Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kaxe
gjorde total uppgradering can a 760 kr idag och vilken skillnad på bil, för det första så går den helt jämnt vid gaspådrag vilket den aldrig gjort tidigare med ett härligt drag hela vägen, kanske beror på att gasspjället fått en annan styrning??
hade värre probs ifjol då den ryckte vid gaspådrag + blev helt orkeslös så då bytte jag magnetventilen vilket gjorde att den blev bättre men den blev inte helt 100% bra men nu efter uppgraderingen går den perfekt, sedan blev funktionen på ac:n betydligt bättre än den var tidigare för nu kommer kylan igång nästan direkt och det har den aldrig gjort tidigare, sedan byttes kylfläkten till motorn ut mot en ny helt utan kostnad och detta var tydligen ett goodwillbyte då dom kommit på att fläkten inte går som den ska, blev vidtalad om detta när jag var in och beställde uppgraderingen så fläktbytet är inget dom går ut offentligt med verkar det som och då är min bil en 00:a som får detta utfört gratis, får väl se när jag kört ett tag hur bilen i övrigt beter sej.
av CANBus
Kaxe skrev:sedan byttes kylfläkten till motorn ut mot en ny helt utan kostnad och detta var tydligen ett goodwillbyte då dom kommit på att fläkten inte går som den ska, blev vidtalad om detta när jag var in och beställde uppgraderingen så fläktbytet är inget dom går ut offentligt med verkar det som och då är min bil en 00:a som får detta utfört gratis, får väl se när jag kört ett tag hur bilen i övrigt beter sej.
det var några fall i Asien som den ordinarie fläkten överhettades.
därför byts nu dessa ut på bilar från 00-01, det berör endast dessa årsmodeller.
konstigt att du inte fått hem ett papper om detta för 1 år sen...
det kom hem ett brev till berörd ägare att boka en tid på verkstaden för att få den felaktiga fläkten utbytt.
möjligen om du nu är en ny ägare så sket kanske förra ägare i att byta..
Användarvisningsbild
av Kaxe
köpte bilen i april förra året och har inte hört talas om detta , nu är detta en import från tyskland om det har nån betydelse , en kompis har en 01:a och han köpte sin före mej och har heller aldrig hört detta och ingen har nämnt det när han varit in med sin bil till Volvoverkstaden här i Karlstad.....
dessutom hade jag in bilen för ett par månader sen för byte av luftmängdmätaren samt byte språk i färddatorn och då nämndes heller inget om detta...... mysko :wink:
Användarvisningsbild
av greven75
Kan det bli problem med CAN-uppgraderingen om man har trim med ppc från BSR?
av S60AWD2.5T
greven75 skrev:Kan det bli problem med CAN-uppgraderingen om man har trim med ppc från BSR?

Du skall trycka i orginal motorstyrning med PPC innan total upgrade av CAN. Sedan byter du tillbaka med PPC.

Det går ju att säga till att de inte rör motorstyrning men det är väl jobbigare ;-)
av CANBus
man kan inte göra en total uppgradering CAN och samtidigt inte uppgradera motorstyrningen.
det är därför den just heter total uppgradering CAN.
då får man uppgradera noderna för sig, men det blir SJUKT dyrt..

äre dyrt eller är det dyrt..volvo=dyrt!
Användarvisningsbild
av andreas 80
Ska ta in min bil för att uppdatera mjukvaran i automatlådan nu i dagarna.
Men jag kan väl lika gärna välja "total can upgrade" och få med alla andra delar också för ungefär samma pris.

Eller har jag förstått fel?

Får ringa och boka om till full uppgradering isåfall.

Har ju en V70N från 2000 så jag antar det finns lite smått och gott att uppdatera.
av S60AWD2.5T
andreas 80 skrev:Ska ta in min bil för att uppdatera mjukvaran i automatlådan nu i dagarna.
Men jag kan väl lika gärna välja "total can upgrade" och få med alla andra delar också för ungefär samma pris.

Eller har jag förstått fel?

Får ringa och boka om till full uppgradering isåfall.

Har ju en V70N från 2000 så jag antar det finns lite smått och gott att uppdatera.
Du har fattat rätt.
Däremot fattade inte min volvomek. detta utan jag fick göra upgrade av motor samt låda. Undrar hur dyrt det kan bli om man uppdaterar samtliga noder var för sig. Varför informerade jag inte meken då? Ja kände lite på honom men det var kört det märktes , skulle förståss haft arbetsnummret på total upgrad CAN med mig men men...
Användarvisningsbild
av Jycke
Jag har läst denna tråd och tycker det kan vara som bra ide att uppgradera bilen..
Jag hittade ett nummer i rti (Back enter back)
där det står "can part number 0008633584 A"
Vad är det??
ni pratar ju om "can"
Användarvisningsbild
av gooose
Ett par förklaringar
En anledning att inte göra total can är att om det var länge sedan bilen uppgraderades så kan någon styenhet hänga sig detta händer ca var 15de bil vi gör total på och då kostar det tid ibland 30 min ibland timmar så det är inte bara att göra detta

Programvarorna höjde Volvo priset på i början på detta år från tex 1,34:- till 135:- rätt schysst procentuell höjning men många uppgraderingar ligger runt 3-500:-

Om du får något som inte fungerar efter en uppgrade så kan det bero på något komponent fel i detta system tex han med ecc fel efter uppgradering kan vara ett temp givarfel

Men kan du så skall du utföra en uppgradering tex varannan service
detta kostar ca 6-800:- om killen som utför arbetet vet vad han gör och inte får problem (så länge programvaran inte höjs)

En omladdning är dyr och kan bli verkningslös för en OM laddning kanibland ladda ner det som redan finns i mao inget nytt detta beror lite på vilken nod det gäller
Har man en bil som man vet inte är uppgraderad alls så kanl man börja men CEM+ETM+TCM+REM+PHM då dessa kan vara stora kan kosta lite mer men även bespara dig problem

Efter detta så borde det inte bli problem med en total nästa gång du vill ladda om bilen men detta är bara en försiktighets åtgärd
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]