Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jocke75
#819752
Har en S80 -00 som styrningen har blivit tung på. Har fullt med olja i servon.
Det är ett väldigt tryck ut i behållaren när den är igång. Är det styrväxeln som är paj, eller kan det vara någon slang som är tät? Eller kan det vara ventilen i styrväxeln som står helt öppen och går det att smöja den i så fall eller bara byta den?
Den är väldigt jobbig att styra nu.

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av greeeken
#819848
Det är fullt säger du. Har du fyllt på själv?
För om du har för mkt servo olja så blir styrningen tung efter ett tag.
av eddiekarlsson
#819945
det kanske är den nedre rattaxelknuten som kärvat ihop, det var iallafall felet på min s60 när den blev tungstyrd
av Jocke75
#820082
greeeken skrev:Det är fullt säger du. Har du fyllt på själv?
För om du har för mkt servo olja så blir styrningen tung efter ett tag.
Det är upp till max strecket, varken mer eller mindre.
av Jocke75
#820085
eddiekarlsson skrev:det kanske är den nedre rattaxelknuten som kärvat ihop, det var iallafall felet på min s60 när den blev tungstyrd
Ok tack. Får kolla det.
av issen
#820283
På en bekants S60 så var knuten kass på rattstången. Den var trögstyrd ett byte gick på ca 1 500 kronor. Enligt VOLVO så är detta inget ovanligt fel.
av RaymondPersson
#847227
Jag har en S60-2001 som gått 28000 mil. Min styrning blev för ett par veckor sedan väldigt trög, och jag läste ditt inlägg om knuten.
Jag smorde den nedre rattstångsknuten underifrån med 5-56 och bilen blev lättstyrd igen. Denna knut var rostig i leder och kulor av det man kunde skymta. Jag fick spruta upp oljestrålen ca 20 cm, då den inte gick att nå med handen men jag såg senare att det går fint att spruta från motorrummet också. Be någon röra lite på ratten så hittar ni denna knut på rattstången vid behållaren med bromsoljan ungefär. Servooljan såg svart och grumsig ut, så jag bytte olja på samma gång genom att suga ur behållaren och fylla på ny olja, köra en stund och upprepa samma procedur några gånger. Gick åt kanske 2 liter, men mycket enkelt. Bra tips jag fick på detta forum!
av Amar
#1574769
Jag köpte Volvo S80 2008 D5 och märkte att styrning är tung, när jag svänger längts höger eller vänster hör jag visslande ljud.
Jag kollade på styr olja o det är fullt.

Någon som vet vad problemet är ?
kan ni tipsa mig
Tack!
Dieselvärmare

Hej! Du hade problem med dieselvärmaren, hop[…]

Fick dock precis reda på att den skulle l[…]

Jag har en S80 från 2000 som jag skulle vilj[…]

Hej Ni som beställt/har xc60 recharge vilke[…]