- tor 06 dec 2007, 20:25
#155746
Jag vände mig fört till den värsta skandalblaskan son finns, Aftonbladet!
Dom sickad ärendet vidare till sin samarbetspartner, Auto och något mer.
Biltema har stoppat all inköp från denna leverantör och skall söka efter
en annan som kan tillverka lagren efter de specifikationer Biltem lämnar.
Det är alltså Biltema som lämnat instruktioner om hållbarhet materialval
osv. Efter undersökning har dom nu stoppat inköp från den tillverkare,
Alltså har tillverkaren inte följt specefikationen tolkar jag.
På båda lagren ser det ut som om det funnits en spricka runtom från
början. Det är bara några mm av materialet som hängt ihop runt om.
Tvärsnittsytan på axeldelen i lagret är större än drivaxeln och har en större
radie. Det innebär att axeln borde brista först vid kraftigt gaspådrag som
exempel.
När man kör framåt och trycker hårt på bromsen skapas en kraft uppåt
i lagret. En kraft som mycket väl kan vara kraftigare än det kraftigaste
gaspådraget.
Vid fullbroms från 100km/t kan bromeffekten uppgå till över 1000hk. Det är
alltså betydande krafter som ett lager och bromssystem skall klara. Trots
det händer det sågott som aldrig att skador uppstår som på detta sätt.
Dom sickad ärendet vidare till sin samarbetspartner, Auto och något mer.
Biltema har stoppat all inköp från denna leverantör och skall söka efter
en annan som kan tillverka lagren efter de specifikationer Biltem lämnar.
Det är alltså Biltema som lämnat instruktioner om hållbarhet materialval
osv. Efter undersökning har dom nu stoppat inköp från den tillverkare,
Alltså har tillverkaren inte följt specefikationen tolkar jag.
På båda lagren ser det ut som om det funnits en spricka runtom från
början. Det är bara några mm av materialet som hängt ihop runt om.
Tvärsnittsytan på axeldelen i lagret är större än drivaxeln och har en större
radie. Det innebär att axeln borde brista först vid kraftigt gaspådrag som
exempel.
När man kör framåt och trycker hårt på bromsen skapas en kraft uppåt
i lagret. En kraft som mycket väl kan vara kraftigare än det kraftigaste
gaspådraget.
Vid fullbroms från 100km/t kan bromeffekten uppgå till över 1000hk. Det är
alltså betydande krafter som ett lager och bromssystem skall klara. Trots
det händer det sågott som aldrig att skador uppstår som på detta sätt.