jag bara köper två dioder. Det är ju inte klokt!

Kanske jag är kass på att googla? Men jag hittar ingenstans någon information om beteckning på dessa dioder. Det är ju lättare att hitta en tingsrättsdom från 1100-talet inscannad än att hitta denna information.

I mitt googlande fann jag en tråd här inne som innehöll en sockelguide för V50. Då slog mig tanken att det kanske vore en bra idé att vi/ni som kan, vet och får reda på - kan fylla i den här tråden om andra socklar och lampor vartefter vi/ni får reda på det? Är det en dum idé?

Men jag inleder som sagt med att fråga er om någon vet vad det är för dioder som sitter i ac-panelen?

Tack på förhand från en som är förtjust i trevlig belysning.
av Bubbe
wissel skrev:Skicka ett PM till Greeken på forumet, han vet vad som gäller för S60.
Tack för det tipset! Varmt uppskattat!
Om du är en far så önskar jag dig en lika trevlig Fars Dag som jag själv har/haft! :-)-)
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]