Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#877542
Kollat med 3 bar och 2.2, ingen skillnad. Har tyvärr inga vinterhjul till den bilen eftersom det inte ingick i köpet. MEN. Kanske har jag upptäckt något nytt, men jag vet inte om det är orsaken, men det är något nytt i utvecklingen... ??:-/ Jag hör nu ljudet svagt svagt (om det inte är ett snarlikt förstås) även när bilen är still och motorn är på. Så jag gick ut och lyssnade - IGEN - vid motorn och hörde ett ljud därifrån jag inte hört tidigare när jag lyssnat ungefär tjugoelva gånger. Öppnade motorhuven och försökte isolera ljudet men lyckades inte. Det låter gnälligt och gungigt, alltså inte rakt på, vilket kanske skulle indikera nån slags rem som snurrar på nåt skevt sätt?? Försökte spela in ljudet men multibriremmen dånade över gnäll-ljudet så det gick inte. Gnäll-ljudet har i alla fall samma frekvens som oljudet inne i bilen när man kör, även om det inte låter lika svajigt när man kör utan mer kontinuerligt - och högre förstås. Detta ljud behöver ju inte vara orsaken till vinandet inne i kupén, men det lät inte förut om motorn på detta sätt när jag lyssnade så kanske har något förvärrats? Några idéer?
#879039
Det är inget i motorn. Kopplar jag ur och bara rullar utan motorn igång så låter det fortfarande. Kan alltså inte ha med motorn att göra antar jag. Trodde därför det var däcken. Köpte nya dyra däck och hjulinställning. Tjutljudet fortfarande där. Trafikkontrollerat bilen på besiktningsverkstad, och inget glapp i hjullagren enligt dem. Har provkört annan v70 och där var det inte detta tjutljud. Svårt att beskriva ljudet, men det låter som en ton på hög frekvens med karaktär av flaskblåsarljud, men alltså en ljus ton. Verkar som om enda sättet att bli av med ljudet är att sälja bilen igen... :(
#879096
Kör en 5-6 km stanna bilen utan att använda fotbromsen kliv ut och känn på navet/framfälgarna om det är någon temp skillnad på dem är det det så kan det vara framhjulslagret även om meken inte kände det. Bytte hjul vid ett tillfälle då jag satt i samma sits som du, men det var i mitt fall hjullagret.
#879181
Har testat att köra 5-6 km och inte bromsa när jag stannade för att känna på värmen. Försökte låta bli att bromsa alla kilometrar... :-) så jag körde rätt sakta. Tyckte inte det var någon större skillnad i värme, men om något så var möjligen högrer fram sidan något varmare. Sen körde jag normalt och kollade igen och då kändes vänster nog lite varmare. Så vet inte vad det säger om det säger nåt.
Hur lät ditt ljud innan du bytte lagret och vid vilka hastigheter? Hur betedde sig ljudet - jag tycker mitt oljud har samma frekvens hela tiden men olika volym, alltså lite lägre volym när man kör sakta men jag hör det svagt även när man kör 20 km i tim. Sen när man kommit över 60 och vidare uppåt låter det som om det är samma volym hela tiden men att annat ljud från motorn etc maskerar det lite mer. I morgon ska jag nog försöka lämna tillbaka bilen till bilhandlaren om det går, men jag är inte så förhoppningsfull om att de är positiva till det.
Förresten kröp jag omkring i bilen medan en annan körde och lyssnade vid bakhjulen och vid instrumentpanelen ovanför handskfacket - förarsidan gick ju förstås inte att lyssna på - för att försöka hitta ljudet. Tyckte då att det lät mest framme vid hanskfacket, typ alltså samma frekvens.
#879182
xena skrev:Har testat att köra 5-6 km och inte bromsa när jag stannade för att känna på värmen. Försökte låta bli att bromsa alla kilometrar... :-) så jag körde rätt sakta. Tyckte inte det var någon större skillnad i värme, men om något så var möjligen högrer fram sidan något varmare. Sen körde jag normalt och kollade igen och då kändes vänster nog lite varmare. Så vet inte vad det säger om det säger nåt.
Hur lät ditt ljud innan du bytte lagret och vid vilka hastigheter? Hur betedde sig ljudet - jag tycker mitt oljud har samma frekvens hela tiden men olika volym, alltså lite lägre volym när man kör sakta men jag hör det svagt även när man kör 20 km i tim. Sen när man kommit över 60 och vidare uppåt låter det som om det är samma volym hela tiden men att annat ljud från motorn etc maskerar det lite mer. I morgon ska jag nog försöka lämna tillbaka bilen till bilhandlaren om det går, men jag är inte så förhoppningsfull om att de är positiva till det.
Förresten kröp jag omkring i bilen medan en annan körde och lyssnade vid bakhjulen och vid instrumentpanelen ovanför handskfacket - förarsidan gick ju förstås inte att lyssna på - för att försöka hitta ljudet. Tyckte då att det lät mest framme vid hanskfacket, typ alltså samma frekvens.


Då kan du va säker på att det INTE är lager eller frambromsar mitt ljud ligger ca 10 år bakåt i tiden och var malande/tjutande men som saggt så tror jag inte att det är lager/bromsrelaterat
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]