Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena! Nyligen införskaffat mig en s60 2.4l 140hk 2001 och undrar vad topphastighet ligger på?
Hur mycket högre blir den och jag chippar den till runt 180hk?

Vad tycker ni om väghållning på era s60? Är det värt att köpa sänkningssatt för att få den närmare marken för bättre väghållning?
Jag har en s60 t5 med 18" eftermarknadsfälgar och continentalpuckar. Fartresurser finns det gott om men jag vet f*n inte om jag skulle vilja dra upp den i närmare 200 om inte vägen är platt och rak.
På RV 73 alldeles i närheten av mig är det 110 km/h som gäller. Där finns en svacka som samtidigt svänger och har en liten ojämnhet i sig. Kör jag där i över 120 km/h vill jag hålla båda händerna hårt om ratten i rädsla för att bilen skall flyga iväg någonstans...
En kurvig landsväg i 90 km/h duger den dock gott till.
Jag har också funderat på väghållningskit av olika slag, men avvaktar då volvon trots allt är en vardagsbil där jag inte vill förlora alltför mycket komfort.
Jeppe940 skrev:Jag har en s60 t5 med 18" eftermarknadsfälgar och continentalpuckar. Fartresurser finns det gott om men jag vet f*n inte om jag skulle vilja dra upp den i närmare 200 om inte vägen är platt och rak.
På RV 73 alldeles i närheten av mig är det 110 km/h som gäller. Där finns en svacka som samtidigt svänger och har en liten ojämnhet i sig. Kör jag där i över 120 km/h vill jag hålla båda händerna hårt om ratten i rädsla för att bilen skall flyga iväg någonstans...
Jag har också funderat på väghållningskit av olika slag, men avvaktar då volvon trots allt är en vardagsbil där jag inte vill förlora alltför mycket komfort.
Då måste dina dämpare/fjädrar eller någon bussning va helt slut eller kanske hjulinställningen som är helt fel.
Så ska den inte va.
Jeppe940 skrev:Jag har en s60 t5 med 18" eftermarknadsfälgar och continentalpuckar. Fartresurser finns det gott om men jag vet f*n inte om jag skulle vilja dra upp den i närmare 200 om inte vägen är platt och rak.
Ingen aning om det kan tänkas ha med fälgar eller något som skiljer mellan modell/årsmodell men har kört både V70 -01 och vid några få tillfällen även S60 -04. Båda vanliga 2,4-bilar, så inga sportchassin eller liknande om det fanns. V70:n var obehaglig och svårdoserad i kurvorna medan S60:n på samma väg, lätt kurvad motortrafikled, i 130 km/h kändes väldigt stabil och fin. 15" på S60:n och 17" på V70:n. Båda bilarna fullservade så det bör inte varit något som var slut på någon av dem. Antingen en karaktäristisk sak eller en däckfråga? 17" var mycket bredare.

Edit: om topphastigheten höjs eller inte beror väl på om chipfirman i fråga höjer den? Bilen är spärrad till något så du får inte högre toppfart bara för att du ökar effekten. Däremot vill jag minnas du får mer effekt tidigare om du chippar den, så liiite annorlunda karaktär åtminstone.
k3m3rz skrev:Tjena! Nyligen införskaffat mig en s60 2.4l 140hk 2001 och undrar vad topphastighet ligger på?
Hur mycket högre blir den och jag chippar den till runt 180hk?

Vad tycker ni om väghållning på era s60? Är det värt att köpa sänkningssatt för att få den närmare marken för bättre väghållning?
#1 140 och 170 hkr motorerna är identiska bara olika programvara.
Till dessa så finns det ex bsr box som skall ge 188hkr och naturligtvis så ökar toppfarten och ngn strypning lär inte vara några problem då det oftast gäller 250kmh+ och det kan dessa motorer inte komma i närheten av. inte ens på hastighetsmätaren.

Har du bråttom så köp en motorcykel :D
Tack så hemskt mycket för alla svar!
Jag vet ju s60 r awd runt 2006-2008 har gryn väghållning men det är ju en helt annan bil istortsett, men volvo brukar ju inte vara kända för sin sportiga väghållning, högre toppfart osv men jag skulle vilja säga att s60 är volvos mest likande bil av "sport" men det är ju min åsikt!

Har inte hunnit testa min så mycket då jag jag är ute och reser väldigt mycket nu!
Men uppskattad toppfart på 2.4 140hk ligger alltså runt 190/200? För jag hade en 740 förut 116hk den gav ju iallafall 180 och hade ju hoppats att det var lite mer drag i den här och toppfart!

Rullar runt i en V40 från 1998, lågmil[…]

Tack för svar. Jag har nu bytt batteriet och […]

Vacuumsugning verkar ha gjort susen. Inget öv[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Jag förstår din tanke att jag borde nog[…]