Sida 1 av 1
Kling och Klang vid gassläpp och pådrag.
Postat: lör 02 sep 2006, 19:38
av VolvoB20
Hej
Om jag åker i jämn fart och släpper gasen så smäller det till när motorn går från dragläge till motorbroms.
Samma sak när man gasar igen så smäller det till som om det vore ett jätteglapp i transmissionen någonstans.
Det hörs även vid start/stopp även om man backar tex
Är det normalt??? Ska det vara så??? Visst har jag hör detta på gamla BMW och Mercedes jag haft med då har det vara biler som rullat 50.000 mil och varit 15 år gamla. Min V70 är ju bara 6 månader och 1000 mil gammal. Är min bil redan slut :shock:
Postat: lör 02 sep 2006, 19:47
av Folke
Vorre min 6 månader gammal, hadde jag bara lämnat in den där jag köpt den och inte fundera allt för mycket vad de har glömt dra år för bult :roll: .
Postat: lör 02 sep 2006, 19:49
av matzen10
Ett tips kan vara det övre motorfästet. Be Volvo kolla.
M V H
---> Matz
Postat: lör 02 sep 2006, 19:57
av Loner
Precis, skulel kunna vara övre motorfäste, men inte på en så ny bil.. Men den är ju ny... in med den och få dem att fixa.
/L
Postat: lör 02 sep 2006, 20:23
av CarMan
kolla shjulen sitter fast
Postat: lör 02 sep 2006, 21:48
av Rogge-Johansson
Ljudet kan ev komma från splinsen på drivaxlarna, det kan ibland vara lite spel mellan hjullagernavet och drivaxeln, det är enkelt att åtgärda.
Finns en TJ på det :)
Postat: lör 02 sep 2006, 23:26
av VolvoB20
Oj, tack för alla svaren så här på en lördagskväll.
Hjulen sitter stenhårt fast. Det låter definitivt som det är i transmissionen, splines skulle kunna låta så om de var glappa kan jag tänka mig. Men hur fasiken skulle de kunna vara så slut att det glappar efter 1000 mil. Inte ens på vår 50.000 mila merca glappade ju splinsen så det hördes.
Om det inte är något farligt så hade jag tänkt vänta till servicen men den är ju 6 månader bort vad jag förstår (3000 mil eller 12 månader för D5 eller har jag fel)
Postat: sön 03 sep 2006, 09:17
av jbl
Jag skulle prata med Volvo innan Servicen.
Postat: mån 04 sep 2006, 13:10
av VolvoB20
Har kollat runt lite och det verkar som fler drabbats och det är splines om har för stora toleranser. därför klickar det.
Vad Volvo gör är att LIMMA splinsen :roll: :roll: :roll:
Vad är det för hemmaknåp ????? Föst kan man inte tillveka en splines med vettiga toleranser, sen fixar man det genom att trycka in lim för att dämpa glappet!!!!
Det känns ju som när man fixar rostlagingar hemma i garaget med plastic padding och silvettejp.... :roll: :roll:
Undrar om klickadet är farligt, annars är det väl bättre att lida med ljudet. Limma verkar ju inte bra.
Splinsen måste väl kunna röra sig åtmnstone i ena enda av drivaxeln för att kunna ta förändringar i länd och läge. Tempförändringar, lägesförändring vid fjädring och sidokrafter. (kom nu inte och säg att bara ena ända måste limmas för det är bara den som är kass tillverkad och den andra ända blir aldrig glapp vid motorn)
Dessutom blir det ju ett skitgöra att separera knut/axel när man ska byta damask om skiten är limmad, och damask måste man ju byta med åren...