Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mena
#852825
Någon som vet vad volvoverkstan tar för att byta fjäderbenssäte båda framsidorna?

Jag skulle helst vilja göra det själv men jag är rädd för att komprimera fjädern.
Användarvisningsbild
av öläningen
#852838
Hej jag fick ett pris på 3875 kr för byte av fjädersätte och lager på båda sidorna på liljas hoppas det hjälper mvh öläningen.
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
#853521
Jag hade ett klonkljud tidigare, kom vid ojämnheter och det var spindelleden som var helt slut högerfram. Nu har jag återigen klonkljud som kommer när man rör på ratten vid olika hastigheter, antingen fjäderbenslagring eller inre styrled. De sistnämnda , ta av hjulet och rucka på ratten medans man håller på styrleden. (bara ett tips) .
av jimbomas
#855831
Fick inte hem delarna förrän i veckan så har bytt igår. Gick bra på ena sidan men på den andra satt bultarna fast så kapmaskinet fick jobba lite och har ingen butik att handla på öppen så jag har inte kunnat montera klart och se om det vart bättre än.

Vet nån om det är special bult och mutter eller duger vanliga från whurt? Lär man dra på locktite?
av jimbomas
#856224
Här kommer uppdatering som utlovats. Efter noga inspektion över stadens alla farthinder och ojämna vägar kan jag konstatera att bilen är TYST! :)

Jobbet gick enkelt förutom en bult som fick smaka på kapmaskinen och så åkte jag på att byta k-stag för den ena vart rund i mothållet (torx hålet) så jag bytte bägge sidor på en gång. Köpte nya original bult och det fick jag veta att man alltid ska (?) göra när man rivit ner fjäderbenet. Kostade 200 spänn så det var det värt tycker jag.

Så... I mitt fall där varken besiktningen eller mekaniker kunnat se något fel i länkarmar eller något annat så var felet fjäderbenslagret. Så har ni detta fel och har kollat det andra kan det vara värt ett byte. :)
av jimbomas
#856319
Satte på sommardäcken efter provkörningen och nu hörde jag ett litet klonk någonstans, men tycker det ljudet kom längre ner. Kanske är det dags för spindelled eller styrled, hur vet man det?

Klonket hörs när man svänger och om det kommer en liten ojämnhet, t.ex. när jag svängde in på macken och vägen är lite ojämn precis i infarten. Kör jag rakt fram hörs inget och inte heller över farthinder, varken i lägre eller lite högre hastighet.

Någon som får en "aha" upplevelse och vågar sig på en gissning?
Byta egr

Hej, Hur gick det med din egr ventilen? Fick du o[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Lagrena till nån axel ligger i botten av v-e[…]

Snikar in en liten fråga (eller flera) Jag f[…]

Om kriget kommer...

En Mad Max-artat pickis 4WD är säkert r&[…]