Sida 1 av 2
Låg kylarvätskenivå och byte av läckande expansionskärl
Postat: sön 15 dec 2013, 13:00
av Allinug
V70:n, med 13000 mil på mätaren, larmar idag om låg kylarvätskenivå vid start. Ser man efter så ligger kylarvätskenivån strax under min-strecket (parkerad i svagt uppförslut). Inget pys när man skruvar av locket till behållaren. Kylarvätskan ser grön ut. Upptill på behållaren där locket sitter finns det ljusbrunfärgade bubblor och i den skarv som går runt behållaren har det läckt ut en brunfärgad vätska.
Motoroljan ser normal ut, mörkt bärnstensfärgad. Normala avgaser.
Bilen gick bra igår när jag sist körde den. Kamremsbyte för 3 månader sedan i samband med service.
Jag har ringt till Volvo för att få besked om vilken kylarvätska det ska vara och det som rekommenderas är Volvos egna och butiken här i stan är stängd.
Är det bara att köra bilen till Volvo imorgon och fylla på med ny kylarvätska? Eller bättre att inte köra och att inte fylla på kylarvätska?
Re: Låg kylarvätskenivå och läckage i skarv på expansionskärl
Postat: sön 15 dec 2013, 13:19
av wissel
Volvo rekommenderar ju Etylenglykol.
Finns ju överallt bara att fylla på 50/50 vatten/ glykol.
Re: Låg kylarvätskenivå och läckage i skarv på expansionskärl
Postat: sön 15 dec 2013, 13:41
av Allinug
Jag har etylenglykol (etandiol) från OKQ8 hemma, men den är blå.
Men det som jag är mest förundrad över är läckaget i skarven mellan övre och nedre delen av expansionskärlet. Det betyder att kärlet inte håller tätt. Vad ska man tro har hänt?
Re: Låg kylarvätskenivå och läckage i skarv på expansionskärl
Postat: sön 15 dec 2013, 13:57
av wissel
Re: Låg kylarvätskenivå och läckage i skarv på expansionskärl
Postat: sön 15 dec 2013, 14:10
av A80TD
Re: Låg kylarvätskenivå och läckage i skarv på expansionskärl
Postat: sön 15 dec 2013, 16:42
av Allinug
Spännande med glykol. :)
Jag har propylenglykol i systemet nu. Det är Volvo som har fyllt det med det och jag har aldrig behövt fylla på själv.
Jag har varit ute och lyst med ficklampa nu och det verkar finnas en spricka i expansionskärlet som går från slanginfästningen upptill och ner mot skarven mellan övre och undre delen på behållaren (MAX-markeringen). Detta ger säkert otätheten runt hela skarven. Läckaget i skarven är mer gulgrönt än brunt. Det luktar inget annat än vatten från behållaren och vattnet i är grönt och fint. Nivån är fortfarande strax under MIN.
Är det ett vanligt fel att expansionskärlet spricker?
Kan man byta enbart övre delen eller måste man byta hela plastbehållaren och tömma hela systemet på kylarvätska?
Kan jag köra bilen 7 km till verkstaden eller finns det risk för att motorn skadas pga dålig kylning (för det kan väl knappast bli något bra tryck i kylsystemet med läckage i expansionskärlet)?
Re: Låg kylarvätskenivå och läckage i skarv på expansionskärl
Postat: sön 15 dec 2013, 17:18
av rid54
Trycket i kylsystemet har inte någon direkt inverkan på kylförmågan. Det gör att kokpunkten höjs för kylvätskan, vilket ju är bra när motorn får jobba hårt sommartid, men cirkulationen och kylningen som sådan kräver inte att systemet är under tryck.
Re: Låg kylarvätskenivå och läckage i skarv på expansionskärl
Postat: sön 15 dec 2013, 20:34
av Turbo-Fredde
Bytte mitt kärl förra veckan V70 D5 -07 ca 19300mil, inte helt ovanligt sa killen på volvo.
Kostade runt 330kr
Re: Låg kylarvätskenivå och läckage i skarv på expansionskärl
Postat: sön 15 dec 2013, 21:13
av Allinug
Går det att byta expansionskärlet utan att tappa ur all kylarvätska?
Re: Låg kylarvätskenivå och läckage i skarv på expansionskärl
Postat: sön 15 dec 2013, 21:42
av API
Ja, jag bytte mitt kärl själv som med hade spruckit.
Inget större jobb och jag behövde inte tömma systemet, bara kärlet.