Sida 1 av 3

S60 2.4T Spårkänslighet går att fixa ?

Postat: tis 26 sep 2006, 15:16
av JK24T
Hej,

Har nu efter ett par år tröttnat på bilens evinerliga spårkänslighet till den milda grad att jag faktiskt funderar på att överge Volvo om inte det går att fixa.
Har läst en del på utlänska forum om att de främre bussningarna på triangellänkarna är för mjuka eller är glappa och att det kan avhjälpas med att montera Polyflex bussningar istället. Vissa menar att Polyflex bussningarna har förändrat bilen till att uppföra sig normalt och helt utan spårkänslighet.

Söker därför tips, info och erfarenheter av ovanstående vanliga problem hos Er alla kloka.

Vettigt eller tokigt ?
Gör det själv jobb eller verkstad ? (gärna tips om det är DIY jobb)
Fördelar - nackdelar ?

Alla erfarenheter tas tacksamt emot.

- Johan

2002 S60 2.4T GT - 225/45-17

Postat: tis 26 sep 2006, 20:55
av Whisky
Hej,
känner inte igen ditt problem.

Vad har du för fälgar? Har de korrekt inpressning (ET) för bilen/storleken. Vad kör du på för däck? Är hjulvinklarna kollade/justerade?

Postat: tis 26 sep 2006, 21:19
av jimjam
Känner ungefär som dig.
Jag har en v70n-t5-01 som också känns spårig. Jag har bytt till den nya typen bussningar inkl inställning och det blev bättre fast inte hundra.
På min bil är det styrningen som känns så jäkla lätt ( fladdrig) vid spårigt underlag.
Kollade även upp bussningara bak som är hela men otroligt mjuka??

//Jimjam

Postat: ons 27 sep 2006, 00:17
av cme
Diskuterade just de omtalade länkarmsbussningarna med Lotus Engineerings specialist på chassidynamik. Den bakre bussningen är av en typ som man länge haft problem med. Gummimaterialet degenereras förhållandevis snabbt på grund av bussningens utfotmning och belastningstypen.

En lösning kan vara att se till att ha nya fräscha bussningar. Enkomplett original länkarm kostar 1234:- per sida. Arbetet är cirka 1500:- totalt och sedan tillkommer 700:- för en fyrhjulsmätning. Ganska billigt om det löser problemet och istället för att byta bil.

Jag har alltid varit förvånad över hur känsliga bilarna (V70) verkar vara på felaktiga vinklar. Upplever dem själv som spåriga speciellt i kombination med lite bredare däck. Gör en fyrhjulsmätning hos en specialist som vet vad han/hon sysslar med och var noga med symmetri och att hamna rätt i det angivna intervallet på hjulvinklarna. Med åren så sätter sig bussningarna också vilket lätt syns bak på ökad negativ caster (V70, 9-5 mfl). Även toe bak verkar vara viktigare än vad man tror.

cme

Postat: ons 27 sep 2006, 10:39
av JK24T
Tack för Era svar.

Bilen är en -02 2,4T GT BSR St1 med Tethys 17"-225/45 Bridgestone RE050A däck (hade tidigare Conti och dessa var sämre). Hjulen monterade av Volvo och ingick i leverans. Hjulvinklar uppmätta och justerade, stötdämpare kontrollerade och ok.
Jag har ägt bilen sen ny och vet därför att den inte är krockad etc.
Jag har anmärkt till Volvo sen första dagen och det ända svar som ges är att "så här ska bilen uppföra sig, om du inte är nöjd så har du köpt fel bil".

Dvs, trots att bilen enligt uppmätning mm är OK så är jag missnöjd.
Att köra bilen på en lite spårig och normal underhålld svensk landsväg är inget kul, omkörning kan man glömma och se sig snarare omkörd av andra.

Har någon här provat Polyflex bussningarna ?

Har även provat nya S80 och denna uppför sig istort sätt lika dåligt, spårar på linjer och andra ojämnheter.
Har också varit ute och provkört 5-serien med 245 däck, Golf GTI med 225 däck, Saab med samma dimension samt A4 med 235 däck. Alla bilarna kördes på samma väg samma dag och den bil som uppförde sig sämst/spårade mest var S60 därefter S80N.
Lite som väntat var att BMW'n var bäst bl.a pga. bakhjulsdrivning, absolut bäst bland de framhjulsdrivna var Golfen, upplevede att den kunde köras istortsätt hur som helst och ändå inte tappa spåret.
Notera att jag har endast vägt in uppförandet med spårkäsnlighet i första hand.

Cme; kanske lösningen kan var nya länkarmar med eftermonterade Polyflexbussningar ?

Jag är inte ute efter väghållning som en racer men vill ha en bil som uppför sig bra och inte ständigt måste passas på vägen.

Uppdaterat:
Har beställt Polyflex bussningar för främre fästet till triangel länken. Har även hört mig för om pris på jobb, 2900:- för jobb samt byte bakre bussningen inkl bussning. Kommer om möjligt att dokumentera jobb samt ta bilder vid montering och naturligtvis resultat efter fyrhjulsinställning.


