Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
#826395
Har du bytt de impulsgivare som satte felkoderna? Låter verkligen som det vore väl investerade pengar att se över dessa och deras kablage. Impulsgivare är ju typiskt sådana som talar om för ECU vad motorn gör (snurrar den, hur fort, vilket läge har kamaxeln, etc...).
av mikaelmattsson
#1288099
Lyfter tråden igen. Har precis samma problem på min 2,5T 2004. Ibland är bilen svårstartad. Varvräknaren kan fladdra upp till 4000rpm under startförsök för att sedan hoppa igång. När jag väl släpper nycklen i tron av att bilen går så dör den direkt. Tar ur nyckeln, i med den igen. Bilen tuggar ett tag på starten , ibland 7-8 sekunder sen startar den. Väl igång är det inga som helst problem.

Har felsöka den med vida. Ingen kod satt. Bytt avkodare kring nyckeln utan succé.

Tips på vad jag kan prova för att felsöka vidare?

Värt att nämna är att det inte är ett permanent fel. Hälften av gångarna startar den som den ska. Ibland när jag startar den hör man att den precis hoppar igång när jag släpper nyckeln. Detta har resulterat i att den skippar den förhöjda tomgången på 1500 rpm och lägger sig runt 1000 rpm för att sen senare hamna på de normala 7-800 när den börjar bli varm.

/Mikael
av MickeM
#1288106
Att inte stirra sig blind på felkoder är rätt tänkt.
Men här pekar den ut en viktig detalj, och är en bra ledtråd.
Felkoden ECM 5200 är iaf vevaxelsensorn.
Ingen eller knepig signal från den, så startar den inte.

Det kan vara sensorn, magnetisk smuts på sensorn, eller faktiskt dålig elkontakt mellan motor och växellåda.
Det sista låter konstigt, men strömmar ger magnetfält som kan ge felaktig signal från den sensorn. Ofta efter att växellåda varit ner.
Den är i princip en ABS sensor som känner av en metallbit på svänghjulet för "övre dödläget".

Luftkvalitetsensorn har inget med detta att göra.
Den sitter i luftintaget till kupén, och skall slå på recirkulation automatiskt om luften är dålig.
Tex bilkö i tunnel.
Onödigaste "finessen" någonsin.
#1358037
Hej igen, nej. Har inte hittat felet. Men har heller inte blivit ståendes med det då den alltid går att få igång efter ett nytt startförsök.

Någon annan som funnit felet på sin?

/Mikael
av Midnightoil
#1358340
Hade exakt samma problem, batteriet va kass. Lika gammalt som bilen - 04. Svårstartad, fladdra i varv, sen gick det inte att öppna med fjärren. Köpte diagnosverktyg o skulle kolla. Fick tips om att byta batteri, o gjorde så. Nu går den som ett urverk, o jag väntar på o få använda det där diagnosverktyget!
av Steffe655
#1576321
Har nu samma problem. Svårstartad och varvräknaren hoppar och skuttar när man kör startmotorn men utan att bilen går igång. Felmeddelande i displayen "reducerad / begränsad motoreffekt" eller liknande och felkod impulsgivare på diagnosverktyget. Felet uppstår dock fortfarande ganska spontant och sällan. Bilen startar helt normalt nio gånger av tio. Någon som löst detta problem?

Man måste också komma ihåg att e[…]

Hej, Behåller lite hjälp vad jag ska b[…]

växellådsbalk

https://fordonsdelen.se/sv/volvo-200/vaxelladakar[…]

Blockade Egr:n på min S80 07 för 1&arin[…]