- ons 28 aug 2013, 23:11
Andis skrev:/.../jag vet inte hur många gånger jag både hört och läst på forum där det tankats 98 och det framställs som bilen fått 20-30 hk extra.Högre oktan tillför inget/mycket lite om inte motorstyrningen reagerar på knackningar med det bränsle man redan kör på. Vanligen klarar standardbilar med turbo vardagskörning på 95 oktan alldelses utmärkt. Men med full last och varmt väder märks någon liten skillnad mellan t.ex. 95 och 98 redan vid en omkörning. Det behövs faktiskt inte mer än så på vissa bilar. På en standarbil består en eventuell effektvinst på högre oktan enbart i att effektminskning uteblir i vissa ansträngda lägen när motorstyrningen annars skulle reagerat på knackningar.
Andis skrev:Tyvärr dom gånger jag kört i Tyskland har det varit Sugmotor eller diesel så har inte kunnat göra ordentliga tester där nere..Jag har kört mycket på Autobahn med många olika bilar. Ofta kört både fort och länge, både förr och nu. Både med sugmotorer och turbomotorer. (Dock inte ofta det går att köra riktigt fort på Autobahn nuförtiden). Min erfarenhet är att högre oktan på en sugmotorbil hjälper något om det är väldigt varmt ute och man pressar motorn. Men det är så lite att det kan vara ren inbillning. Men på de flesta turbobilar jag kört är det stor skillnad. Mycket märkbart.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."

- By Edwe