Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#910224
Hallå.

Allt började för 4 månader sedan med att jag fick en felkod om att egr ventil fastnat i öppet läge.
Plocka ner hela egr paketer och gjorde rent.
Allt va frid och fröjd trodde jag. Men likt kom felkoden tillbaka.
Plockade då ner allt igen och började forska i de hela, då va det slitet i elmotorns plasthölje som håller i ventilen som gjorde att den fastnade.
Skönt, köpte ny sådan.
Bytte den och åkte i 3 dagar, och vipps har jag nya felkoder.

ecm 2830 Lamdasond, felaktig signal
ecm 44b0 Egr ventil, positionsgivare. felaktig signal.

Vi några tillfällen har även turbon slutat ladda (glömde spara felkoden) Men det hänger nog ihop med allt, va något om för lågt laddtryck.

Raderar jag alla felkoder så kommer lamdasonden upp först.
Koller man realtid på lamdan så ligger den på 1,29 vid fullbelastning (6an och full gas) och på domgång pendlar de mellan 5-6.
Detta känns väldigt högt.

Min teori, att sonden är trasig och ger felvärden till ecm, som i sin tur ger felkoderna till dom andra.

Eller tror ni jag är helt ute och cyklar?

// Patrik
#910313
Gotlandsbästa skrev:Jag hade lamdasonden på min, men då larmade den om felaktig avgastemp.? Har jag för mig.

Va ut och skruvade lite nu. Såg att de lite sotigt vid egrkylaren. Drog åt den klämman, va ut och åkte 4 mil på farthållare.
De ändå som tänds nu är lamdasonden.
i 90km/h hade den dragit 8,7 Vilket är högt.

Kollade lamda värdet igen via datorn
Tomgång 2,8
2000rpm ( ingen belastning) 2,6

vet någon hur man mäter upp denna lamdasond för att konstatera att den är trasig?
Mvh
#912761
Fick en "ny" lamdasond (såg begangnad ut i mina ögon, har retunerat och väntar på en ny)
Samt ett nytt dieselfilter.

Bytte både dieselfiltret och lamdan. Nollade alla felkoder och åkte ut. Men felkoden kommer upp fortfarande lamdasond, signal felaktig. (28E0)
Körde åter igen realtidsdatan. Vid full gas ligger lamdan på 1,39.
Tänkte även att man kanske måste para ihop den nya lamdan. Men då kom det endast upp Återställning lamdaadoption. Men det gick inte att slutföra.
Vad menas med återställning?

Någon som har några ide? Börjar tröttna på att bilen är törstig.
#1110635
Bumpar tråden då jag har liknande problem själv på just XC70 D5 2007.
Vad blev lösningen?

På min bil är felkoderna följande:
ECM-26A0 Slutsteg insprutningsventil cyl 4 -För hög signal
ECM-28E0 Lambdasond -För låg signal
ECM-44B0 EGR lägesgivare -Felaktig signal

Hade tidigare även för hög signal på cyl 5, men detta försvann efter två flaskor med spridarrengöring i tanken.
Jag gissar att ECM-26A0 inte hänger ihop med de andra koderna, rätta mig gärna om jag har fel.

Problemen är alltså Lambdasonden och EGR-ventilen. Eller, det är iaf de felkoderna jag skulle vilja få bukt med först.
Bilen går lite småryckigt ibland och har därför misstänkt att det är ngt fel på lambdasonden. Bytt sond två ggr (båda ggr beg sonder från skroten), raderar felkoderna, kör några mil och får samma felkoder igen.

Just bytt EGR-ventil (beg från skroten) och får på samma vis felkoderna tillbaka efter några mils körning.

Idéerna börjar tryta... Har någon vänlig själ något tips? Någon med liknande problem som sitter på en lösning?
Är mycket tacksam för hjälp.
Volvo v60 2022 plåtskada

Jag hämtade hem bilen idag

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]