Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mena
#891885
jimbomas skrev:Hade du knarr eller klonk? Hade ett klonade tidigare som var orsaken till att jag bytte allt då. Nu knarrar det bara, inget annat...

Kommer det tillbaks får jag väl riva ner och kolla om något lagt sig fel eller något.
Knarret när man vred på ratten fanns alltid där. Däremot klonket hade sina bättre och sämre dagar.
Är det bara knarr bör det absolut vara fjäderbenslagringen. Var det länge sedan du köpte det annars borde du kunna reklamera det, något måndagsex du råkat fått?
Senast redigerad av 1 mena, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1450678
Knorrar o knirrar för mig med stillastående med vridande på ratten. Men även om jag tar tag i hjulhuset/skärmkanten och lyfter lite och släpper. Mina fjäderben o fjädrar byttes förra sommaren. Varit tyst till nu. Jag vet inte om fjäderbenalagringarna byttes på verkstaden . Jag beställde ju att de skulle byta allting komplett. Kanske byttes det inte för att de ansåg att de jag hade var i bra skick. Vad vet jag. Jag ville ju att de skulle bytas så att man får nya då man väl har fjäderbenen ute. Såg inga lagringar på specifikationen på fakturan iaf. Endast de andra delarna. Kan man på något sätt se om den man har är den som satt sen fabrik eller om de är bytta?
av MickeM
#1450728
Kmarrande när du lyfter lite i skärmkanten är ju antingen fjädern som gnuggar direkt mot tallriken eller sig själv.
Dvs gummiskyddet på nedre varvet av fjädern eller mellan fjäder och tallrik.

Det är också vanligt att en krängningsstagled börjar knarra. Nedre främst.
Naturligtvis kan även styrled och spindelled knarra också.

Styrlagret högst upp låter mera "spjoing" från fjädern när man gör krafigare rattutslag.

Övre fjädersätets bussning klonkar i större gupp.
Oftast på ihoprörelsen.
av Tybbe
#1450746
Hej jag har samma fenomen på min bil v70 06 t5 men min låter mycket efter att jag bytt till sommardäck i c:a 80 mil men sedan blir det helt plötsligt tyst från framvagnen. På sommardäck har jag 225/45/17 och på vinterdäcken har jag 205/50/16
S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]