Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linnar
Jag vände mig fört till den värsta skandalblaskan son finns, Aftonbladet!
Dom sickad ärendet vidare till sin samarbetspartner, Auto och något mer.

Biltema har stoppat all inköp från denna leverantör och skall söka efter
en annan som kan tillverka lagren efter de specifikationer Biltem lämnar.
Det är alltså Biltema som lämnat instruktioner om hållbarhet materialval
osv. Efter undersökning har dom nu stoppat inköp från den tillverkare,
Alltså har tillverkaren inte följt specefikationen tolkar jag.

På båda lagren ser det ut som om det funnits en spricka runtom från
början. Det är bara några mm av materialet som hängt ihop runt om.

Tvärsnittsytan på axeldelen i lagret är större än drivaxeln och har en större
radie. Det innebär att axeln borde brista först vid kraftigt gaspådrag som
exempel.

När man kör framåt och trycker hårt på bromsen skapas en kraft uppåt
i lagret. En kraft som mycket väl kan vara kraftigare än det kraftigaste
gaspådraget.

Vid fullbroms från 100km/t kan bromeffekten uppgå till över 1000hk. Det är
alltså betydande krafter som ett lager och bromssystem skall klara. Trots
det händer det sågott som aldrig att skador uppstår som på detta sätt.
Användarvisningsbild
av greeeken
linnar skrev:Jag vände mig fört till den värsta skandalblaskan son finns, Aftonbladet!
Dom sickad ärendet vidare till sin samarbetspartner, Auto och något mer.

Biltema har stoppat all inköp från denna leverantör och skall söka efter
en annan som kan tillverka lagren efter de specifikationer Biltem lämnar.
Det är alltså Biltema som lämnat instruktioner om hållbarhet materialval
osv. Efter undersökning har dom nu stoppat inköp från den tillverkare,
Alltså har tillverkaren inte följt specefikationen tolkar jag.

På båda lagren ser det ut som om det funnits en spricka runtom från
början. Det är bara några mm av materialet som hängt ihop runt om.

Tvärsnittsytan på axeldelen i lagret är större än drivaxeln och har en större
radie. Det innebär att axeln borde brista först vid kraftigt gaspådrag som
exempel.

När man kör framåt och trycker hårt på bromsen skapas en kraft uppåt
i lagret. En kraft som mycket väl kan vara kraftigare än det kraftigaste
gaspådraget.

Vid fullbroms från 100km/t kan bromeffekten uppgå till över 1000hk. Det är
alltså betydande krafter som ett lager och bromssystem skall klara. Trots
det händer det sågott som aldrig att skador uppstår som på detta sätt.
Det finns ju 2 alternativ
Antingen som du säger så ahr tillverkaren inte följt det Biltema ville eller så har biltema felaktiga specifikationer på vad ett lager ska klara av.
av linnar
Så kan det åxå vara.
av JH
Precis som jag hävdat i annat sammanhang behöver inte en märkesdel (t ex lager) göra att hela produkten är bra. Här är det ju inte själva lagret som pajat utan navet.

Jag vet inte hur original är på dessa bilar, men på 850 går splines:n hela vägen ut. I detta fall skulle det ha gjort att den yttre delen av navet inte skulle kunna rotera och lossa muttern.

Men de flesta har inte tillgång till momentnyckel för dessa stora moment. På i alla fall 850 ska man också ha låsvätska i splines:n vilket säkert många struntar i.
av linnar
JH skrev:Precis som jag hävdat i annat sammanhang behöver inte en märkesdel (t ex lager) göra att hela produkten är bra. Här är det ju inte själva lagret som pajat utan navet.

Jag vet inte hur original är på dessa bilar, men på 850 går splines:n hela vägen ut. I detta fall skulle det ha gjort att den yttre delen av navet inte skulle kunna rotera och lossa muttern.

Men de flesta har inte tillgång till momentnyckel för dessa stora moment. På i alla fall 850 ska man också ha låsvätska i splines:n vilket säkert många struntar i.
850 har en annan konstruktion.
Fördelen med konstruktionen på S80 mfl. är det enkla och snabba sätt man kan byta den på. Jag byter numera ett sådant lager på runt en halvtimma.
Centrumbulten är en ganska klen och lång bult. Huvudorsaken att den sitter där är att hålla axeln på plats så den inte åker fram och tillbaka i splines'sen. Låsmedel mm gör den inte mera duglig. Hela grejen bygger på att axelhylsan i lagret håller. Tvärnsittsytan för denna hylsa är större än axelns tvärsnitt, dessutom ligger ytan utanför axelns yttersta del. Detta gör att denna hylsa bör vara avsevärt starkare än drivaxeln vad det gäller vridmomentet. Dvs axeln bör gå av före lagret vid ett teoretiskt maxmoment.

