Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jimbomas
#891039
Besiktningsmannen kunde inte hitta orsaken till knarret vid sväng, allt ser bra ut och inga glapp. Har jag månne fått ett eller två dåliga fjäderbenslager? Är det någon som har tips på hur man skulle kunna kolla det utan att riva ner?

Kan det vara k-stagen som knarrar (även om de är nya)? Kan jag demontera dem och testa om knarret är kvar? Besiktningsmannen sa dock att han inte trodde på det då det brukar visa sig mer som klonkande ljud vid ojämnheter i vägen, något jag också hört tidigare.

Ska säga också att det inte knarrar något när jag gungar på bilen. Knarrar inte heller när jag hissar upp bilen och svänger, bara när den står på backen.
av S6024t
#891134
tycker det låter som om lagret längst upp är slut,kan du lägga ett finger någonstans och någon vrider på ratten,bör ju kännas direkt vad som felar..
av jimbomas
#891247
Ok... låter jävligt eftersom dem är bytta för 500 mil sedan... :(

Följde alla guider jag läst ang. bytet, var ju inget märkvärdigt att byta tyckte jag heller, känns inte som att man kan göra så mycket fel. Dragit allt med moment (förutom "vingmuttern" eftersom jag inte hade något verktyg som passade). För man ska väl inte fetta in något, eller ska man det? Stod inget om det där jag läst om bytet i alla fall.

Har i alla fall känt på lagren när man rattar och visst känner man att det rör sig och kanske lite "knarrande", men det kan väl lika gärna komma från däcken som vrids på backen kan jag tycka? Vet inte hur det "ska" kännas... Men det hackar inte eller så som jag tycker det borde göra om lagret är slut.

Kan man försöka klämma i fett med en fettspruta från ovansidan och se om det blir tyst? Inte för att det är någon permanent åtgärd utan för att försöka isolera källan till knarret?

Är det någon annan som köpt lager på skruvat.se och fått dessa problem efter bytet?
av jimbomas
#891524
Nu har jag vart ute och kollat lite mer. Hissade upp bilen och då knarrar det inte varken när bilen är igång eller avstängd. Sänker jag ner den igen så knarrar det. Fick hjälp att ratta lite och känner tydligt på fjädern höger fram att det är där orsaken till knarret sitter, den vibrerar och jag hör att det kommer därifrån.

Är det troligt att den har monterats fel så den inte ligger rätt i fjädersätet eller vad tror expertisen? Eller är det dålig kvalitet på det nya sätet? Lagringen låter inte och där känner jag inget konstigt heller.

Förlåt om jag är tjatig men det är så drygt om jag ska behöva dra ner det flera gånger om... :(
av mena
#891635
Jag hade också knarr/knackljud som var väldigt dovt men man hörde det när man körde sakta och svängde, dessutom klonkade det rejält ibland över guppp. Jag bytte fjäderbenslagringen och fjäderbenssätet på endast den sida jag hörde det ifrån och dessutom satt jag en bit av en trädgårdsslang längst ned på fjädern och efter det blev bilen knäpp-tyst.

Var köpte du dina reservdelar? Låter ju verkligen som att du fått skit även om jag har väldigt svårt att tro på det.

Jag skulle prova att trä på en trädgårdsslang längst ned till att börja med. Man vill ju inte riva ned allt utan börja med det enkaste. Hissa upp bilen så fjädrarna avlastas och sedan trä på en 15cm lång slang längst ned på fjädern och ut och se om det hjälpte.
av jimbomas
#891637
Köpte delarna på skruvat.se. Efter att ha känt på det igår så låter det som att fjädern ligger fel i övre sätet och knarrar mot gummit. Ska försöka kolla mer i helgen. Ska kika på det med slang också.
av S6024t
#891876
och vad skulle slangen på fjädern göra för nytta när man svänger? den gör bara nytta vid fjädringsrölelser..byt övre lagret så blir det tyst sen,,klart att det är tyst när bilen är upphissad,blir ju avlastat då,
av jimbomas
#891878
Jag hissade upp för att kolla om det skulle knarra utan belastning. Men kors i taket, idag var bilen som ny och helt tyst bara sådär. Torrare väder kanske bidrog till något, visar sig när det regnar nästa gång.
av mena
#891881
jimbomas innan jag bytte fjäderbenslagringen och sätet hade jag vissa dagar som bilen var riktigt tyst.
av jimbomas
#891882
Hade du knarr eller klonk? Hade ett klonade tidigare som var orsaken till att jag bytte allt då. Nu knarrar det bara, inget annat...

Kommer det tillbaks får jag väl riva ner och kolla om något lagt sig fel eller något.

Jeg er nok ganske sikker på at jeg bare er o[…]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]