Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olof00
#867600
Bilen har stått i 2veckor. När jag startar och kört ca 1km kom meddelande om "motorsystemfe,l service erfodras".
Hade hoppas på att felet skulle självläka men det kommer meddelande efter varje start senaste veckan, ibland direkt ibland efter någon minut.
Bilen går som vanlig, man märker inte att något är fel.
Vad kan man göra. Några vanliga punkter att kolla upp innan man lämnar in bilen? kan man på ett enkelt/billigt sätt få fram felkoden.
Vad jag läst mig till här på forumet så är det svårt att få tag på en obd läsare som fungerar till volvo?

olof
av svda
#867608
1. Börja med att koppla bort minuspolen på batteriet i 10 min, men först efter att tändningen varit avslagen 10 min. Prova om möjligt samtidigt med annat känt friskt batteri, så undanrörjer du den misstanken.
2. Om detta inte hjälper, efterlys på forumet någon i närheten av dig med tillgång till PPC3- eller Vida-scanner för att läsa felkoder. Ev. kan du läsa ut berörda felkoder med en standard OBDII läsare eftersom det berör motorn, men Volvospecifika läsare är alltid bäst.
av olof00
#867908
Tack för svaret. Batteriet är ok det har jag kollat samt tagit bort minuspolen. Men inte i 10min snarare 1min får pröva med längre tid om det kan hjälpa.
Något som har felkodsläsare Järfälla?
Olof
Användarvisningsbild
av wissel
#868573
Skulle kunna vara kortsluten förvärmning i främre Lamdasonden,
men det är inget man byter innan felkodsavläsning direkt då den är dyr...
av olof00
#869799
Fixat!

Köpte en felkodsläsare iCarsoft i906.
Raderade med den de felkoderna som jag hade. körde en sväng och fick åter "service erfodras"
Fick nu bara felkod på Clutch position sensor, kopplingspedalslägesgivare.
köpte den för 538kr. Mycket lätt att byta själv sitter vid kopplingspedalen.

I samband med detta fel fungerade inte heller farthållaren, tydligen typiskt för detta fel.

olof
#1330113
Jag har funderinar runt denna felkod, ECM-930C.
Har kommit på vår dotters bil och grannens (V70 -05)
Har tittat noga på givaren, mätt resistans vid olika positioner och upptäckt att när givaren dras ut för mycket (resistansen ökar i givaren) och spänningen över givaren ökar över ca. 4,6 V kommer larmet.
MEN: ser också att kopplingspedalen på båda bilarna befinner sig ca. 4-5 cm över bromspedalen. Så larmet säger egentligen att givaren är för långt utdragen/kopplingspedalen för högt upp.
Om jag trampar ner pedalen lite grann försvinner larmet direkt.
Så nu undrar jag: hur fungerar huvudcylindern? Varför kommer pedalen högre o högre upp?
Bilen har gått 35000 mil. Kopplingen är troligen sliten men slirar inte. När lamellen blir tunnare kommer ju urtrampningslagret att tryckas in mer o mer.
Hade kopplingen manövrerats med vajer hade jag förstått att pedalen höjs när kopplingen slits.
Men med en huvudcylinder som den såg ut förr hade ju kolven i cylindern gått i botten och hålet upp till bromsvätskebehållaren öppnats.
Dragläget verkar inte ha flyttat sig, befinner sig ungefär 4-5 cm. över golvet.
Så problemet verkar sitta i huvudcylindern. Jag förstår inte varför pedalen kommer högre och högre upp. Och därmed ger larmet ECM-930C
Är det någon som vet?
Med vänlig hälsning. Lasse E
av MickeM
#1330150
Svaret är enkelt.
Pedalen kommer inte högre upp!
För att det ska ske, måste metallstången helt magiskt bli längre. Kolven i huvudcylindern kan bara gå tillbaka max i loppet, där den alltid är uppsläppt. Uppsläppt är det fri retur för vätskan till koppen, så slavcylindern kan pressas tillbaka av solfjädern.

Kopplingspedalen är alltid lite högre upp än bromsen.
Draglägets höjd, säger väldigt lite om lamellens status. Slavcylindern är självjusterande, och du har också en självjustering i tryckplattan, så dragläget är ungefär lika från ny, till utsliten.

Att givarsignalen blir som du säger, är för att givaren slits mekaniskt så motståndet inte längre är rätt i startläget. Givaren kan flyttas/justeras något, men till slut måste den bytas.
Det går också att kalibrera om den.
#1331406
Hej Micke och tack för svar.
Titta på bifogad bild. Där ser man hur hög kopplingspedalen är på vår dotters bil.
På min V70 2012 skiljer nästan ingenting i höjd på koppling/broms. Men konstruktionen är säkert inte samma.
Stången mellan pedal och huvudcylinder är av vit plast på 05:an, men det spelar ju ingen roll.
Jag har förlängt givaren 5 mm mekaniskt. Flyttade ut kulleden på stången. Larmet försvann i ca. en månad, kom sedan tillbaka.
Man får vara försiktig, givaren får ju inte bottna när pedalen är i botten.
Du skriver att man kan kalibrera om den, menar du mekaniskt eller elektriskt?
Min granne som också har samma problem på sin 05:a bytte sin givare för ca. 6 månader sedan, nu är larmet tillbaka.
Hans kopplingspedal är också ungefär lika hög i opåverkat läge som den på vår dotters bil.
Jag byter gärna givaren om den är sliten, men vill vara säker på att det är den som är problemet.
Resistansen i givaren ökar jämnt från ca. 15mm utdragen 1kohm till 3kohm för att sista millimetrarna längst ut öka till 4,6kohm. Då kommer larmet.
Det är ju detta läget givaren befinner sig i så gott som all tid så det kan ju ha bildats avlagringar på potentiometern (eller slitage)
Kanske vore idé att rengöra potentiometern med 5-56 eller liknande.
20190625_anjakoppling.jpg
Add description
20190625_anjakoppling.jpg (566.5 KiB) Visad 2828 gånger
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]