Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#879185
Stå stilla gasa kommer ljudet ? Nej = ej från obelastad motor
Stå stilla gasa med olika förbrukare igång ex ac styrservo(vrida hit o dit) bromsa typ på olika sätt (har med broms servo att göra).

kör och sedan rulla fritt aqsså slå av motorn helt OBS TÄNK på RATTLÅSET!!!!!!!! FÖR FAN RATTLÅSET kolla om det låter med rovan DOD och full rulle...
om det fortfarande låter så har du ett aerodynamiskt problem =ofarligt men irriterande...


Men va för fan försiktig då du testar, en väns far fick för sig att kolla handskfacket innan en kurva i ca 90km som tur var så gjorde han det i Norrland dvs utan mötande trafik mm
#879204
Jag har också ett otrevligt ljud i min s60.Ett högfrekvent ljud när man slår på tändningen.Precis som om det vore nån elektronik som låter...det är INTE fläkten som snurrar...rätt så störande för det hörs även när man kör.Kanske samma problem du har...vore skönt att bli av med detta.
#879303
Hur vet jag om det är xenon eller vakuumpump? Ingen aning.
Har prövat gasa på tomgång och vrida ratt, etc, men inget ljud då. Frirullat och då låter ljudet. Det börjar låta lite över 20 km i tim och ökar sen till 50-60 km i tim, därefter verkar det vara rätt konstant volym. Låter volymmässigt mindre på mjuk asfalt, men frekvensen har samma höjd då.
Har frågat bilinköpare vad de vill ge för bilen och det är bara hälften av vad vi gav för en vecka sedan, skitkul. Bilköp är INTE kul när man bara blir besviken.
#879327
Jo jag provade det, har provat flera gånger. Tänkte inte på rattlåset första gången HAHA, men det gick bra. :oops: Och det låter ändå med motorn av och rullande bil så då borde det ju vara något med däck, hjulupphängning, bromsar tänkte jag. Däcken är ju nya och det verkar inte vara hjullager då med allt testande av det. Ingen skillnad om jag bromsar eller trycker ned kopplingen. Så det kanske är nåt med blåst ändå, eller så hör jag hjullagren i ett tidigt stadium ändå... På min gamla volvo hörde jag ett liknande ljud (men alla dessa ljud är ju rätt lika oavsett felkälla vilket gör mig tokig) och då var det ett hjullager. Just nu funderar jag på att byta in bilen och köpa en annan och förlorar då typ 15000 på det tralala. Varför kan de inte tillverka 850 i nyskick?? Det skulle jag vilja ha, en BIL utan en massa bjäfs som bara går sönder. Ja jo, hjullager har ju alla förstås, men t o m dessa har olika utformning och förr verkade hjullager hålla längre än nu. :wink:
#879329
xena skrev:Varför kan de inte tillverka 850 i nyskick?? Det skulle jag vilja ha, en BIL utan en massa bjäfs som bara går sönder.
Det sa folk säkert om 140-serien då 850 var ny. :lol:

Och 850 har lika mycket bjäfs som V70N ungefär, förutom att det är enklare elsystem. Och bättre utrymmen.
#879333
Om du lägger 15 K på denna bilen så har du en pärla...istället för att börja om med ett annat elände....
lägg pengarna på det du har då vet du vad du får.
Byt bägge hjullagren, wtf. :-)
#879350
Har funderat på att byta hjullagren fram som du säger och om jag visste att det skulle hjälpa så inga problem med det. Men om oljudet fortfarande är där så har jag slösat ytterligare tusenlappar i onödan. Det kanske bara är ett luftljudsoljud som man inte blir av med. Så nu lutar det åt en annan bil, en ford..................
#879358
xena skrev:Har funderat på att byta hjullagren fram som du säger och om jag visste att det skulle hjälpa så inga problem med det. Men om oljudet fortfarande är där så har jag slösat ytterligare tusenlappar i onödan. Det kanske bara är ett luftljudsoljud som man inte blir av med. Så nu lutar det åt en annan bil, en ford..................
oh fy faen....nä bara skojjar. Min dotter har Ford som funkar....:-)
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]