Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av F-bird400
#939238
Kom du fram till vad det var för fel? Har samma symtom på min -06 xc90 14000mil.. Har precis bytt glödningsrelä men det blev inte bättre för det. Har felkod ecm-6661 6662 6663 6664 6665. Tog bort en kontakt från glödstiftet och mätte och det var ingen ström där. Har inte kollat säkringen som ska sitta under säkringsdosan för jag fattade inte riktigt vart den sitter. Ska man plocka lös hela dosan eller innanmätet? Ska gå ut nu och dra isär kontakten till vattentempgivaren och se om det blir någon skillnad.. Någon som har varit med om liknande och vet vad det kan vara för fel?
av TomasUmeå
#1038851
Hej , har samma bekymmer med min d5 att glödlampan slocknar direkt. Med felkod ECM-6664. felaktig signal.

Provade dra ut tempgivaren och då glöder den som den ska, mätte strömmen på ett stift och den drog 18 A så det funkar.
Ohm mätte tempgivaren men det säger ju inte så mycket när man inte vet vad värdet ska vara vid en viss temp.
Någon som vet vad värdet skall vara på en givare som är riktig.
Eller är det något annat som är fel? Vad tror ni
av Hayvosh
#1480913
Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd, men var lite nyfiken vad problemet var. Har kanske samma problem. @svecon @bjornhoffman
av Slimen2
#1484557
@Hayvosh, Jag klagar inte iaf hehe :-D
Läste nyss min d5as felkoder hos en kompis för att se vad som ligger och gömmer sig, 42000mil och nästan inga felkoder alls vilket kom som en glad chock. Nåt fick min uppmärksamhet dock och det var 6661/2/4/5 så min nyfikenhet tog mig hit för och se vad det är så det kan åtgärdas utan att de blir några problem. Tycker den varit lite slö i starten i -5 och under när den stått 1 dag ute i kylan, säkert inget märkvärdigt men annars startar den helt fläckfritt och har inte varit några bekymmer det halvåret jag fått äga denna pärla. Är dock nyfiken på varför och vad dessa koder verkligen innebär och hur det kan åtgärdas för o slippa framtida problem. Håller gärna koll på denna tråden med dig och hittar jag något före dig så skriver jag det här :-)
av Björn4
#1555907
Jag har för mig att ecm- 666(1-5) är glödstift som ger felkod och sista siffran är numret på stiftet som genererar felkoden, för mig löstes problemet genom att byta glödstiftet som sista siffran angav, sen om det var dålig kontakt, dåligt stift eller ren tillfällighet vet jag inte :-) då jag är bara är hobbemekare med enklare felkodsläsare

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]