Sida 1 av 1

Ljuslängdsreglering S80 med Xenon *uppdat med länkar*

Postat: tis 19 sep 2006, 20:22
av zenobia
Förutsättning:
S80 -99 med Xenonljus

Problemet:
Ljuslängdsreglering
Någon som vet om man kan få ljuslängdsregleringen på xenonljusen att fungera med LSM? Kikar man på själva ljuslängdsreglerarna så ser dom ju identiska ut.

Fråga:
Dom ser ju ut att funka lite olika på kopplingsschemat. Skulle det funka att plocka reglerarna från dom gamla lamporna?


Elschema -99
http://img206.imageshack.us/img206/773/s80oldrt3.jpg

Det går samma signal till bägge reglermotorerna vid lamporna. Från CEM stift A:9 till stift 2 på reglermotorerna.

A9 // Pulsviddsmodulerad signal (+) till ljusviddsenhet // Ulåg // Ulåg-Ubat om aktiv, Ulåg i övrigt
Pulskvoten (% duty) >0% // Pulskvoten ökar med ökad ljusvidd

Elschema -05
http://img216.imageshack.us/img216/1039/s80newki0.jpg

Det går separata styrsignaler till respektive reglermotor. Från CEM stift C:12 till vänster reglermotor stift 2 samt från CEM stift C:11 till höger reglermotor stift 2.

C12 // Styrsignal motor strålkastarinställning vänster // Ulåg // Ubat/Ulåg

Postat: ons 20 sep 2006, 00:20
av _Rick_
hmm fungerar det inte bara? :)

du kör med standard LSM? eller har du en LSM ifrån en med xenon från fabrik ? (utan nivåratten)

Om du tar motorerna ifrån dina halogenlampor och sätter dit dem på xenonhusen?

Postat: ons 20 sep 2006, 07:08
av zenobia
Det fungerar inte rakt av.

Jag har standard (för -99) LSM, dvs den är gjord för lamphus utan Xenon.
Tanken var att Volvo inte ändrar mer än nödvändigt, så jag chansade att inte byta reglermotorerna när jag bytte lamphusen.

Ser dock när jag studerar kopplingsschemana att dom inte är identiska. Trodde dock att signalen in i själva regeleringen var identisk på halogen & xenon.

Jag får helt enkelt prova att byta reglermotorerna och hoppas på att det samma fäste i lamphus och i lampan.