Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Herkulez
Att dubb däck är bättre på is är KLART och har alltid varit. Kör själv dubbfritt och det passar mig fin fint. Vad som passar mig bäst kan bara jag bedömma utifrån de förutsättningar jag har och vilka krav JAG har. A och O är välja rätt däck, endast de bästa duger oavsett om de är dubb eller dubbfritt precis som andra redan nämt.

Klart är väl också att dubbfria däck idag är faktor X bättre än för tex 10 år sedan. Upplever en del dubbdäcksanhängare lite väl konservativa, kan bli väldigt hetta disskutioner. Men det är väl naturligt när det är säkerheten som ligger i fokus.

Intressant är dock Teknikens världs test för ett tag sedan där man omutligt kom fram till att dubbfria däck var MINST lika bra och bättre än motsvarande dubbade däck efter ca halva däckets livslängd på IS!! Och det är väl inte många som byter däck efter halva livslängden ?:-/
Användarvisningsbild
av StringerBell
oldtimersmc skrev:Ok stringerbell Om du har barn skulle du då rekomendera dem att köpa dubblöst till vintern? Skulle det kännas bra? Jag skulle aldrig göra det 10- 20 meter längre bromssträcka kan betyda liv eller död.
Att fästet inte är tillräkligt i sidled kan vara förödande. Barmarkskörning ger betydligt större marginaler,det ger inte blixthalka.
Men återigen: om det är så att man känner sig så trygg med sina dubbar att man håller 10% högre hastighet så har de marginalerna försvunnit. Om jag åker på dina vägar är jag säker på att jag håller lägre hastighet än du gör - just för att jag vet att mina däck inte är optimerade för snö och is.

Jag har kört med mina dubbfria under två extrema vintrar, 2010-2011, och jag har varit imponerad över hur bra de klarat sig. En normal vinter kör jag 95% på bar asfalt. De övriga 5% kör jag med extra marginaler. Sällan i ytterfil, rejäla avstånd, allmänt förstärkt uppmärksamhet. Problemet är att alltför många trygga förare kör utan marginaler. Det märks inte minst nu i sommartid då det sker dödsolyckor som aldrig förr. Under vintern 2010-2011 var det inte fler dödsolyckor än andra år, kanske var det t o m lite färre. Varför? Jo, svåra väglag förändrar BETEENDET hos förarna. Man tar det försiktigare eftersom man inte känner sig trygg.
oldtimersmc skrev:Har haft körkort sedan 1977 och bott i hela sverige men de senaste 20 åren i värmland kör ca 4000mil/år och alltid på bra däck och det har räddat skinnet på mig många gånger oftast pga andra men jag är dessvärre mänskilg så även jag har felat, vid ett antal tillfällen så har mina däck varit avgörande. Grovt räknat har jag kört 135000mil+10 000mil MC. Rent statistiskt så skulle jag vara död men alla dessa mil har endast kostat mig ett blinkersglas (odubbat så hade i bästa fall bara bilen blivit skrot, men hyggligt bett och ABS räddade mig då) hemtjänsten var på enlgt egen utsago på "utryckning" (i 80+ på 50väg) och hade inte en möjlighet att bromsa eller väja då underlaget "var så isigt" och RAV suven var utrustad med? ja just det dubblöst... Jag svängde ut från en mack och missbedömde hastigheten men bromsade och väjde för att jag kunde. RAV:en fick stopp skrämmande långt fram...
Det kan säkert vara rätt val för dig, men ge dig inte på generella råd för hela Sverige.
Användarvisningsbild
av Brainy
Herkulez skrev: Intressant är dock Teknikens världs test för ett tag sedan där man omutligt kom fram till att dubbfria däck var MINST lika bra och bättre än motsvarande dubbade däck efter ca halva däckets livslängd på IS!! Och det är väl inte många som byter däck efter halva livslängden ?:-/
Tänka sig, Aftonbladet hävdade tvärt om för något år sedan, att de dubbfria däcken blev katastrofalt dåliga redan med någon mm förlorat mönsterdjup. Och aftonbladet gör väl sina tester tillsammans med TV?

I övrigt så tycker jag att vi tar och lugnar ner diskussionen lite, vi tar och plockar bort barn ur framtida inlägg till att börja med.

