Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag har börjat få et litet läckage vid övergång från hydraulslang till tryckrör där tryckröret påbörjar resan från motorns främre nedre del bak till styrväxeln.

Det verkar som allt, hela ledningen byts, sitter i en enhet, från pumpen till styrväxeln. Är det någon som gjort det bytet o vet om det är möjligt för en hemmamekare med lyft att fixa? Om inte på en S80 så kanske nån bytt på en V70 eller S60?

Mvh
Jag hade läckage på samma slang på min V70 -99. Samma pump men antar att röret är lite annorlunda utformat på din modell. Jag tog loss röret och lämnade det till Hydroscand som lagade det. Sen monterade jag det igen hemma på backen med endast pallbockar som lyftmöjlighet. Om du har lyft borde det gå lite snabbare (och bekvämare) :)
Ok. DEt var ju ett smakligt alternativ!

Kostnad för att byta slangarna, minns du det?
Vad det mycket stök att ta loss och montera ett såpass långt rör med alla böjar?
Lite uppdat.
Hydrocand sa nej, vänligt men bestämt, pga säkerhetsskäl. De ville inte riskera att hamna i skuld-fälla om en olycka skulle inträffa.
De rekommenderade en konkurrent som svarade "jajamen, det blir bättre än original". Så nu ska jag skruva loss o lämna in så byter dom bägge slangarna för "några hundra".
SubMarine skrev:700 kr gick det på för reparation av röret. Det enda jobbiga var fästningen av röret i styrväxeln. Gick bara att skruva 1/20 dels varv åt gången då det var trångt.
Nytt tryckrör/hydraulrör från hydraulpump till styrväxeln är beställd. Hur fasen byter jag detta? Det är gott om 90-gradersböjar etc...

Mvh
Det är ingen som har kläm på hur man i praktiken byter hela tryckröret mellan hydraulpump-styrväxel?
Men vem är inte jag att återkoppla hur jag löste det. Jag återkommer i kväll. :)
Hej
Jag ska göra en lång historia kort:
-Jag lät en bilverkstad ta loss hela tryckröret. Det var ett elände att lossa så jag började inte ens efter att jag hade kollat hur det var draget. Därefter tog jag kompletta tryckröret till en hydraulverkstad som jag pratat med innan och som hade fått se hur röret såg ut på plats o vart läckaget var.
Dom bytte den läckande anslutningen, (tog 20 minuter och kostade inte mer än 300 spänn)
Sen åkte jag tillbaka med kompletta tryckröret till verkstaden o dom fick sätta tillbaka det igen. Bil-verkstaden hade det stökigt med att få röret på plats igen så det blev nån alternativ dragning på nått ställe men det funkar toppen.

Mvh

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]