Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krax
Den är inte särskilt dyr, vad jag minns
När jag fick min bil fixad kollade vi om det var den gamla
före -02 vecka 42, det var det INTE som tur var (04W116)
Någon hade redan bytt den, vilket jag är mycket tacksam för.
Den kostade nämligen enligt teknikern ca 4.000:-
av Fred
krax skrev:
När jag fick min bil fixad kollade vi om det var den gamla
före -02 vecka 42, det var det INTE som tur var (04W116)
Någon hade redan bytt den, vilket jag är mycket tacksam för.
Den kostade nämligen enligt teknikern ca 4.000:-
Hur kollar man om den är bytt? Jag har en sen 02:a (tror jag) så jag kanske har haft tur...fast det kan jag ju ändå inte tro... :roll:

Hur ser man när ens bil är tillverkad?

Mvh
/Fred
av krax
Tyvärr går det inte att se förrän man tar bort den tyckte jag teknikern sa.
Det kan ju hända att jag fattade fel men det vet säkert CarMan.

Verkar ju väldigt begåvat i så fall, att man måste tömma tankarna för att
se om man har den äldre varianten. Ett vant öga kanske kan se på utsidan.

Min var stämplad 04W116 (troligen måndag vecka 16 2004).
Användarvisningsbild
av CarMan
det är som sagt tilverknings veckan på gastrycksventilen vi pratar om o inte bilens produktionsvecka (delan man skruvar dit kan ju ha legat i lager i flera månader, ja tillomed år...)

det är instansat på kanten på ventilen längst in o syns inte fören demonteras. avsäkerhts släl så har tanken en krage som skydar ventlen från att slås sönder så lätt vid en eventuellt krock (Det är ju 200 bars tryck i en tulltankad bil)

denna ventil sitter rakt in i tanken & kan inte skruvas bort fören tanken är tömd!!! det räcker inte med at köra tills bilen tycker att tanken är tom, då blilen inte kan töma tanken helt (det är alltså forttfarande farligt högt tryck i tanken)
av erjo81
Hej!
Det var ett tag sen jag skrev nåt om mina problem med min 2002 v70 bi-fuel. Men jag vill nänmna en grej som måste betyder nåt i sammanhanget och det är det jag skrev för längesen om att bilen luktar alltid "rötten ägg " eller nåt sånt precis innan den lägga av eller bättre sagt i samband med att den lägger av. Jag undrar vad det kan betyder? Som jag skrev från början , bilreperations firman som jag lämnade bilen hos bytt stegmotorn (4,500 kr) och problemmet kvarstod efter. Jag har haft svårt att övertygga de att de har genomfört en reperation som var meningslös.
Mvh, Erjo
av jocpo
Hej,

det var ett sent inlägg till denna tråd...
Jag har haft samma problem med vår bil, bara det med gaslukten känner jag inte igen. Verkstaden hade en del svårigheter att hitta felet, det tog ca 3 veckor att hitta allt. Här kommer det:

- en speciell kabel som bara finns på bifuel hade slutat att fungera (utan att det var av/bränd/skavd...)
- en ny trottel monterades
- ny mjukvara till trotteln
- ny motormjukvara

detta löste problemet. Själv är jag osäker om kabeln verkligen var fel, men den var det billiga i sammanhanget.
Användarvisningsbild
av CarMan
om det är den kabeln jag tänker på så kan det stämma mycket bra, man den finns inte på de tidigabilarna, så trådskaparen har inte problem med den
av tegern
Jag hade problem med att min bi-fuel dog vif rödljus och gick ojämt, det visade sig att det var ett par ventiler som var kassa. Revovering av motorn var det enda att göra, det gick på en slant. Dom hävdar att detta är ett standardproblem på gasbilarna då smörjningen när man kör på gas är nästan obefintlig. Tråkigt att man åker på dyra renoveringar när man försöker vara miljövänlig..!
Användarvisningsbild
av DJ
tegern skrev:Jag hade problem med att min bi-fuel dog vif rödljus och gick ojämt, det visade sig att det var ett par ventiler som var kassa. Revovering av motorn var det enda att göra, det gick på en slant. Dom hävdar att detta är ett standardproblem på gasbilarna då smörjningen när man kör på gas är nästan obefintlig. Tråkigt att man åker på dyra renoveringar när man försöker vara miljövänlig..!
Hur långt hade bilen gått när det var dags?

Har hört det förut av en taxi-chaffis som sa att det brukade vara dags vid 25000 mil. Men då har jag lång tid kvar.
Det är ju inte särskilt avancerat att byta ventiler och styrningar, vad kostade kalaset?

Hejsan! Är inte så uppdaterad på […]

Nu bränslepriserna har sjunkit så har m[…]

Är det någon som vet vilken BT version […]

Går det att demontera turbon utan att monter[…]