Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Teemu skrev:
CarMan skrev:
Teemu skrev: Har inte den billigare märkesverkstaden samma kostnad för VIDA mm? Fast dom kanske får reservdelar, utrustning, lokaler mm billigare bara för att dom ger kunderna ett billigare pris? Skulle inte tro det...
det var inte många här som var bra på ekonomi, det har jag insett.
vad kostar lokalhyran/m2 i storstäderna mor småstäderna?

kan man ha olika omkostnader beroende på hur stora lån man har & vilken ränta man har på dessa m.m.

tänk innan ni skriver nått.
givetvis vill alla gå mend vinst, men det är inte nån som tok okkrar, det tjänar man inget på. mer lönsamt att vara billigtg & få många kunder !!1
Jag skulle personligen inte kalla göteborg för en småstad och Hallsberg för en storstad. Där är priset precis tvärtom - det skiljer på runt 2000kr på nästa service på våran bil och då är storstaden med sina hyror billigare. Så det resonemanget köper inte jag fullt ut iaf.
då har det väll med dom andra omkostnaderna att göra, tänk inan du skriver nått så slipper du göra bort dig.

Det är ju fortfarande upp till dig var du vill lämna in bilen, så klaga inte på priserna! lämna in den där det är rimligt pris mot vad man får för pengarna! (inte samma sam som lägsta pris)
av Teemu
Det konstiga är att det är väldigt många verkstäder som har samma pris eller så gott som samma pris. Och om man går efter det du sade med omkostnader, hyror mm, så verkar det mer som kartellbildning tycker jag. Det vore ju konstigt om alla hade samma omkostnader mer eller mindre.
av NCR
The never ending tråd.
Användarvisningsbild
av CarMan
Teemu skrev:Det konstiga är att det är väldigt många verkstäder som har samma pris eller så gott som samma pris. Och om man går efter det du sade med omkostnader, hyror mm, så verkar det mer som kartellbildning tycker jag. Det vore ju konstigt om alla hade samma omkostnader mer eller mindre.
är det int så tt dom som har samma pris tillhör samma kedja.

oavset vilket så får du tro vad du vill. tror du att dom lägger på 1000/timma utöver vad dom behöver för att gårunt så fur du väll tro det, jag struntar helt i vad du tror. Tänkte bara ge en liten förklaring till att det inte är helt gratis att driva runt en verksta!
av Teemu
Nä, tror inte heller det är helt gratis, men tycker bara att det är konstigt att det skiljer så pass mycket ändå mellan olika verkstäder för samma sak. Till och med inom dom auktoriserade verkstäderna är det stora skillnader. Men alla får ju givetvis välja sin verkstad själv och tycker dom att det är värt pengarna är det upp till dom. Jag själv betalar hellre lite mindre för samma sak och får pengar över till annat. Men det är jag det.
av Hellrider
Teemu skrev:Nä, tror inte heller det är helt gratis, men tycker bara att det är konstigt att det skiljer så pass mycket ändå mellan olika verkstäder för samma sak. Till och med inom dom auktoriserade verkstäderna är det stora skillnader. Men alla får ju givetvis välja sin verkstad själv och tycker dom att det är värt pengarna är det upp till dom. Jag själv betalar hellre lite mindre för samma sak och får pengar över till annat. Men det är jag det.
JA! det är ju bra då får du mera pengar över till brevporto
av Hellrider
Teemu skrev:
Hellrider skrev:
åklagarn skrev: Men är du totalt tom i huvudet eller?du måste väl ändå förstå att den stora verkstaden med all tänkbarutrustning är dyrare,och några 2000 kr skiljer det ju inte mellan dom stora verkstäderna i samma region.Börja nu använd ditt huvud till att tänka med istället för att gnälla!
:D fattar du fortfarande inte eller? :D
Nä han hittar förmodligen inte kalkylatorn på datorn... kan upplysa att du trycker på start-program-tillbehör-kalkylator,sen måste man slå in lite siffror å så,,Men glöm det,det e nog ingen idé
Behöver inte en kalkylator för att räkna ut dom överpriserna många verkstäder tar ut, men ser på ett enkelt papper när jag kan spara pengar. Påstår ni nu också att inte ens en auktoriserad verkstad följer serviceprotokollen??
Och sedan är det väl en aning onödigt med personliga påhopp?? Men det kanske man får utbildning på hos en auktoriserad verkstad med överpriser? Eller vad går annars dom dryga 2400kr det skiljer på märkesverkstäderna?
av Hellrider
Jaha nu får man inte säga vad man tycker här inne heller utan att bli klantigt bortredigerad
av BG
Hellrider skrev:
BG skrev:
BG skrev:En Polska i en Polen regad bil slog upp sin bildörr mot vår Renault och det blev ett litet märke. Det hände på en parkering utanför en ICA affär. Hon stack med en rivstart. Var hon en psykopat, njaeej, men taskig var hon.
Märkesverkstaden fixade det vid service. Hela vår familjs bilvärld har varit kantade med trevliga överraskningar. Verkstaden brukar inte fråga var det har hänt utan bara fixar småsaker gratis när man ber dom.

