Sida 1 av 8

EX3000 extraljusramp vad tycker ni??

Postat: sön 10 sep 2006, 21:01
av wirre25
hej

snart är hösten här och jag funderar på att montera e-ljus på v70:n

har kollat lite på de miniramper som petterssons finmekaniska säljer,speciellt ex3000b modellen (dom största)
verkar ju smidigt ,men är det nån "kräm" i dom??


någon som kan ge omdömmen på dessa ramper eller på andra lösningar motttages tacksamt

mvh//wirre 8)

Postat: sön 10 sep 2006, 21:42
av matzen10
Jag har ljusramp från http://www.extraljus.com och jag är väldigt nöjd! Det är andra S60:n jag har den på. Modellen heter Ultra med sex lampor (100w) + stenskottsskydd.
Dels tycker jag att rampen ser estetisk ut, har bra ljusbild (man kan även rikta de två yttre lamporna för att få mer vidvinkel om man så vill), man kan byta lampor/glas utan att behöva montera ner hela rampen samt att den har en bra rostbeständighet.
Tyvärr har jag ingen digitalkamera så jag kan visa bilder... Men å andra sidan finns det många bilder på försäljarens hemsida.
Visst den kostar ca; 3000:- med den speciella Volvokabeln och stenskottsskydd (som jag tycker man ska ha) men det är värt pengarna om man vill ha bra ljus i ett estetiskt utförande. Och som sagt, till skillnad från många andra ljusramper så finns det reservdelar att få tag på samt att den inte rostar så lätt.
Synd bara att Xenonrampen är lite dyr (för mig).

M V H
---> Matz

Lite bilder

Postat: sön 10 sep 2006, 21:49
av matzen10
Bild
V50 Uppe
V70 Nedan

Bild

M V H
---< Matz

Postat: mån 11 sep 2006, 07:55
av henka35
Montera riktiga x-ljus. Inga smålampor....
Kan rekommendera 3 st Bosch Big Knick 225 eller Hella 3000.
Då har man bra ljus. Samt det kostar lika mycket som en EX3000 ramp.
Alternativt sätter du 2 st Hella Comet 200 xenon. Volvo brukar sälja dessa för 5000 kr/par. Kanske lite dyrt men då har du bra ljus. Utan att bilen behöver se ut som en WRC bil.

Själv har jag haft följande lampor:
-Bosch Navigator blå = inte bättre än Big Knick.
-Bosch Big Knick (blå och vit) = vita är bäst.
-Hella 3000 vit = samma som Big Knick.
-Hella FF50 rampm = inget att ha.
-Hella FF300 = bra bredd men ingen räckvid.

Nu har jag inga alls. Har kommit på att jag inte nästan alls anväder dem utan de sitter bara i fronten och sammlar mygg hela sommaren och snö på vintern.

/Henrik

Postat: mån 11 sep 2006, 09:15
av noclean
varför ha xtra ljus överhuvudtaget??? visst de ger bra ljus men när man bländar av så blir de ju bäcksvart kan säga ok om man bor i djupaste skogarna o möter en bli i veckan men om man kör på vanliga trafikerade vägar så e de bara ett bekymmer för jag tror att alla som har xtraljus e mörkrädda för dom har jävligt svårt för o blända av i tid o de e inte roligt som mötande att ha en massa xtra lysen rätt i ögonen. men har ni nu de så försök iaf o blända av i tid vore tacksamt annars måste ja ha solglasögen även på natten 8) :)

Postat: mån 11 sep 2006, 09:23
av Bosa
noclean skrev:varför ha xtra ljus överhuvudtaget???
7 mil till jobbet, Härjedalen, mörkt morron som kväll, ren till förbannelse. :D

Postat: mån 11 sep 2006, 09:38
av matzen10
noclean skrev:varför ha xtra ljus överhuvudtaget??? visst de ger bra ljus men när man bländar av så blir de ju bäcksvart kan säga ok om man bor i djupaste skogarna o möter en bli i veckan men om man kör på vanliga trafikerade vägar så e de bara ett bekymmer för jag tror att alla som har xtraljus e mörkrädda för dom har jävligt svårt för o blända av i tid o de e inte roligt som mötande att ha en massa xtra lysen rätt i ögonen. men har ni nu de så försök iaf o blända av i tid vore tacksamt annars måste ja ha solglasögen även på natten 8) :)
Ja, det var ju ett inlägg oxå.. (S)

---> Matz

Postat: mån 11 sep 2006, 10:26
av elmuppo
noclean skrev:varför ha xtra ljus överhuvudtaget??? visst de ger bra ljus men när man bländar av så blir de ju bäcksvart kan säga ok om man bor i djupaste skogarna o möter en bli i veckan men om man kör på vanliga trafikerade vägar så e de bara ett bekymmer för jag tror att alla som har xtraljus e mörkrädda för dom har jävligt svårt för o blända av i tid o de e inte roligt som mötande att ha en massa xtra lysen rätt i ögonen. men har ni nu de så försök iaf o blända av i tid vore tacksamt annars måste ja ha solglasögen även på natten 8) :)
Jag bor på Landet och kör runt en halvtimme utan varken vägljus eller hus i närheten. Där är det mörkt. X-tra ljus är nästan ett krav för att köra.
Om du blir bländad så är det jävligt tråkigt men personligen slår jag av ljusen vid möte. Iofs kör jag med Xtra ljusen på natten oxå när jag kör på motorväg, funkar bra där med. Bignick med 120W lampor lyser upp bra.

Postat: mån 11 sep 2006, 11:51
av Loner
noclean skrev:varför ha xtra ljus överhuvudtaget??? visst de ger bra ljus men när man bländar av så blir de ju bäcksvart kan säga ok om man bor i djupaste skogarna o möter en bli i veckan men om man kör på vanliga trafikerade vägar så e de bara ett bekymmer för jag tror att alla som har xtraljus e mörkrädda för dom har jävligt svårt för o blända av i tid o de e inte roligt som mötande att ha en massa xtra lysen rätt i ögonen. men har ni nu de så försök iaf o blända av i tid vore tacksamt annars måste ja ha solglasögen även på natten 8) :)

Välkommen till Norrland, komhit så skall jag personligen visa dig varför 90% av alla bilar har extraljus.

/L

Postat: mån 11 sep 2006, 12:06
av Addekarlsson
Att köra i mörker utan extraljus är som att dyka i östersjön. Lika omöjligt att se längre än näsan räcker....
Och jag vill se längre än så när man spelar inverterad bowling med renar nästan dagligen. :wink:

Inte för att det var detta tråden handlade om egentligen, men den hamnade på det spåret....

Mvh/ Adde (som vägrar köra i mörker med mindre än 3 st bosch big knick med minst 100 w lampor i)