Sida 1 av 2

Trög servo på min S-60

Postat: tis 11 mar 2014, 15:21
av Marsyl
Hej Alla Volvo Kunniga Människor :)

Under de senaste dagarna har jag märkt att bilen har blivit tungstyrd när man startar(låga hastigheter)
Har kollat luftrycket i däcken, det var ok.

Vad gör jag?
Kan det vara servopumpen som har gjort sitt?
Tacksam för svar...

Re: Trög servo på min S-60

Postat: tis 11 mar 2014, 16:52
av greeeken
Rätt mängd servo olja?

Re: Trög servo på min S-60

Postat: ons 12 mar 2014, 09:42
av Marsyl
Det får jag nog kolla efter.
Är det bara att fylla på ifall det fattas eller måste man tömma resten först?

Re: Trög servo på min S-60

Postat: ons 12 mar 2014, 10:18
av Arne
Det är bara att fylla på, men tänk på att fylla på med rätt olja. Volvo har en speciell olja som är grön till färgen. Finns på Volvo.

Re: Trög servo på min S-60

Postat: ons 12 mar 2014, 10:36
av stooges
Inget huggande/tuggande i styrningen? (rattaxelknut)

Re: Trög servo på min S-60

Postat: ons 12 mar 2014, 12:09
av Marsyl
Nej inget sådant...
Skall kolla nivån efter jobbet

Re: Trög servo på min S-60

Postat: tor 13 mar 2014, 04:42
av Marsyl
Hej igen...

Det var dags att fylla på lite olja, vilket jag gjorde.
Utan resultat tyvärr :(

Re: Trög servo på min S-60

Postat: fre 14 mar 2014, 08:07
av Marsyl
Om det är nu rattaxelknut..
Vet någon vad det kostar att byta?

Re: Trög servo på min S-60

Postat: fre 14 mar 2014, 16:10
av Perc
Arne skrev:Det är bara att fylla på, men tänk på att fylla på med rätt olja. Volvo har en speciell olja som är grön till färgen. Finns på Volvo.
Det är inte alls någon speciell Volvo-olja utan helt vanlig helsyntetisk hydraulolja som brukar gå under namnet CHF, CHF11S, 06161, Zentralhydrauliköl mm beroende på vem som satt namnet på burken. Den är ganska vanlig i just servostyrningar och andra små hydraulsystem. Mercedes använder den t.ex för växlingshydrauliken i den robotiserade Sprintshift-växellådan.

Citroëns LDS-olja som används i fjädringen på C5 och C6 är exakt samma smörja den med, dock orange till färgen. Man tog säkert fram en egen version för att undvika förväxling med den gröna LHM-vätskan som användes i äldre bilar. Samt för att kunna kalla den för "specialolja" och ta dubbelt mer betalt för den. ;)

Re: Trög servo på min S-60

Postat: fre 14 mar 2014, 17:13
av Flintskallen
Jag hade lite samma fenomen på min S60 för några år sedan.
Min reservoar för servooljan hade gått sönder, returslangen sitter kopplat på ett internt rör inne i behållaren som gör att det inte skall bildas luftbubblor som matarslangen kan suga in. Detta hände för mig vilket ledde till dålig servoverkan ibland.

Dessutom hjälper det att spola systemet med ny vätska. Vätskan behåller inte sina egenskaper hur länge som helst, och att byta ut vätskan 2-3ggr och på så vis spola ur systemet helt kan göra underverk! Speciellt i kallt väder då även de finaste syntetiska vätskor kan få problem...

Och som Perc säger så är det vanlig hydraulikvätska Pentosin CHF11S som Volvo rekommenderar men de flesta tillverkare har en kompatibel hydraulikvätska.

http://www.pentosin.net/specsheets/Pentosin_CHF_11S.pdf