- Johan

Postat: ons 27 sep 2006, 22:15
av _Rick_
JK24T: Jag känner inte riktigt igen mig när det gäller min bil. Tycker den spårar fint. Jag har iofs Eibachfjädar på min och gjort en 4-hjulsjustering direkt efter monteringen.

Har du taskig toe bak så blir ju bilen otroligt lynnig.

Postat: tor 28 sep 2006, 03:35
av cme
Har du ett mätprotokoll från en neutral specialist? Som jag sa räckar det enligt min erfarenhet inte att ligga nominellt inom vad som anges från tillverkaren.

Jag har själv en V70 vilken har samma hjulställ och samma däckdimension. Jag känner inte igen mig om bilen är korrekt justerad. Har däremot upplevt viss spårighet på alla mina 850, V70x2, V70n och V70XC för justering trots att samtliga bilar varit inom specifikation.

Bor du i närheten av Göteborg kan jag rekommendera en person som justerar mina bilar. Jag blir nyfiken på ditt problem så jag ska tala med en av mina kontakter som faktiskt utvecklade hjulupphängningen på P2 plattformen.

Det skall ablsolut gå att få ett vettigt uppförande som inte upplevs som spårkänsligt.



cme

PS. Provade Lotus simuleringprogram SHARK för hjulupphängningar i dag. Dom vet vad dom gör. DS

Postat: tor 28 sep 2006, 09:18
av JK24T
cme,

Jag har letat efter mitt mätprotokoll men har troligtvis kastat det i ren ilska :)
De flesta som gör hjulinställning håller sig ju inom det värde som biltillverkaren anger (eller som finns i utrustningen) och lägger inte mer jobb på att få fram bästa kombination. Enklast hade ju naturligtvis varit att själv föreslå justerings värden, är det någon som har de korrekta siffrorna så tar jag tacksamt emot.
Bor tyvärr i Skåne så det är lite långt att köra till Gbg för en inställning, men man vet aldrig, lyckas dom inte här nere så får jag väl ta en tur till det sköna Götet :)

- Johan

Postat: tor 28 sep 2006, 09:53
av greeeken
JK24T skrev:Tack för Era svar.

Bilen är en -02 2,4T GT BSR St1 med Tethys 17"-225/45 Bridgestone RE050A däck (hade tidigare Conti och dessa var sämre). Hjulen monterade av Volvo och ingick i leverans. Hjulvinklar uppmätta och justerade, stötdämpare kontrollerade och ok.
Jag har ägt bilen sen ny och vet därför att den inte är krockad etc.
Jag har anmärkt till Volvo sen första dagen och det ända svar som ges är att "så här ska bilen uppföra sig, om du inte är nöjd så har du köpt fel bil".

Dvs, trots att bilen enligt uppmätning mm är OK så är jag missnöjd.
Att köra bilen på en lite spårig och normal underhålld svensk landsväg är inget kul, omkörning kan man glömma och se sig snarare omkörd av andra.

Har någon här provat Polyflex bussningarna ?

Har även provat nya S80 och denna uppför sig istort sätt lika dåligt, spårar på linjer och andra ojämnheter.
Har också varit ute och provkört 5-serien med 245 däck, Golf GTI med 225 däck, Saab med samma dimension samt A4 med 235 däck. Alla bilarna kördes på samma väg samma dag och den bil som uppförde sig sämst/spårade mest var S60 därefter S80N.
Lite som väntat var att BMW'n var bäst bl.a pga. bakhjulsdrivning, absolut bäst bland de framhjulsdrivna var Golfen, upplevede att den kunde köras istortsätt hur som helst och ändå inte tappa spåret.
Notera att jag har endast vägt in uppförandet med spårkäsnlighet i första hand.

Cme; kanske lösningen kan var nya länkarmar med eftermonterade Polyflexbussningar ?

Jag är inte ute efter väghållning som en racer men vill ha en bil som uppför sig bra och inte ständigt måste passas på vägen.

Uppdaterat:
Har beställt Polyflex bussningar för främre fästet till triangel länken. Har även hört mig för om pris på jobb, 2900:- för jobb samt byte bakre bussningen inkl bussning. Kommer om möjligt att dokumentera jobb samt ta bilder vid montering och naturligtvis resultat efter fyrhjulsinställning.


- Johan
Byta bil? Herergud då ska du se hur känsliga BMW är.
Dom bilarna är bra mkt mer känsliga.
Det handlar om hur breda fälgar du har.Vill du ha det fixat någotsådär så kanske du borde gå över till smalare fälgar.

Postat: tor 28 sep 2006, 10:01
av Frigge
Jag tror inte heller det är fel på bilen utan problemet ligger i bilens spårvidd/vägbanans spår och bredden på däcken.
Detta gör att bilen "kastas" upp o ner i spåren i vägbanan,hade den mindre spårvidd hade den legat "fast" i spåern i vägen istället för att klättra på dom.