Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1111636
Än så länge inget vidare. Har gjort adaption på lambdasonden två ggr, men får tillbaka samma felkod om låg signal.
Hittar inte hur man apterar EGR-ventilen, så det har inte blivit gjort.

De senaste 10-12 milen har dock inte felkoden på EGR:en kommit tillbaka, däremot har jag fått en ny kod:
ECM-1507 -Turboreglering -För lågt tryck

Läste att den koden kan bero på att EGR-ventilen var i fel läge, så misstänker att det kan vara ett följdfel som kommer försvinna av sig självt när man får EGR att fungera normalt.
Ska prova att byta tillbaka till min gamla elektronikenhet på EGR imorgon och testa igen.

Ibland ska det inte vara enkelt...

Ska uppdatera när jag testat mer.
#1111670
Tack så mycket om du uppdaterar mig.
Jag har gjort följande,
Bytte en hel del kablar som var skadad enligt Autoexperten
Bytte EGR och styrenheten till det
Temp.givare bank 1
En glödstyft

När jag kör stan (små körningar och max fart 70km/h då är det lugn
Kör jag längre strecka typ 7mil. Då kan det bli så att jag måste stanna på vägen för at radera felkoderna för att få bilen i kraft igen. (En gång felkodsraderingen inte hjälpte)
En gång oxå körde jag ca 80mil. Första 50milen var bilen hur bra som helst, efter det (sista 30milen fick jag radera felkoderna 6 ggr)
En tror att bilen reagerar fel efter att delar ger fel signal styret. Och en annan tror att man behöver programera om, och en annan tror på luftmassmätaren eftersom jag får felkoder där till och från, och en annan tror på växellådan (får till och från nån givare fel & hög temperatur)
Hittills 18lappar är bortkastat utan att komma vidare. Börjar bli trött :(
#1111731
Tänk på att så fort ni kopplar bort någon "diagnosticerbar komponent i Vida" så kan det krävas adaption av den, speciellt på MY 06 och senare, så min råd är tänk på vad ni har varit på inann ni kom fram till den/dem komponenter som ni skulle kolla/byta.
#1111788
Ceska skrev:Tänk på att så fort ni kopplar bort någon "diagnosticerbar komponent i Vida" så kan det krävas adaption av den, speciellt på MY 06 och senare, så min råd är tänk på vad ni har varit på inann ni kom fram till den/dem komponenter som ni skulle kolla/byta.

Menar du programmet eller bilen??
#1111790
I bilen, tex man ska byta EGR, men för att komma åt EGR kopplar man bort LMM, sen när man är klar adopterar bara EGR men i själva verket LMM kan också behövas adopteras med då den var bortkopplad.
#1111869
OK, bra att veta ang diagnosticerbar enhet.
Körde aptering på lambdasond och turboreglering nu när jag bytte elektronikenheten för EGR-ventilen
Original elektronikenhet för EGR på ny EGR-ventil ger felkod på turboreglering samt EGR lägesgivare.
Kan inte direkt säga att jag blir klokare av detta...
#1111882
:lol: :lol: :lol: :lol:
idag fick jag en ny felkod.. Alltså jag fattar inte varför äger man VOLVO när man får så mycket bekymmer?!
P0670 Glödstiftmodul Styrkrets.
Ringde volvo kostar ca 1200kr endast relän.
Uppskattar om jag får svar om någon har lösning
#1111910
Alan5 skrev::lol: :lol: :lol: :lol:
idag fick jag en ny felkod.. Alltså jag fattar inte varför äger man VOLVO när man får så mycket bekymmer?!
P0670 Glödstiftmodul Styrkrets.
Ringde volvo kostar ca 1200kr endast relän.
Uppskattar om jag får svar om någon har lösning
Med vilken diagnosutrustningen kör du? Verkar att du saknar 2 siffror i felkoderna. Själv kör jag Delphi dice och då får jag exakt likadan kod som med Vida dice fast utan bokstavs kod före som betyder vilken styrenhet den hör till rex ECM. Vida använder jag bara som verkstads/reparationshandbok och hittils har det funkat bra.
#1112068
Gjort adaptering på LMM, Lambdasond, turboreglerventil och spjällenhet. Skall testköra imorgon till jobbet.

En flaska bubbel till den som kommer med tipset som leder till lösning av dessa problem!

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]