Sida 1 av 2
S60 2,4T & T5?
Postat: tis 05 sep 2006, 17:34
av zoddan
Vad exakt skiljer dom modellerna ifrån varandra? förutom Hk antalet då.
2,4T har väl typ 200 och T5an har 250(?) men förutom det så är det väl samma motor?
Postat: tis 05 sep 2006, 18:14
av CANBus
näää, det är inte samma motor.
T5:an är en lågkomressionsmotor vilket 2.4T inte är..
Postat: tis 05 sep 2006, 20:51
av Luzion
2.4T är på 2.4Liter med Lågtrycksturbo på 200HK, T5:an är på 2.3Liter med Högtrycksturbo på 250HK, T5:an har också lägre kompression som herren ovanför nämde.. :)
Postat: tis 05 sep 2006, 22:12
av znii
Finns inte T5 i 2.4 också ?
Postat: ons 06 sep 2006, 06:53
av zoddan
Borde inte 2.4T vara bättre då iochmed högkomp?, dvs att chippa osv. För man snackar ju alltid om att "plana toppen". Var mest nyfiken för att jag känner 2st som har dom modellerna och 2,4an är chippad så håller dom alltid på med "jag äger din T5a" / "jag äger din 2,4T" osv
Samt vad för laddtryck har dom olika modellerna?
Postat: ons 06 sep 2006, 07:28
av haxpet
Den förtsa T5:an i S60/V70 var på 2.3 liter och hade 250hk.
År 2005 så uppdatera man lite och då fick T5:an en 2.4 liters maskin med 260hk.
Båda är ju högtrycksturbo.
Jag har för mej att man gjorde den första T5:an 2.3 liter istället för 2.4 för att få ett kraftigare block och bättre kylning. När man har högre laddtryck så blir det ju varmare.
T5:an ska ju också vara bättre att "chippa" eftersom den ska hålla bättre än 2.4T vilket är en lågtrycksturbo. T5:an är ju från början konstruerad för att klara mera kraft.
Postat: ons 06 sep 2006, 13:08
av S60AWD2.5T
T5 har lägre komp. förhållande som sagts.
Och angående att plana topp för att höja kompression så görs det inte på turbo bilar. Där höjer men kompressionstrycket genom ökat laddtryck.
Det är dock bra att ha hög kompression inna turbo börjat ladda.
Så ekvationen är svår löst. SAAB försökte ju med variabelt komp.förhållande men är inte riktigt där ännu. Problemet är ju mindre med modernare turbosnurrer. De laddaer ju från relativt lågt varv.
Dock kroknar de lite väl tidigt för högre effekter.
En chippad 200hk är således en sämre motor än T5 på 250hk.
Men det är inte generellt så. 140 kontra 170 ..vilken är bäst?
Det blir vanligare och vanligare att det endast skiljer mjukvara i
olika effektuttag på övrigt samma motor typ.
Postat: ons 06 sep 2006, 17:34
av Luzion
haxpet skrev:Den förtsa T5:an i S60/V70 var på 2.3 liter och hade 250hk.
År 2005 så uppdatera man lite och då fick T5:an en 2.4 liters maskin med 260hk.
Båda är ju högtrycksturbo.
Jag har för mej att man gjorde den första T5:an 2.3 liter istället för 2.4 för att få ett kraftigare block och bättre kylning. När man har högre laddtryck så blir det ju varmare.
T5:an ska ju också vara bättre att "chippa" eftersom den ska hålla bättre än 2.4T vilket är en lågtrycksturbo. T5:an är ju från början konstruerad för att klara mera kraft.
Kan ju tilllägga att från o med 2004 när T5:an blev 2.4 med 260hk så blev 2.4t dessutom 2.5t på 210hk.

Postat: tor 07 sep 2006, 08:28
av Steff 99
Skillnaden är ganska stor just mellan en 2,4T och en 2,5T ..10 hk verkar inte vara så mycket , men det är det..även vridmomentet är annolunda och toppfarten ..är det inte så att 2,4 T är begränsad till 210 medans 2,5 T toppar 235 ??
Postat: tor 07 sep 2006, 14:41
av haxpet
Jag tror inte att 2.4T är begränsad till 210 och den andra till 235. Det är väl den hastighet dom föväntas göra.