Sida 1 av 3

Feltankad.. 96 istf. 95

Postat: tis 12 sep 2006, 20:52
av jworld
Frugan råkade tanka 96 oktan istället för 95 oktan.
Full tank dessutom.
Kan detta skapa några problem med motorn?

Har en V70 2,4T -03....
Vi har kört vidare som om inget hade hänt och motorn går fint för övrigt..

Postat: tis 12 sep 2006, 21:06
av Whisky
Tuta & kör!

Den är ju oblyad numer så katalysatorn klarar sig fint.

Postat: tis 12 sep 2006, 21:32
av hemglass
nemas problemas

Postat: tis 12 sep 2006, 21:55
av Loner
Teoretisk går bilen t.om bättre på 96..

Turbomotorer körs oftast på 98 för att nyttja motorkonstruktionen effektivare.

/L

Postat: ons 13 sep 2006, 00:40
av _Rick_
hur fick du i munstrycket? Blyfri har ju smalare 'pip'

Postat: ons 13 sep 2006, 06:13
av Loner
_Rick_ skrev:hur fick du i munstrycket? Blyfri har ju smalare 'pip'
Vart hittar man blyad bensin??

/L

Postat: ons 13 sep 2006, 08:19
av jworld
Tack för lugnande besked!..

Loner..
Teoretiskt?
Vi kanske skulle köra på 96 istället för 95? Eller 98?
Det kanske är jag som har gjort fel, som hela tiden kört 95?

_Rick_ det där med munstycket vet jag inget om eftersom det var frugan som tankade, men jag tolkar det som att du missuppfattade frågan och trodde det var blyad bensin eller nåt som tankats.

Postat: ons 13 sep 2006, 08:30
av Addekarlsson
Så länge bilen är helt original kan du lugnt fortsätta tanka 95 oktan, om du inte vill lägga dom extra örena det kostar att tanka högre oktan.
Om du däremot börjar trimma, då är det 98 oktan som gäller sen. :D

Mvh/ Adde

Postat: ons 13 sep 2006, 08:41
av Truls
I Norge har vi nå fått 99 okan. Hvem trenger det?

Postat: ons 13 sep 2006, 08:48
av MartinS
I instruktionsboken till min V70 2.4T-01 rekomenderas 98oktan för optimal prestanda och bränsleförbrukning.

/Martin