BG/2,5T
Citerar mig själv, lugnast så. Komm på att -97 fick vi en ny S70 levererad. Efter en vecka såg vi en decimeter lång och väldigt tunn repa i ena framskärmen. Bilen hade under tiden varit förvarad och använd på ett sådant sätt att vi med 99,99% säkerhet inte kunnat åstadkomma denna repa. Vi kontaktade vår servicetekninker som pratade med säljare och leveransavdelning. Det slutade med att vi fick välja mellan omlackering eller 3500 kr. Vi tog pengarna plus att man bättrade skadan så den knappt syntes. Inget liv, inget bråk, bara en vänlig förfrågan och saken var löst. När man läser vissa inlägg kan man ana en viss agressiv ton och har man det kryddat med lite kaxig attityd så har man förståelse för att det kan bli låsta positioner i kontakterna. Jag vägrar att tro vår familj bara haft tur i våra "bilaffärer".

BG/2,5 T
ganska stor skillnad på en fabriksny bil,å en vanlig bil som gått 10000 mil eller?Inte i den meningen att man skall vara mindre rädd från v-staden sida alltså.
I den meningen någon utomstående (verkstad, lev.avd. transport,park.) åsamkar skada på bilen ser jag ingen större skillnad på ansvarsfrågan om bilen är ny eller beg. Skillnaden ligger i så fall på den kompensation man kan kräva. Jag ville mer ha fram att har man en bra relation med sin verkstadskille så löser det mesta sig med sunt förnuft. Visst kan man bli arg om ens bil blivit skadad. Men man får nog släppa ilskan ett tag om man vill nå en lösning i samförstånd. Jag lever inte i den världen där jag tror eller misstänker min verkstad för medvetet fusk eller skadegörelse, Lika lite som jag tror min tandläkare medvetet skulle gjort ett dåligt jobb om en lagning inte höll. Som en del uttrycker sig så lever vi enbart med ruttna yrkesmän som försöker blåsa folk. Varför skulle alla skurkar samlas på verkstäder? Kan en del inte förklaras med hur man framför sin sak? Alla gör fel, men det är långt i från att blåsa någon. Skulle JAG gör en egen ranking över hur oika yrkesgrupper sköter sig så skulle våra bilverkstäder få mycket bra betyg på både pris och kvalitet på utfört arbete. Klart bättre än min tandläkare och han är ändå en trevlig prick som gör ett bra arbete. I en skala till 5:
1. Auktoriserad bilverkstad 5 p.
2. Tandläkare/läkare 4 p.
3. Advokat 3 p.
4. Hantverkare 4 p.
5. Bank 5 p.
6. Försäkring 3 p.
7. Bilförsäljare 4 p.
8. Stat och myndighet 2 p.
9. Telefon m. tjänster m.m 2 p.
10.Resor/butik/restaurang/övriga tjänster 5 p.

BG/2,5T
Användarvisningsbild
av Danneman
:D He he.. den va fin :)
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 54

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]