Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matlun
#56753
Kan ni vara snälla och hjälpa en nybliven volvo-ägare (V70 -04, tillv Okt03)?

I min bil sitter en HU-803, ett slutsteg samt (high performance?) högtalare fram, bak, D stolpe + center.
Av någon anledning kommer inget ljud ifrån diskanterna i framdörrarna vilket jag tycker ger sämre ljudbild.

Jag tog av en dörrsida igår och det ser ut att sitta diskanter där (ettiketten visar 30634566 tillv 03w40) och sladden är i.

Ruckade även lite på kablarna till slutsteget utan framgång men som jag förstår det så är det samma högtalarkabel till båda framhögtalarna, den delas först i dörren såg det ut som.

Hade lite för ont om tid igår för att ta ut diskanten och testa i annan stereo men det verkar konstigt att båda skulle vara trasiga, borde vara annat fel.

* Vad kan vara fel? Snälla ge mig lite tips på vad jag bör testa !!

* Är det performance eller high performance (artnr 30634566) ? Eller är det så illa att det är en "tomhållare" som det står om i monteringsbeskrivningen?

* Var kan jag kolla upp vad de olika artnr är för något (de verkar skifta i sättet att anges mot de som anges på http://acctest.semcon.se) ?
Användarvisningsbild
av Bosa
#56754
I min 05:a med vanliga performancehögtalarna så satt det en koax i framdörrarna. En hållare för diskant satt i dörrsidan och kabeln till diskanten satt i hållaren men det fanns ingen diskant utan det var bara själva hållaren.

Är ganska säker på att 30634566 är bara själva hållaren för diskanten och då är det ju inte konstigt att det inte låter något. :)

Har du High performance ska det ju å andra sidan vara en lös diskant.
Användarvisningsbild
av MartinS
#56755
30634566 är bara hållaren. Möjligen sitter högtalaren i hållaren, och att du inte ser det art.nummret. Men visst borde du väl kunna se om det är en högtalare i hållaren?!

/Martin
av matlun
#56756
tack för svaren.

Är det så illa att jag inte har diskanterna helt enkelt...

Hade inte tid att pilla så mycket igår och förstod inte att det kunde sitta en tom hållare isf högtalaren så jag får göra om det (det var ju enkelt att ta bort dörrsidan). Får testa att ta loss själva hållaren/högtalaren och se om det är något i.


Var kollar ni upp artnr någonstans?
Användarvisningsbild
av MartinS
#56773
Det vore ju mycket märkligt om nybilsköparen utrustat sin bil med Hu-803, och slutsteg, men inte några diskanter (som ju ingår i high performance och premium paketeten).

Om det inte är så att tidigare ägare eftermonterat själv slutsteget och 803:an men inte uppdaterat högtalarna, utan att högtalarna bara är performancepaketet.

/Martin
Användarvisningsbild
av Loner
#56805
MartinS skrev:Det vore ju mycket märkligt om nybilsköparen utrustat sin bil med Hu-803, och slutsteg, men inte några diskanter (som ju ingår i high performance och premium paketeten).
/Martin
Är det separata diskanter till high performance på 03 och nyare då?

/L
av matlun
#58923
Hej,
Tack för hjälpen, det var så enkelt att det inte satt några diskanter i.
Har nu fått tag i ett par från premiumdörrarna och installerat dessa.

Tycker det blev en mycket bättre jämnar ljudbild fram, innan var det som att ha sångaren i baksätet.


30634566 var bara den tomma hållaren, 9472758 heter diskanterna jag fick tag i.

Ifall nån är intresserad så syns det tydligt skillnad om man bara vet om att det kan sitta en tom behållare istället för högtalaren, jag blev lurad av att det satt något på diskant platsen.

Dålig bild från mobilkameran (hållaren har vit lapp):
Bild

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]

Jag förstår, en del saker går ju […]