Biltema har också konstaterat att lagrets hylsa inte håller måttet och dragit tillbaka produkten. man säger att det inte heller i framtiden kommer att beställas något från den leverantören. Detta betyder att leverantören brustit i överenskommna specifikationer för lagret.
av JH
linnar skrev:
JH skrev:Precis som jag hävdat i annat sammanhang behöver inte en märkesdel (t ex lager) göra att hela produkten är bra. Här är det ju inte själva lagret som pajat utan navet.

850 har en annan konstruktion.
Fördelen med konstruktionen på S80 mfl. är det enkla och snabba sätt man kan byta den på. Jag byter numera ett sådant lager på runt en halvtimma.
Centrumbulten är en ganska klen och lång bult. Huvudorsaken att den sitter där är att hålla axeln på plats så den inte åker fram och tillbaka i splines'sen. Låsmedel mm gör den inte mera duglig. Hela grejen bygger på att axelhylsan i lagret håller. Tvärnsittsytan för denna hylsa är större än axelns tvärsnitt, dessutom ligger ytan utanför axelns yttersta del. Detta gör att denna hylsa bör vara avsevärt starkare än drivaxeln vad det gäller vridmomentet. Dvs axeln bör gå av före lagret vid ett teoretiskt maxmoment.

Biltema har också konstaterat att lagrets hylsa inte håller måttet och dragit tillbaka produkten. man säger att det inte heller i framtiden kommer att beställas något från den leverantören. Detta betyder att leverantören brustit i överenskommna specifikationer för lagret.
OK, det var en annan konstruktion.
Användarvisningsbild
av WannabeeGBG
Jag måste säga, linnar, att jag beundrar din viljestyrka.
Jag hade gjort precis samma sak.
Sådana här farligheter måste man gå till botten med, som du säger, för att rädda andras liv.
Stå på dig!
Användarvisningsbild
av XC70-D5
Man får väl det man betalar för.(Biltema =det ingen annan vågar ta betalt för!)
Köp alltid original delar när det gäller hjul upphägning,lager,motordelar service delar,tex,luftfilter,bränslefilter,tändstift,kupefilter,torkarblad....

När man byter vindruta på förs så ta Alltid en org ruta för då ingår allt åtgångsmaterial,lim,list etc..det blir oxå Bättre.

Man spar en massa tid och slipper gnälla på ett forum!

En sak är säker Volvo original. om inte snålheten bedrar! :lol:
Användarvisningsbild
av greeeken
XC70-D5 skrev:Man får väl det man betalar för.(Biltema =det ingen annan vågar ta betalt för!)
Köp alltid original delar när det gäller hjul upphägning,lager,motordelar service delar,tex,luftfilter,bränslefilter,tändstift,kupefilter,torkarblad....

När man byter vindruta på förs så ta Alltid en org ruta för då ingår allt åtgångsmaterial,lim,list etc..det blir oxå Bättre.

Man spar en massa tid och slipper gnälla på ett forum!

En sak är säker Volvo original. om inte snålheten bedrar! :lol:

Det där var en av dom dumaste sakerna man läst på länge här.
Vet du verkligen vad som skiljer med volvos "orginal" delar mot tex mekonomen biltema autoexperten med mera.
Jag tvivlar starkt på det.
Ta tex torkarblad vad kostar dom på volvo o va kostar dom på biltema?
Ja byter heller 3 ggr om året än 1 ggn om året o de fortfarande billigare o bättre. Varför bättre`? Jo fräshare t blad så klart.
Varför köpa "volvo orginal" olja när jag kan köpa exakt samma för halva priset. Ingen rippoff kopia utan precis samma.
av Ronne
greeeken skrev: Ta tex torkarblad vad kostar dom på volvo o va kostar dom på biltema?
Ja byter heller 3 ggr om året än 1 ggn om året o de fortfarande billigare o bättre. Varför bättre`? Jo fräshare t blad så klart.
Varför köpa "volvo orginal" olja när jag kan köpa exakt samma för halva priset. Ingen rippoff kopia utan precis samma.
Så resonerade jag också och handlade torkarblad från biltema å micro.
Ända tills själva fästet till armen gick sönder i värsta ösregnet.
Vilket resulterade i nästan avåkning och en fin repa av torkararmen på rutan.
Efter det så vågar jag inte chansa med billighetsgrejer utan kör med original torkarblad.Därmed inte sagt att volvosgrejer
inte går sönder men det känns som att jag har gjort vad jag kan för att slippa råka ut för det igen.

/Ronne
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 13

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]