Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
Huh, vill du ha garantier, köp av handlare, så enkelt är det.
4WD systemet är ju busenkelt att verifiera.

Om jag var dig skulle jag försöka få säljaren att betala hälften och du hälften, även om det är du själv som har undersökningsplikt.
Användarvisningsbild
av camaro69
Det är bara att beklaga att bilen är trasig.
Men man kan ju inte beskylla alla andra för vara inkompetenta och ouppmärksamma för att AWD:n är ur funktion.
Men eftersom du köpt en begagnad bil för 420 000 så kanske en M-test varit en billig kostnad för att slippa eventuella överaskningar samt ge ett bättre prutläge.
Själv skulle jag aldrig betala 420 000 för en XC70 -05 som gått 15 000 mil. Känns om ett kraftigt överpris. :wink:
Jag säljer gärna min garanterat felfria R för 400 000. :wink:

Dessutom har din bil aldrig haft fyrhjulsdrift, utan är just en AWD där bakhjulen kopplas in via sensorer. Sensorerna skickar signal till Haldexen som kopplar till systemet när friktionen är tillräckligt låg. Hela systemet verkar ju fungera ändra fram till vinkelväxeln och hylsan, annars hade du fått felkoder.

Den svaga punkten är hylsan som sitter på utgående axeln från vaxellådan. När vinkelväxel och hylsa slås ihop, så pratar vi att "krafter" möter varandra, och att det måste vara välsmort annars ryker splinesen.

Bytte både vinkelväxel och hylsa på min R hemma på garagegolvet efter tusentalet mil. Men jag kollade AWD:n fungerade hos bilhandlaren. Han ställde upp med tvåpelarlyft, och jag gjorde en grundlig genomgång på rubbet. Jag hittade vid inspektionen några minde fel och kunde pruta.
Superseriös handlare i Värnamo. Inte en massa snack, utan en proffsig säljare som spelade med öppna kort.
Men AWD:n fungerade alldeles utmärkt.

Går du till tingsrätten, så har du med största sannolikhet dubbla fakturor, en från rätten med inblandade samt en från bilverkstaden.

Annars köp en hylsa, och ny olja till växellådan (Ca 1 500 kronor). Lägg dig under bilen och svär en helg över alla dumna människor.
Se det som terapi, och att du slipper gå till hjärnskrynklaren. Byt hylsan och njut av livet. :wink:

Lycka till.
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]