Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Patrikow
Volvo V70 01 T5

Kan börja med att när bilen har varit avstängd 30 - 60 min efter färd så kommer det riktigt kall luft.

efter någon/några mils färd så börjar det blåsa varm luft.
Ifall jag stänger av ac:n till Off under färd 15 - 30 minuter och sedan startar den igen kan det börja ge kyla igen.

Har läst runt en del och att det kan vara evaporator temp givaren som är dålig.

Det jag undrar över är vad evaporator temp givaren ska ha för värden.
Samt vad man skall ha för tryck i ac:n
Läste ut värden på dessa och hade:

evaporatortemperatur = 70 - 73 Grader Celsius
A/C - Tryck = Pendlar mellan 1100 - 1300 psi (Innebär detta att man har köldmedium då jag har tryck i systemet? eller behöver det inte vara så?)
A/C - kompressor, aktiv = på och stängde inte av sig under tiden jag tittade på det Ungefär 5 min.
Har dock inte tittat fysiskt på kompressorn ifall den går för jämnan när jag har på ac:n

dessa värdena tog jag när ac:n kylde och stod på tomgång i ungefär 5 min.
Är dessa normala värden?
Användarvisningsbild
av wissel
På min får jag ca 5-6 gr. (Evaporator.temp.giv,(
Så din har nog sagt sitt i detta livet.
150-200 pix o du har fint klimat igen .
Ta loss evaporatorn. Mät upp resistansen. Borde ligga på 2,7 kohm ungefär i 25 graders värme. Annars kan det vara magnetkopplingen som behöver shimsas. Kan fungera en stund men sluta när den blir för varm. Felsökte en sådan tidigare i veckan med samma fel. Han hade 0.7mm gap på magnetkopplingen. Men det räckte för att detta fel uppstod.
Skulle vilja tipsa om Magnetkopplingens tryckplatta. Kolla avståndet på den med ett bladmått.
den skall ligga inom 0,3 - 0,7 mm om den går över omkr 1 mm så börjar kompressorn strula.

Dock så verkar evaporatortempgivaren OCKSÅ vara deffekt. Men där är det ju lite tvärtomtänk.. visar den på för varm temp så skall kompressorn fortsätta gå tills tempen blir rätt. inte slå ifrån.. eller?
Användarvisningsbild
av wissel
jäevs80t6exe skrev:Skulle vilja tipsa om Magnetkopplingens tryckplatta. Kolla avståndet på den med ett bladmått.
den skall ligga inom 0,3 - 0,7 mm om den går över omkr 1 mm så börjar kompressorn strula.

Dock så verkar evaporatortempgivaren OCKSÅ vara deffekt. Men där är det ju lite tvärtomtänk.. visar den på för varm temp så skall kompressorn fortsätta gå tills tempen blir rätt. inte slå ifrån.. eller?
Näähh.
:-)
av m2c
Jag tror mer på schimsning. När min evaporatortempgivare la av så funkade allt som vanligt förutom på längre resor där det helt plötsligt slutade blåsa alls. Varken varmt eller kallt. Och fläkten lät som det var något spjäll som stängt sig.

Det är för att kylpaketet fryser ihop, och ingen luft kommer igenom.
Jag är 95% säker på att om du ställer den på min så ska den kyla oavsett vad den tror det är för innetemp.
Tack för alla tips jag fått. Ska försöka ta mig in till ac kompressorn och se hur stor glipa det är.

Jag har nu tagit ut evaporator givaren och mätt resistens.
Jag fick ut 480kohm kan detta stämma? låter ju extremt mycket jämfört med vad det ska vara. Var 23 grader ute när jag testa. Blir en ny givare. :D
Hej.

480 Kohm låter mycket.
Enligt vad jag ska ha på min s80 -99 så är det 3,4 Kohm vid 20 grader.
Och 2,2 Kohm vid 30 grader.
Kan tänka att din tempgivare visar på att det är minus 150 grader. ;)
Vandrande klimatanläggning

Gammal tråd. Men fick någon ordning p&[…]

Bra jobbat, värt att fira :-D

Elpriset

Den där jobbiga "kan" :oops: Men […]

Stefans 968

Håller på och rotar i radion, blir nog[…]