Sida 1 av 1

Motorn går ojämnt

Postat: mån 25 sep 2006, 23:02
av Hallsteinn Larsson
Tjena alla.

Jag har ett litet problem.. Min V70 T5 2000 går ojämnt i motorn, på alla växlar dessutom. Jag köpte Bilen för en vecka sedan på Volvo i Gislaved, och killen som sålde bilen säger att det bara finns garanti för att bilen skall gå genom besiktningen och inte täcker ett ev. motorfel...
Jag har tänkt mig att serva bilen med olja, filter, stift å hela kitet, men jag undrar om det finns någon därute som har haft eller hört talas om detta problemet.....
Något skumt e de iaf. för bilen har endast gått 15.000mil.

Postat: tis 26 sep 2006, 10:00
av Dicer
Jag har just nu en liten diskussion med min bilsäljare som inte gärna vill laga fel på en nyligen såld bil, de hänvisar till tre månaders trafiksäkerhetsgaranti som bara täcker fel som besiktningen slår ner på.

Men du och jag har ett ess i rockärmen - konsumentköplagen som står över alla garantier, och inte kan avtalas bort.
Fel du upptäcker inom 6 månader ses som fel som var vid leveransen, och säljaren ska ovillkorligen se till att laga.
Tipset är att inte bli otrevlig men hänvisa till den lagen.
Den står tillochmed nämnd i mitt tremånaders garantipapper, på baksidan :)

Du ska alltså reklamera enligt konsumentköplagen, och inte hänvisa till garantin i detta fall.
Läs om sexmånadersregeln längre ner på denna sida:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv ... icleId=147

Du kan reklamera bilen upp till tre år efter köpet, men det blir svårare ju längre tiden går eftersom du hamnar i ett läge där du ska bevisa att felet fanns redan vid leverans. Nåt du slipper om du reklamerar nu...

Vill dom inte hjälpa dig, så kontaktar du http://www.arn.se och gör en anmälan. Och skulle dom ändå inte hjälpa dig nu, så tror jag MRF går in och löser det.

Postat: tis 26 sep 2006, 21:49
av greeeken
De sånna som inte ska få sälja bilar.
Klart som fan att han ska fixa bilen.'
Han har inget val

Postat: ons 27 sep 2006, 08:41
av Dicer
Jag har strul med att ac'n blåser varmare på passagerarsidan, och kalluften som ändå kommer på förarsidan är inte riktigt kall heller.

Säljaren vill smyga fram en lösning, steg för steg och han är rädd att det kan kosta allt från 500 - 15.000kr.
"Be att din närmsta Volvoverkstad börjar med kalibrering..och hör av dig innan så jag vet vad det kostar.."

Vore de schyssta och levde upp till god sed så skulle dom ju bara be mig lämna in den och få det fixat. Jag menar, dom kommer ju få stå för det här oavsett vad det kostar i slutändan..

Kalibrering hjälpte iallafall inte, så nu är en sån spjällmotor beställd..

Postat: lör 30 sep 2006, 21:08
av Hallsteinn Larsson
Jag ringde till min bilförsäljare och pratade med honom...
Han sa som ni mkt väl förutspådde, och hänvisade till det där köpepappret.
Jag blev lite småtjurig och ringde till Värnamo, de e ju lite större. Snackade med chefen där men han ville inte riktigt som jag.
"Jag ville ha bilen intagen på samma sekund jag ringde och ha den fixad"
Så jag tog mig tid och snackade med Sverige chefen på Volvo, " var väldigt artikulär eller vad de heter" och han "givetvis" ville ha mig och "mina" kvar som kunder. "oss unga mena han nog" han sa att jag skulle köra in bilen till killarna i Värnamo och så skulle grabbarna där fixa problemet, jag fick en hyrbil "Gratis" så länge de skule ta.. synd att jag fick en 2.4 140 häst bara.. Ville ha T5:a såklart :twisted:

Postat: lör 30 sep 2006, 21:09
av Hallsteinn Larsson
Förresten

TACK TILL ALLA FÖR ERAT STÖD.........