Motorras efter kamremsbyte V70 2.4 -04 (B5244S2)
Postat: tis 15 jul 2014, 22:37
Hej
Jag undrar om man lossar bultarna till kamdrevet i samband med kamremsbyte på en volvo V70 -04 (B5244S2)
Har nämligen en bekant som lämnade in sin bil på verksatd för att byta kamrem.
En -04:a som gått 8300 mil
Efter en månad dog motorn när han körde och vid återbesök hosverkstaden konstaterades att kamremmen hade gått av.
Verkstaden som bytte kamrem har nu felsökt bilen och säger att det som orsakat haveriet är att två av bultarna som håller den variabla kamaxeln (främre kamaxeln) har gått av. De säger vidare att detta fel omöjligt kan ha orsakats av kamremsbytet.
Kan detta stämma?
Någon mer som varit med om detta?
Jag undrar om man lossar bultarna till kamdrevet i samband med kamremsbyte på en volvo V70 -04 (B5244S2)
Har nämligen en bekant som lämnade in sin bil på verksatd för att byta kamrem.
En -04:a som gått 8300 mil
Efter en månad dog motorn när han körde och vid återbesök hosverkstaden konstaterades att kamremmen hade gått av.
Verkstaden som bytte kamrem har nu felsökt bilen och säger att det som orsakat haveriet är att två av bultarna som håller den variabla kamaxeln (främre kamaxeln) har gått av. De säger vidare att detta fel omöjligt kan ha orsakats av kamremsbytet.
Kan detta stämma?
Någon mer som varit med om detta?