- tis 17 jan 2012, 19:21
#608451
OK jag säller mig till skaran som har en V70 -02 med dött batteri och ett dörrlås som inte fungerar.
Med andra ord, Hur skall jag komma in i bilen?
Kan konstatera att det finns en massa strategier/déer om hur man löser detta men jag vet inte riktigt vilken jag skall satsa på. Det verkar som om man ibland blandar ihop olika V70 modeller där konstruktionerna kanske inte är lika.
Vad jag vill är att kunna sätta ström på bilen igen för att kunna låsa upp "elektriskt"
Listar här upp de förslag jag har läst i olika forum och skulle gärna vilja ha synpunkter på vilken strategi jag skall välja
1. Smasha ruta och öppna huven (inte kul jag skippar den)
2. Mata ström genom dragkrokskontakten.
Verkar enkelt. Vet någon om detta går på en V70 -02 med Volvo original drag monterat?
3. Öppna huven genom att ta bort vänster blinkers och sticka in krok
Jag får en känsla att det gäller 850/gammal v70 Är det någon som vet om det även fungerar på min bil.
4. Öppna huven genom att komma åt öppningsmekanismen underifrån.
Är det någon som beskriva hur jag skall göra? (Bilen står fast i ett mörkt garage 5 km hemifån)
5. Komma år + på startmotorn och strömsätta därifrån
Hur svårt är detta? Är det mycket kåpor och annat som måste bort?
6. Pilla ut registreringsskyltbelysningen och strömsätta däifrån för att öppna
Kreativast hittills. Vet inte om detta förslaget gällde min bil men tanken var att kunna skicka ström till dörrana bakvägen på något vis. Ungefär som släpvagnsmatningen men utan risken att dra en säkring då batteriet inte ligger på där och drar en massa ström initialt. Låter märkligt men är det en fungerande metod utan att spränga all elektronik kan jag tänka mig att testa den om någon vet besked.
Kommentarer från ni initierade som råkat ut för detta emottages tacksamt liksom nya ännu bättre ideer om möjligt.
Gustav
Med andra ord, Hur skall jag komma in i bilen?
Kan konstatera att det finns en massa strategier/déer om hur man löser detta men jag vet inte riktigt vilken jag skall satsa på. Det verkar som om man ibland blandar ihop olika V70 modeller där konstruktionerna kanske inte är lika.
Vad jag vill är att kunna sätta ström på bilen igen för att kunna låsa upp "elektriskt"
Listar här upp de förslag jag har läst i olika forum och skulle gärna vilja ha synpunkter på vilken strategi jag skall välja
1. Smasha ruta och öppna huven (inte kul jag skippar den)
2. Mata ström genom dragkrokskontakten.
Verkar enkelt. Vet någon om detta går på en V70 -02 med Volvo original drag monterat?
3. Öppna huven genom att ta bort vänster blinkers och sticka in krok
Jag får en känsla att det gäller 850/gammal v70 Är det någon som vet om det även fungerar på min bil.
4. Öppna huven genom att komma åt öppningsmekanismen underifrån.
Är det någon som beskriva hur jag skall göra? (Bilen står fast i ett mörkt garage 5 km hemifån)
5. Komma år + på startmotorn och strömsätta därifrån
Hur svårt är detta? Är det mycket kåpor och annat som måste bort?
6. Pilla ut registreringsskyltbelysningen och strömsätta däifrån för att öppna
Kreativast hittills. Vet inte om detta förslaget gällde min bil men tanken var att kunna skicka ström till dörrana bakvägen på något vis. Ungefär som släpvagnsmatningen men utan risken att dra en säkring då batteriet inte ligger på där och drar en massa ström initialt. Låter märkligt men är det en fungerande metod utan att spränga all elektronik kan jag tänka mig att testa den om någon vet besked.
Kommentarer från ni initierade som råkat ut för detta emottages tacksamt liksom nya ännu bättre ideer om möjligt.
Gustav