Sida 1 av 1
Trög gaspedal Volvo V70 GLT -98
Postat: sön 23 mar 2014, 19:20
av Volvogubben
Hej! Jag har precis köpt en Volvo V70 GLT -98 och som rubriken lyder är gaspedalen jättetrög! Det är nästan så att den inte alls vill ibland! Vad kan det vara för fel? Eller är det ett fel? Den är nämligen helt nybesiktigad u.a!
Tacksam för behjälpliga svar! :)
Re: Trög gaspedal Volvo V70 GLT -98
Postat: sön 23 mar 2014, 19:31
av kebabpizza
Nej, pedalen ska inte alls vara trög, kan vara vajern som är sliten och att det kanske räcker med att smörja den eller så kärvar spjällaxeln, men det är bara gissningar.
Re: Trög gaspedal Volvo V70 GLT -98
Postat: sön 23 mar 2014, 20:14
av Volvogubben
Var smörjer man den i såfall? Konstigt att dem inte sa något på besiktningen...
Re: Trög gaspedal Volvo V70 GLT -98
Postat: sön 23 mar 2014, 21:19
av kebabpizza
Har inga direkta tips, men det är väl bara att kolla alla ställen där det rör sig och se om det kärvar.
Re: Trög gaspedal Volvo V70 GLT -98
Postat: sön 23 mar 2014, 21:33
av Perc
Har du vajergas?
Min 140-hästare led av kärvande spjällhus, jag lagade det aldrig utan bytte bort bilen. Det hjälpte inte att byta vajer.
Men vajern är lätt att ta bort och kolla om den löper lätt. Smörja ska man inte, en vajer ska vara torr för att löpa fint.
Re: Trög gaspedal Volvo V70 GLT -98
Postat: sön 23 mar 2014, 21:38
av Volvogubben
Om det skulle vara ett kärvande spjällhus, är det en dyr historia o fixa då eller? Med tanke på att du bytte bil...
Re: Trög gaspedal Volvo V70 GLT -98
Postat: mån 24 mar 2014, 17:11
av Perc
Mitt bilbyte hade inget med det felet att göra. Spjällhuset kärvade från och till och mest då det var riktigt kallt. Jag orkade aldrig göra nåt åt saken och hade egentligen helt glömt bort det då jag fick för mig att byta.
Enda felet med den bilen var brist på motoreffekt. En V70 ska ha turbo.
Re: Trög gaspedal Volvo V70 GLT -98
Postat: mån 24 mar 2014, 19:03
av Volvogubben
Okej! Men tror du det är en dyr historia o fixa i så fall?
Re: Trög gaspedal Volvo V70 GLT -98
Postat: mån 24 mar 2014, 19:35
av Perc
Det beror väl på vad felet är. Först ska du ta bort vajern och kolla om den går som den ska, och kolla om pedalen går som den ska utan vajer. Då har du ju eliminerat två felkällor.
Det är några år sen jag grejade med det här så jag kommer inte ihåg några detaljer, men jag minns att det inte var någon stor operation att ta bort gasvajern. Lite obekväm arbetsställning bara. :) Iofs behöver du knappast lossa vajern nere vid pedalen utan det räcker egentligen med att lossa den från gasrullen för att kunna känna efter om den löper som den ska. Det ska i princip inte vara nåt motstånd alls i vajern.
Vad spjällhuset kostar vet jag inte, jag kom som sagt aldrig så långt så jag bytte mitt.
Att smörja en vajer är som att pissa på sig när man fryser. Det hjälper för stunden men sen blir det bara värre.
Jag smorde nog min gasvajer när jag felsökte, och det var inte särskilt svårt. Sprutröret från sprayburken fick plats mellan vajer och hölje och sen var det bara att spruta på tills den underbara doften av WD-40 började spridas inne i kupén nere vid pedalerna. ;) Jag hade redan beställt en ny vajer när jag gjorde det så den skulle ju bytas någon dag senare i vilket fall som helst. Det är inget man ska göra med en vajer man tänkte använda.
Re: Trög gaspedal Volvo V70 GLT -98
Postat: mån 24 mar 2014, 21:15
av Volvogubben
Okej, tack för tipsen! Ska kolla på det imorrn!