Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#879363
Men om du använder en buller APP i Mobilen och far runt med den i bilen ?
Finns en mängd Gratisappar att ladda ner,, jag använder en från Arbetsmiljöverket. GRAATIS. Google Play is da shit.
Att ge bort 15 papp till en Bilhandlare = BIG No.
Lite kreativitet innan du bränner en massa stålar i halsen på en dräglande bilhandlare :evil:
#879373
En sån bullerapp mäter väl bara decibel? Den kan väl inte lokalisera ett specifikt ljud? Det låter ju många andra ljud i bilen, som inte stör menar jag, buller från däck och motor och vindsus. De är högre i volym än oljudseländet men inte störande, de är normala billjud.
#879374
Ja nu så är det ju bara 2 saker som återstår och det är aerodynamisk akustiskt betingat alt rör de roterande delarna i bilen men då skulle det följa hastigheten snabbare rotation= mer mos (glöm att det har med däcken att göra).

ZZ TOP+ Fet Subb är en brist på lösning men ett alternativ.

Försök att komma till ett ställe där du kan komma under bilen och se ordentligt så att det inte sitter något ovidkommande under bilen som ger upphov till ljudet.

Ett gammalt fint bus som va kul förr va att pilla in en sten alt mutter innanför navkapseln, funkar hyfsat.

Skärskåda bilen när du står bredvid en likadan för det måste ju vara något som avviker .

Om det är ngt som ser misstänkt ut dra på bred maskeringstejp över skiten så kan du utesluta den delen ex listen bredvid vindrutan
#879415
wissel skrev:Buller APp mäter även det vi inte hör....
Jag skulle köpa bilen direkt för jag har jobbat så länge i processindustrin så jag är fan döv :D

Så med den appen så skulle jag lacka ur, Fan låter den??? :wink:
*lol*



... Åter till alvaret om det nu inte är så att xena är ljudo-fob.
Well Ljud är energi i form av att ngt får luften att svänga (tryckförändringar) så det är inte trolleri och en v70 skall inte tjuta/vina så man blir irriterad på det.

Ps X har du testat att få någon att köra ut huvudet utanför bilen/ lyssna när ni drar förbi? Eftersom det startar redan vid 20 km/h så skulle man ju lätt kunna cykla bredvid bilen och lyssna genom att vrida huvudet för att selektera bilen.

Hmm Det är inte stereon som lägger på fina störningen från generatorn?
#879696
Med ledning av allt som uteslutits hittils så skulle jag gissa, eller tro, att det är ett stödlager till långa drivaxeln...

Upp med bilen på lyft, bort med framhjulen, bulta skivorna, palla upp länkarmarna nästan till körläge, en man i bilen som kör och en annan lyssnandes undertill. Är ljudet kraftigt så kanske det hörs med bilen på lyft och inga fler åthävor. Lyssna med en käpp, stav e dyl.

Inte kan man väl låta sig överlistas av en vanlig V70, är den bra annars så ta det lugnt med säljtankarna det är klart det går att fixa! Med så sällsynt vederhäftig felbeskrivning så får du säkert vidare hjälp här!
#879896
Ja det bärlagret kan det naturligtvis vara likväl som bakhjulslagren.
Roterande delar som har bäring på det som finns från nav o in alt ngt i på bilen som förvandlas till en visselpipa över 20kmh.
Mao så kan man lätt cykla bredvid bilen och om det vill sig väl så borde man kunna höra det från utsidan

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]