/Anders
Användarvisningsbild
av camaro69
Efter att ha testat både dubbfritt och dubbat, så är valet enkelt.

Aldrig att jag köper dubbfritt igen.

Nordfrost 5 och AWD är en optimal kombination.

Jag struntar högaktningsfullt i Teknikens värld och Robert Collin, utan gör egna val byggt på egen erfarenhet.
av Cedrix
camaro69 skrev:Efter att ha testat både dubbfritt och dubbat, så är valet enkelt.

Aldrig att jag köper dubbfritt igen.

Nordfrost 5 och AWD är en optimal kombination.

Jag struntar högaktningsfullt i Teknikens värld och Robert Collin, utan gör egna val byggt på egen erfarenhet.

Kan också bara hålla med, har provat både och och köper bara dubb.

Men jag förstår även att vissa hellre köper dubbfritt, ligger man och kör på asfalt 95% av vintern skulle jag också köra dubbfritt.
Sedan det där med att man skulle köra försiktigare för att man har dubbfritt är ju inget jag tror ett dyft på, kanske de första 2 dagarna men sedan står man nog på som vanligt, Jag håller samma hastighet när jag pendlar till och från jobbet på sommaren med sommardäck som på vintern med vinterdäck, bortsett från någon enstaka dag när det är extremt halt då kan det gå något långsamare
Användarvisningsbild
av StringerBell
Cedrix skrev: Jag håller samma hastighet när jag pendlar till och från jobbet på sommaren med sommardäck som på vintern med vinterdäck, bortsett från någon enstaka dag när det är extremt halt då kan det gå något långsamare
Ja, det är just det som är problemet - som jag ser det. Man känner sig trygg med dubb - man anpassar inte hastigheten.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tycker vissa inlägg är lite underliga. Flera skriver att det är barmarksväglag 95% av tiden under vintern där de bor eller kör. Alltså 5% riktigt vinterväglag. Det råder olika mening om vad som är bäst, dubb eller dubbfritt. Men vi verkar eniga om att dubbat är sämre på ren asfalt. Att utrusta sin bil med dubbdäck och köra extra försiktigt 95% av tiden på vintern, eller utrusta sin bil med dubbfritt och, om man tror att dubbfritt är sämre, köra extra försiktigt 5% av tiden. Jag har kört taxi i 39 år och mest på dubbfria vinterdäck. Jag har haft dubbat på några bilar i början av min "taxitid", men vissa kunder klagade väldigt på dålig komfort. De senaste 25 åren har det endast blivit dubbfritt, och inga halkolyckor. Är det någon som tror att Sveriges största taxibolag inte satsar på säkerhet? Taxi Stockholm med c:a 1.600 bilar tillåter bara dubbfritt, även innan dubbförbudet på vissa gator, på bilar anslutna till dom.
av oldtimersmc
Dubblöst eller dubbat heter det.
Och nämn den vinnare av ex svenska rallyt som åkt dubblöst?`
Och jag förbehåller mig rätten att utrycka min kärlek till mina barn, även om det retar en del (som förbehåller sig rätten att påstå att de är bättre bakom ratten än andra) se det som en tillspettsning.
Ex är du en bra och försiktig förare så behöver du inte åka volvo för ex fiat är så bra i dag att bara du tänker dig för så klarar du dig bra i trafiken...
Jag åker volvo (Mussen åker jag bara soft i stan)
Användarvisningsbild
av SvenB
I din egen värld kanske det heter dubblöst. Däcksbranchen benämner det dubbfritt eller friktionsdäck. Dubblöst kan man nog benämna slitna dubbdäck med. De blir ju det efter en tid, dubblösa. Och hur bra är de då på en skala 1-10?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kena skrev:Eftersom dubbfria däck har sämre grepp på is, varför kör de med dubbfritt inte saktare när det då är isigt väglag? jag tycker alla kör lika fort oavsett däckkvalitet och dubbdäck eller inte.
Har kört 20.000 mil med friktionsdäck nu och är supernöjd. Självklart tar jag det lite försiktigare (lägre fart, mera avstånd) på is/blixthalka än när jag jag kör med dubbar, med dubbar kan man ju brassa på lite hårdare.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]

Stefans 968

Nya skivor i fram monterade. IMG_1301.jpeg Bes[…]