Sida 1 av 2
Tredje växeln slirar(ev.)!?
Postat: fre 29 sep 2006, 18:42
av D-man
Tjena alla monsterdiggare!!
Har geartronic på min bil och tycker att den slirar på trean, vet dock inte om det ska va så. Iaf så kan jag bäst beskriva det så att det känns som att den "växlar 2ggr" på trean. Den går på lite högre varv först en liten stund för att sedan riktigt "gå i".
Ska in med den för uppgradering om en vecka och vill veta om det ev. är nåt mer man ska be dom om.
För övrigt så undra jag vart (om det är möjligt) man kollar växellådsoljan??
Tack på förhand!!
V70 AWD -01
Postat: fre 29 sep 2006, 21:41
av CarMan
oljan kollas via oljestickan, bör finnas beskrivet i instruktionsboken.
den ska ej slira, kan hjälpa med mjukvara, men kan också vara trasigt B4 lock
Postat: fre 29 sep 2006, 23:13
av D-man
Hittar inget om oljesticka till växellådan i boken. Läste här på forumet att den skulle sitta nånstans mellan motorn och luftburken men jag har synat med lupp och hittar inte minsta antydan till nån sticka.
Jag får väl ta mej en titt till, har säkert missat nåt.
Nån aning om vad B4 reparation kostar (ca)?
Postat: lör 30 sep 2006, 00:55
av svensen
D-man skrev:Hittar inget om oljesticka till växellådan i boken. Läste här på forumet att den skulle sitta nånstans mellan motorn och luftburken men jag har synat med lupp och hittar inte minsta antydan till nån sticka.
Jag får väl ta mej en titt till, har säkert missat nåt.
http://www.nordicae.com/pages/dipstick.html
Sven
Postat: mån 02 okt 2006, 18:43
av D-man
En får tacka så mycket!!
Satt en slang ivägen så det var jävligt att få syn på den trots bildvisningen.
Oljan var iaf mer brun än röd, kanske nån vet vad det vill säga....oljebyte eller ej?
v70n AWD-01 geartr 14000mil
Postat: mån 02 okt 2006, 18:48
av Frigge
Det är ju absolut inte fel att byta oljan när bilen gått dom milen.
Kanske kan det lösa ditt problem,annars är det möjligt att det är B4 locket som Carman skrev tidigare.
Postat: mån 02 okt 2006, 19:24
av LJN
-Idag lämnade jag in min S60 2.4T GT 2001 för byte B4 locket. Jag valde bort min lokala Rejmeverkstad och kontaktade Rejmes i Örebro om dom hade erfarenhet av denna åtgärd. Och dom visst väl om denna åtgärd och hade utfört denna åtskilliga gånger! Lät förtroendeingivande!
Tog ledigt idag och lämnade in bilen på fm. Hämtade den i eftermiddags
och jag frågade den "personliga" mekanikern om han fann något fel på B4-locket. Han svarade att det hade han inte tittat efter utan han sa bara att det nya locket är modifierat.
Det första jag gjorde när jag kom hem (6 mil) var att köra in i garaget och kolla oljenivå efter alla konsten regler dvs: Varmkörd låda ca. 1 timme, plant underlag, aktivera alla växellägen samt åter till "P"
Och vad ser jag, det är knappt att stickan fuktar :shock: Det är cirka 3-4 cm upp till "HOT" markeringen!
Och vidare, oljesöl runt kylaren, oljepölar i frambalk med mera. Hur ska man se om det läcker olja någonstans?
Behöver jag tillägga att jag är riktigt besviken på verkstadskompetensen!
Och hur ska jag veta att det övriga arbetet är riktigt utfört? Tex. är nollställning av adaption utförd?
Är det någon här som vet vad "SM 4-43-0039" innebär, det bör vara en serviceinstruktion.
Priset, hade som tur fått en prisuppgift skriftligt på 2700.-, nu idag så vill dom ha drygt 3200.- - men dom backade när jag visade prisuppgiften.
Så sensmoral - se upp vid automatlådeservice.
Imorgon börjar mitt jobb med att få lite mer olja i växellådan först och främst.
Postat: mån 02 okt 2006, 21:25
av _Rick_
tråkigt Lennart :(
Skall oxå byta B4 lock i min. Har de tendenserna på min låda med.
Men det verkar som när det gäller Automatlådor och AC då täljer de guld med täljkniv. Det är lite magiskt iom att inte kan göra så mycket själv med de systemen. Och då kan de ta pengar.
Postat: mån 02 okt 2006, 21:26
av CarMan
LJN skrev:-Idag lämnade jag in min S60 2.4T GT 2001 för byte B4 locket. Jag valde bort min lokala Rejmeverkstad och kontaktade Rejmes i Örebro om dom hade erfarenhet av denna åtgärd. Och dom visst väl om denna åtgärd och hade utfört denna åtskilliga gånger! Lät förtroendeingivande!
