Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#880074
DriverDoor Module. Det är något fel med elen i förardörren, kan vara något i knapparna eller sensorn till de elfönstret.
#1003909
Wictor skrev:Har nu varit till en som har samma felkodsläsare som på volvo (var det vida den hett)
Felkoden jag har är iaf DDM-0049 styrenhet internt fel.
Han nollade adaptionen igen och då blir det bra. har bara åkt ca 3 mil, men inga symtom.
Gaspedalsgivaren var det inga fel på.
Någon som vet nått om den här DDM-0049?
Varför "nollar" du adaptionen?
Detta skall göras i de fall någon del i lådan är utbytt. När/Om du har nollat så skall du ju i så
fall följa ett exakt körschema för att det skall bli bra.
Det enda som skall nollas är "ojeräknaren" vid oljebyte i lådan.
DDM är knappstället på din dörr, elhissarna osv, D river D oor M odule
#1062759
Wictor. Har du kommit fram till vad det var för har ännu samma fel på min v50 t5. Växlar lite hursomhelst vid samma hastigheter som du beskriver. Blir tokig när det varit nu så ett tag och lämnat in den till volvo några gånger men dom hittar inget.
Senast redigerad av 1 ekholmaren, redigerad totalt 0 gånger.
#1062762
ekholmaren skrev:Wissel. Har du kommit fram till vad det var för har ännu samma fel på min v50 t5. Växlar lite hursomhelst vid samma hastigheter som du beskriver. Blir tokig när det varit nu så ett tag och lämnat in den till volvo några gånger men dom hittar inget.
Det var " Wictor" som hade problem med sin låda. :-)
#1063671
Jag har ett liknande symptom på min V70 D5 -03. Åker man i 50 eller 70 håller lådan på att låsa och släppa lock-up med ca 3-5 sekunders intervaller, så motorvarvet pendlar mellan ca 1400-1700 varv. Den har varit så sedan jag köpte bilen och jag har kört 8000 mil sedan dess och det har inte blivit varken bättre eller sämre. Störde mig på det rätt mycket i början men har vant mig vid beteendet lite nu så jag tänker bara på det ibland. Frågan är om det är normalt eller vad det annars kan bero på. Bilen har gått nästan 50000 mil (fd taxi) men förra ägaren bytte lådan så den har inte gått lika långt.
#1069619
Ja nå jag tror inte att felet ligger just i själva lådan. För använder man farthållare vid ca. 40-60km/h så fungerar allt som den ska, dvs den växlar inte upp och ner hela tiden och lockupen håller sig i samma läge.
Men kör man utan farthållare så kan den tillochmed lägga i 5an vid ca. 40km/h?! för att sedan växla ner och upp igen. Det är väl inte normalt. Och så känns det som att det finns ett dödläge på gaspedalen och just när man har pedalen i ett visst läge så händer detta.
Den ligger ca. 3sek på en växel för att sedan växla upp/ner även fast man håller pedalen stilla i samma läge hela tiden, och samma gäller lockupen.

Jag blir då iaf tokig på detta, all hjälp mottages. Kan tillägga att gaspedalen är bytt för att den gav för låg signal tror jag det va, sen är oljan i lådan bytt inkl. sköljning samt uppdaterat programvara i TCM och ECM men problemet kvarstår..

Min tanke är att det kan vara nån solenoid i lådan som krånglar eller kanske någon styrenhet som ECM lr TCM?
#1069632
Ska gå att läsa ut signalerna i ECM med volvos program.
Volvo LV kan plocka fram grafer på signaler från olika givare i motorerna så det är ingen omöjlighet
Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]