Sida 1 av 2
Hur kan man kolla att 4wd funkar?? FIXAT!!!
Postat: fre 22 sep 2006, 16:04
av Leffef
Jag är lite osäker på om 4wd funkar i min xc70 -04.
När jag skulle flytta min husvagn i somras så grävde sig framhjulen
ner i backen, tycker att bakhjulen borde ha kommit in snabbt när greppet
inte är bra i fram.
Har någon nån ide hur man kollar själv??
/Leffe
Nu har bilen varit inne på service och fix av 4wd.
Fixet bestod i uppgradering av mjukvara !!!. Som grädde på moset
så var det en bugg i pgmvaran, som gör att automatiken för sidorutorna
försvann!!. Kommer i nästa version av mjukvaran.
Det konstiga är att det INTE finns nån typ av felindikering av felet som
man själv skulle se.
Köper man inte 4wd för att man skall ha bra grepp!!! (Man kunde ha köpt en riskokare med ständig 4wd).
/Leffe
Postat: fre 22 sep 2006, 18:45
av Bengt A
Blöt gräsmatta o lite uppförslut ?
Re: Hur kan man kolla att 4wd funkar??
Postat: fre 22 sep 2006, 20:31
av CarMan
Leffef skrev:Jag är lite osäker på om 4wd funkar i min xc70 -04.
När jag skulle flytta min husvagn i somras så grävde sig framhjulen
ner i backen, tycker att bakhjulen borde ha kommit in snabbt när greppet
inte är bra i fram.
Har någon nån ide hur man kollar själv??
/Leffe
hisa upp framhjulen med en garage domkraft & kör, flytar bilen påsig, så funkar allt
Re: Hur kan man kolla att 4wd funkar??
Postat: fre 22 sep 2006, 23:23
av VolvoBM
CarMan skrev:
hisa upp framhjulen med en garage domkraft & kör, flytar bilen påsig, så funkar allt
Här missade du väl en smiley, för med framhjulen i luften så får man ju def en trasig bil om man kör med en domkraft under sig......fast du kanske raggar jobb....

:lol:
gräsmattan och gasande borde vara det enklaste samt mest skonsamma sättet.
Re: Hur kan man kolla att 4wd funkar??
Postat: lör 23 sep 2006, 09:34
av VolvoB20
VolvoBM skrev:CarMan skrev:
hisa upp framhjulen med en garage domkraft & kör, flytar bilen påsig, så funkar allt
Här missade du väl en smiley, för med framhjulen i luften så får man ju def en trasig bil om man kör med en domkraft under sig......fast du kanske raggar jobb....
:lol:
gräsmattan och gasande borde vara det enklaste samt mest skonsamma sättet.
Du ska ju inte tokköra med domkraften under bilen på motorvägen.
Det ska göras på ett slätt underlag (i verkstaden) så garagedomkraften rullar på golvet.
Postat: lör 23 sep 2006, 10:11
av Frigge
Varför inte prata med din Volvoverkstad ? Dom kan köra din bil upphissad på en lyft
/Fredrik
Postat: lör 23 sep 2006, 16:26
av jbl
Du har definitivt fel på din AWD. Den ska inte gräva ned framhjulen utan att bakhjulena griper in. Fram hjulen tillåts slira 1/7 dels varv innan bak hjulen kopplas in.
Det kan vara allt ifrån hylsan mellan låda och vinkelväxel till Haldex enheten.
Nåt man kan kolla enkelt är om säkringen är hel till haldex enheten.
Postat: lör 23 sep 2006, 18:10
av Frigge
Ja, onekligen låter det som det inte fungerar.
Postat: lör 23 sep 2006, 21:03
av McDonald
polarn hade precis samma fel...
Sa till dom i verkstan och det var typ av ett mjukvaroproblem, det går att ställa in tiden/antal del av varv innan bakhjulen greppar.
Efter uppkoppling med datorn fungerade det klockrent.
M
Postat: lör 23 sep 2006, 21:52
av Rogge-Johansson
McDonald skrev:polarn hade precis samma fel...
Sa till dom i verkstan och det var typ av ett mjukvaroproblem, det går att ställa in tiden/antal del av varv innan bakhjulen greppar.
Efter uppkoppling med datorn fungerade det klockrent.
M
??????????mjukvaruproblem???? tveksamt.
Vi har små ramper som man kör upp med framhjulen med, där finns det rullskålar som hjulen går i, enda chansen att bilen flyttar på sig är att bakhjulen driver, man ser direkt om det fungerar eller inte.
Det är inte säkert att alla volvoåterförsäljare har denna (BIMA tror jag) hör med din verkstad, det kan vara en hylsa mellan växellådan och vinkelväxeln som har brustit, jag har sett det på en bil.
OBS 1 (en) bil = inget vanligt fel.