Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mobbe
#823998
När jag skulle åka hem från en dagstur tändes meddelandet enligt rubriken. Inga övriga konstigheter har jag märkt. Bilen går som den ska. Kollade felkoderna när jag kom hem.
0x26F0 Styrenhet motor (ECM)
0x7700 Styrenhet motor (ECM)
0x44B0 EGR lägesgivare.

Tacksam för tips om vad bilen har drabbats av.
Och hur jag åtgärdar det.
av erbe
#824239
Mobbe skrev:När jag skulle åka hem från en dagstur tändes meddelandet enligt rubriken. Inga övriga konstigheter har jag märkt. Bilen går som den ska. Kollade felkoderna när jag kom hem.
0x26F0 Styrenhet motor (ECM) ECM 26F0 ?
0x7700 Styrenhet motor (ECM) ECM-7700 ?
0x44B0 EGR lägesgivare.

Tacksam för tips om vad bilen har drabbats av.
Och hur jag åtgärdar det.



Felkodsinformation ECM-26F0

Villkor
Om styrenhet motor (ECM) detekterar att bränsleförbrukningen är högre än beräknat, och att vridmomentet är för lågt, sätts felkoden. Felet diagnostiseras av styrenhet motor (ECM) vid motor igång.

Ersättningsvärde
Inget.
Felorsak
Läckage i bränslesystemet.
Läckage i insugningssystemet.
Skadad laddtrycksgivare.
Skadad impulsgivare.

Felsymptom
Meddelande i textdisplay.

..........................................................................................................................................................................................................

Felkodsinformation ECM-7700

Villkor
När styrenhet motor (ECM) tar emot CAN-meddelande från central elektronikstyrenhet (CEM), skickar styrenhet motor (ECM) tillbaka en checksumma. Om checksumman från styrenhet motor (ECM) inte stämmer överens med checksumman i central elektronikstyrenhet (CEM), eller om CAN-kommunikationen inte fungerar mellan styrenhet motor (ECM) och central elektronikstyrenhet (CEM), sätts felkoden i styrenhet motor (ECM).

Ersättningsvärde
Inget.
Felorsak
Kommunikationsfel:
Sök CAN-relaterade felkoder i central elektronikstyrenhet (CEM).
Fel checksumma:
Sök CAN-relaterade felkoder i central elektronikstyrenhet (CEM).
Felaktig mjukvara nerladdad i styrenhet motor (ECM).
Skadad styrenhet motor (ECM).

Felsymptom
Inget

..........................................................................................................................................................................................................

Felkodsinformation ECM-44B0

Villkor
Styrenhet motor (ECM) övervakar signalen från EGR-ventilens lägesgivare. Om styrenhet motor (ECM) detekterar att signalen är felaktig sätts felkoden.
Felkoden är diagnostiserbar vid motor igång.

Ersättningsvärde
EGR-reglering uteblir.
Felorsak
Kontaktresistans, oxidation eller avbrott i anslutningar.
Skadad lägesgivare.

Felsymptom
Meddelande i textdisplay


Radera felkoderna å se vilka som återkommer!
av Mobbe
#824791
Efter ny diagnos efter att ha kört ett par dagar efter radering av felkoderna.
ECM-44B0 är borta. Så nästa pilsner att lösa är ECM 26F0.
Vilken av erbes nämnda felorsaker är troligast:
"Läckage i bränslesystemet.
Läckage i insugningssystemet.
Skadad laddtrycksgivare.
Skadad impulsgivare"
Diesellukt eller konstiga sugljud har jag inte noterat.
Däremot har jag nyligen bytt och kalibrerat nytt gasspjäll efter kuggras i spjällets mekanik. Insuget var överjävligt kletigt.
Armen till virvelspjället är också bytt och fastsatt med ett extra stift. Det är även kalibrerat efter bytet.
av Mobbe
#1002402
erbe skrev:
Mobbe skrev:När jag skulle åka hem från en dagstur tändes meddelandet enligt rubriken. Inga övriga konstigheter har jag märkt. Bilen går som den ska. Kollade felkoderna när jag kom hem.
0x26F0 Styrenhet motor (ECM) ECM 26F0 ?
0x7700 Styrenhet motor (ECM) ECM-7700 ?
0x44B0 EGR lägesgivare.

Tacksam för tips om vad bilen har drabbats av.
Och hur jag åtgärdar det.



Felkodsinformation ECM-26F0

Villkor
Om styrenhet motor (ECM) detekterar att bränsleförbrukningen är högre än beräknat, och att vridmomentet är för lågt, sätts felkoden. Felet diagnostiseras av styrenhet motor (ECM) vid motor igång.

Ersättningsvärde
Inget.
Felorsak
Läckage i bränslesystemet.
Läckage i insugningssystemet.
Skadad laddtrycksgivare.
Skadad impulsgivare.

Felsymptom
Meddelande i textdisplay.

..........................................................................................................................................................................................................

Felkodsinformation ECM-7700

Villkor
När styrenhet motor (ECM) tar emot CAN-meddelande från central elektronikstyrenhet (CEM), skickar styrenhet motor (ECM) tillbaka en checksumma. Om checksumman från styrenhet motor (ECM) inte stämmer överens med checksumman i central elektronikstyrenhet (CEM), eller om CAN-kommunikationen inte fungerar mellan styrenhet motor (ECM) och central elektronikstyrenhet (CEM), sätts felkoden i styrenhet motor (ECM).

Ersättningsvärde
Inget.
Felorsak
Kommunikationsfel:
Sök CAN-relaterade felkoder i central elektronikstyrenhet (CEM).
Fel checksumma:
Sök CAN-relaterade felkoder i central elektronikstyrenhet (CEM).
Felaktig mjukvara nerladdad i styrenhet motor (ECM).
Skadad styrenhet motor (ECM).

Felsymptom
Inget

..........................................................................................................................................................................................................

Felkodsinformation ECM-44B0

Villkor
Styrenhet motor (ECM) övervakar signalen från EGR-ventilens lägesgivare. Om styrenhet motor (ECM) detekterar att signalen är felaktig sätts felkoden.
Felkoden är diagnostiserbar vid motor igång.

Ersättningsvärde
EGR-reglering uteblir.
Felorsak
Kontaktresistans, oxidation eller avbrott i anslutningar.
Skadad lägesgivare.

Felsymptom
Meddelande i textdisplay


Radera felkoderna å se vilka som återkommer!
ECM 26F0 återkommer ständigt
Någon som har en ide om vilken ände man ska börja?
Har inte noterat något speciellt. (Varken Lukt, pys, dropp eller ryckig gång)
av Mobbe
#1004282
ECM 26F0 återkommer ständigt
Någon som har en ide om vilken ände man ska börja?
Har inte noterat något speciellt. (Varken Lukt, pys, dropp eller ryckig gång)
av Obeluz
#1447543
Hej, hoppas denna tråd är aktiv ännu. Har inskaffat mig en Volvo s60 2007

2.4 D5

Har felkoden ECM - 7700.
Hur blev du av med den? Jag kan radera den men den återkommer ☹️. Mvh Johnny
av pct0906
#1575272
Samma problem "problem" prövat med läsa och radera felkoder. koppla bort batteri i ett dygn . Utan resultat. första varningen . SERVICE ERFORDRAS. En stund efter !! Motorstyrnings??? service erfordras. Skräp. rek. Byta ut styrboxen till Mitsubishi gammal box. Jag personligen använder svart Tape över texten. Volvo aprilskämt.

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]