Tog ledigt idag och lämnade in bilen på fm. Hämtade den i eftermiddags
och jag frågade den "personliga" mekanikern om han fann något fel på B4-locket. Han svarade att det hade han inte tittat efter utan han sa bara att det nya locket är modifierat.
Det första jag gjorde när jag kom hem (6 mil) var att köra in i garaget och kolla oljenivå efter alla konsten regler dvs: Varmkörd låda ca. 1 timme, plant underlag, aktivera alla växellägen samt åter till "P"
Och vad ser jag, det är knappt att stickan fuktar :shock: Det är cirka 3-4 cm upp till "HOT" markeringen!
Och vidare, oljesöl runt kylaren, oljepölar i frambalk med mera. Hur ska man se om det läcker olja någonstans?
Behöver jag tillägga att jag är riktigt besviken på verkstadskompetensen!
Och hur ska jag veta att det övriga arbetet är riktigt utfört? Tex. är nollställning av adaption utförd?
Är det någon här som vet vad "SM 4-43-0039" innebär, det bör vara en serviceinstruktion.
Priset, hade som tur fått en prisuppgift skriftligt på 2700.-, nu idag så vill dom ha drygt 3200.- - men dom backade när jag visade prisuppgiften.
Så sensmoral - se upp vid automatlådeservice.
Imorgon börjar mitt jobb med att få lite mer olja i växellådan först och främst.
lådan är känslig på oljekvaliten, så häll bara i volvos som är för denna låda!
lämna du in den för nått mer än bara byte av B4 lock?
bytte dom olja eller så?
vid byte av endast B4 locket, så gör men det från vänster framhjul & är inte alls o sölar nån annan stans, brular bara rinna ur 2ml olja, så det är inget som behöver fyllas på.
om du lämnar in bilen för felsökning så kan det ju tänkas att man kollar o fyle på, men om du spesefikt endast skulle ha b4 locket bytt, så har meken ingen anledning att kola oljen.
Postat: mån 02 okt 2006, 22:14
av Frigge
CarMan skrev:LJN skrev:-Idag lämnade jag in min S60 2.4T GT 2001 för byte B4 locket. Jag valde bort min lokala Rejmeverkstad och kontaktade Rejmes i Örebro om dom hade erfarenhet av denna åtgärd. Och dom visst väl om denna åtgärd och hade utfört denna åtskilliga gånger! Lät förtroendeingivande!
Tog ledigt idag och lämnade in bilen på fm. Hämtade den i eftermiddags
och jag frågade den "personliga" mekanikern om han fann något fel på B4-locket. Han svarade att det hade han inte tittat efter utan han sa bara att det nya locket är modifierat.
Det första jag gjorde när jag kom hem (6 mil) var att köra in i garaget och kolla oljenivå efter alla konsten regler dvs: Varmkörd låda ca. 1 timme, plant underlag, aktivera alla växellägen samt åter till "P"
Och vad ser jag, det är knappt att stickan fuktar :shock: Det är cirka 3-4 cm upp till "HOT" markeringen!
Och vidare, oljesöl runt kylaren, oljepölar i frambalk med mera. Hur ska man se om det läcker olja någonstans?
Behöver jag tillägga att jag är riktigt besviken på verkstadskompetensen!
Och hur ska jag veta att det övriga arbetet är riktigt utfört? Tex. är nollställning av adaption utförd?
Är det någon här som vet vad "SM 4-43-0039" innebär, det bör vara en serviceinstruktion.
Priset, hade som tur fått en prisuppgift skriftligt på 2700.-, nu idag så vill dom ha drygt 3200.- - men dom backade när jag visade prisuppgiften.
Så sensmoral - se upp vid automatlådeservice.
Imorgon börjar mitt jobb med att få lite mer olja i växellådan först och främst.
lådan är känslig på oljekvaliten, så häll bara i volvos som är för denna låda!
lämna du in den för nått mer än bara byte av B4 lock?
bytte dom olja eller så?
vid byte av endast B4 locket, så gör men det från vänster framhjul & är inte alls o sölar nån annan stans, brular bara rinna ur 2ml olja, så det är inget som behöver fyllas på.
om du lämnar in bilen för felsökning så kan det ju tänkas att man kollar o fyle på, men om du spesefikt endast skulle ha b4 locket bytt, så har meken ingen anledning att kola oljen.
Funderade just på samma sak som du Carman, när man "bara" byter B4 lock behöver man normalt sett inte ens efterfylla någon olja då det inte rinner ut någon så högt upp på växellådan.
Sen är ju frågan vad du begärde för jobb ?
Enbart byte av B4 lock kanske ?